افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان یادگاری از دولت سیزدهم

زنجان - ایرنا - نیروگاه سیکل ترکیبی آریان (زنجان ۲) یکی از طرح‌های مهمی بود که در دولت سیزدهم در سفر استانی آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی به زنجان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی پنجم آبان ماه سال ۱۴۰۱ در سفر به زنجان و با حضور در محل نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ زنجان، دستور افتتاح رسمی واحدهای گازی اول و دوم این نیروگاه به ظرفیت تولید ۳۶۶ مگاوات را صادر کرد.

با ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی آریان برای ۲۴۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.این در حالی بود که آیت الله رییسی پیشتر از آن نیز آبان ماه سال ۱۴۰۰ در قالب سفرهای استانی اولین سفر خود به زنجان را در کسوت ریاست جمهوری انجام داده بود که این سفر هم دستاوردهای بسیاری در بخش های مختلف برای استان داشت.

ناترازی بین تولید و توزیع انرژی برق موجب شده است تا دولتمردان و مسوولان برای جبران این کسری ها تدابیری را بیندیشند که ارتقای بهره وری نیروگاههای حرارتی موجود و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی که شامل شماری توربین گاز و توربین بخار است،‌ از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

نیروگاه‌ها که بخش مهمی از زنجیره تامین انرژی الکتریکی مستمر و پایدار در هر کشوری هستند، با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی مورد نیاز خود را از انرژی باد، خورشید، جزر و مد دریا، گرمای موجود در آب‌های اعماق زمین و سوزاندن ضایعات مزارع نیشکر، زباله‌های شهری، زیست‌گازها و دیگر منابع تامین می کنند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نیز با استفاده از دیگ بخار بازیاب، از حرارت موجود در گازهای خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌کنند که نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان نیز با هدف تامین انرژی برق مورد نیاز و ایجاد شبکه پایدار در این استان احداث شد.

برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی آریان (زنجان ۲) که از سوی بخش خصوصی احداث شده، ۱۳۰ میلیون یورو اعتبار هزینه و با بهره‌برداری از آن برای ۲۴۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده است.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان یادگاری از دولت سیزدهم

نیروگاه سیکل ترکیبی آریان (زنجان ۲) شامل دو واحد گازی هر کدام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۸۰ مگاوات، در مجموع با ظرفیت ۵۴۶ مگاوات قابل بهره برداری خواهد بود.

از مشخصات فنی این پروژه می‌توان به توربین MAP۲B آن و بویلر سه فشاره اشاره کرد.

واحد اول این نیروگاه روز نهم و واحد دوم آن در روز هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ به شبکه برق سراسری متصل شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان ۲ با مجموع ظرفیت ۵۴۶ مگاوات شامل ۲ واحد گازی و یک واحد بخار است.اجرای این طرح که در ۸۲ کیلومتری آزادراه زنجان – تبریز، سه راهی سرچم قرار دارد، از ابتدای سال ۹۸ آغاز شده بود و این نیروگاه سیکل ترکیبی، یکصد و هفتاد و ششمین واحد شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌ها بود که با موفقیت به شبکه سراسری متصل شد.

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله رییسی که از آغاز فعالیت خود در پی رفع مشکلات و دغدغه های مردم و رشد و توسعه هرچه بیشتر کشور بود، تمام توان و تلاش خود را در این راه به کار گرفت و طی سه سال فعالیت دلسوزانه و بی وقفه و خدمت بی منت به اقشار مختلف مردم با روحیه انقلابی و جهادی به شعار خود "‌دولت مردمی،‌ ایران قوی" جامعه عمل پوشاند به طوریکه در بسیاری از بخش ها رکوردهایی به جای گذاشت که گاه بی نظیر و بی سابقه بوده است.

رسیدگی به امور محرومان، احیای بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی راکد، اجرای پروژه های مسکن ملی، تامین اعتبار اجرای سدهای نیمه تمام برای رفع معضل کم آبی، تدبیر مناسب برای جابجایی ساکنان مناطق حاشیه نشین و مشکل دار، از جمله ۹۰ توافق و مصوبه دور اول سفر رییس جمهور به استان زنجان بود که برای اجرای این طرح ها اعتباری بالغ بر ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

همچنین ۵۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز برای پشبرد طرح های سرمایه گذری استان در این سفر به تصویب رسید که همه این اقدامات نور امیدی را در جامعه به خصوص میان مردم مناطق کم برخوردار و آسیب پذیر تاباند.

در دور دوم سفر رییس جمهور شهید به استان زنجان نیز علاوه بر رسیدگی به نحوه و روند اجرای مصوبات دور اول، بهره برداری از هفت هزار و ۸۸۳ واحد مسکونی، دستور لازم برای تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان و افتتاح دومین گلخانه شیشه‌ای مدرن شمالغرب کشور، از ده ها طرح و پروژه ای بود که امروز از شهید آیت الله رییسی برای مردم زنجان به یادگار مانده است.

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی زنجان یادگاری از دولت سیزدهم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسئولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha