۲۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85536093
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سوگواره احلی من العسل؛ میثاق نوجوانان با عاشورا

بجنورد-ایرنا- دانش‌آموزان خراسان‌شمالی امروز (پنجشنبه) همزمان با پنجمین روز از ماه محرم با حضور در سوگواره «احلی من العسل» میثاقی دوباره با نوجوان شهید کربلا بستند و هم پیمان شدند که یاریگر مظلوم باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوجوانان عاشورایی خراسان شمالی در شهرستان های مختلف با حضور در سوگواره احلی من العسل، اعلام کردند که در پاسخ به ندای « هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی » سالار شهیدان همواره پای کار هستند، نوجوانان با سر دادن ندای «لبیک یا حسین» و «هِیهات مِنَّا الذِلَّة» با شهدای کربلا پیمانی دوباره بستند.

دانش آموزان خراسان شمالی به یاد حضرت قاسم(ع)، بزرگمرد دشت کربلا نوحه سرایی کردند و بر سر و سینه زدند، این نوجوانان سوگوار با بستن سربندهای یا قاسم بن الحسن(ع) و یا حسین(ع) به سینه ‌زنی و عزاداری پرداختند و در غم شهادت حضرت قاسم(ع) و شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

در روایت آمده است که در شب عاشورا حضرت سیدالشهدا (ع) از برادرزاده خود حضرت قاسم(ع) پرسیدند: مرگ در نزد تو چگونه است و این نوجوان ۱۳ ساله در جواب گفت: مرگ در نزد من شیرین ‌تر از عسل (احلی من العسل) است.

سوگواره احلی من العسل؛ میثاق نوجوانان با عاشورا

و اکنون سوگواره «احلی من العسـل» در مناطق مختلف، تجلی عشق و ارادت به ساحت نوجوان شهید کربلا شده است و دانش آموزان هر ساله با حضور در این آیین و با سینه زنی و عزاداری با آرمان های شهید نوجوان کربلا تجدید بیعت می کنند.

در بجنورد نیز ۵۰۰ دانش آموز با ندای «لبیک یا حسین» در همایش «احلی‌من‌العسل» شرکت کردند تا با آرمان بلند امام حسین(ع) و یاران باوفایش اعلام وفاداری کنند. این سوگواره در بجنورد در آموزشگاه شاهد نجابت برگزار شد.

این آیین معنوی همچنین در قالب اجتماع دانش‌آموزان حسینی به صورت همزمان در تمامی شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد، شیروان، اسفراین، بام و صفی آباد، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان برگزار شد.

سوگواره احلی من العسل؛ میثاق نوجوانان با عاشورا

بستری برای ترویج فرهنگ عاشورا

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز، آیین سوگواری و مجالس عزاداری امام حسین(ع) را محفل بصیرت و ولایت عنوان کرد و گفت: برگزاری این تجمع و همایش، بستری برای ترویج فرهنگ عاشورا است و سبب آشنایی نسل نوجوان با شهید نوجوان کربلا و شهدای نوجوان دوران هشت سال دفاع مقدس می شود.

ابوالقاسم اکبری اظهار کرد: اهتمام مجموعه تعلیم و تربیت بر این است که ارزش های والای واقعه کربلا و پیام قیام امام حسین(ع) به نسل جوان و نوجوان منتقل و برای این نسل تبیین شود.

وی افزود: دوازدهمین سوگواره احلی من العسل امروز در همه شهرستانهای استان در حال برگزاری است و این آیین معنوی با محوریت دانش آموزان و با حضور تشکل های چهارگانه سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی، بسیج دانش آموزی و هلال احمر برگزار می شود.

۱۹۳ هزار دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار آموزشگاه خراسان شمالی تحصیل می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha