فیلم| برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مراغه 

مراغه- ایرنا- همزمان با اولین جمعه از ماه محرم، همایش شیرخوارگان حسینی در کهن‌شهر مراغه برگزار شد تا مظلومیت کودکانی یادآوری شود که در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند. 

به گزارش ایرنا در این آیین که صبح روز جمعه در مسجد شهدای این کهن‌شهر حسینی برگزار شد، مادران به همراه کودکان شیرخوار خود و با لباس و روسری سفید و پیشانی‌بندی به رنگ سبز حضور یافتند.

فیلم| برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مراغه 
برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مسجد شهدای مراغه

شرکت‌کنندگان در این آیین برای حضرت علی اصغر(ع) کودک شیرخوار امام حسین (ع) در کربلا، گریه و زاری کردند و گهواره نمادین ایشان را در مسجد گرداندند.

شبیه‌خوانی و مرثیه‌سرایی نیز از دیگر بخش‌های این همایش به شمار می‌رفت و در بخشی از این آیین نیز مادران حاضر در این همایش دست به دعا برداشتند و از خداوند خواستند تا کودکان‌شان در مکتب حسینی پرورش یابد.

فیلم| برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مراغه 
شبیه‌خوانی در همایش شیرخوارگان حسینی مراغه

گفتنی است عبدالله بن حسین بن علی مشهور به «علی‌اصغر»، فرزند شیرخوار امام حسین(ع) بود که در واقعه کربلا به شهادت رسید و در کتاب‌های تاریخی قاتل او را «حرملة بن کاهل اسدی» نوشته‌اند.

در زیارت ناحیه مقدسه با عبارت «أَلسَّلامُ عَلَی الرَّضیعِ الصَّغیرِ؛ سلام بر آن شیرخوار کوچک» به او سلام داده شده است.

شیعیان به عنوان باب‌الحوائج به او متوسل می‌شوند و روضه حضرت علی اصغر (ع) از روضه‌های سوزناک واقعه عاشورا شناخته می‌شود.

فیلم| برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مراغه 
روضه حضرت علی اصغر (ع) از روضه‌های سوزناک واقعه عاشورا شناخته می‌شود

عزاداران طی دهه محرم در مراغه، تعزیه حضرت علی‌اصغر(ع) را به نمایش می‌گذارند و گهواره‌ای را با پارچه سبز تزیین می‌کنند تا نماد شیرخوارگی و خردسالی او باشد.

به گزارش ایرنا همایش شیرخوارگان حسینی برای نخستین‌بار طی سال ۱۳۸۲ در تهران برگزار شد و طی سال‌های پس از آن در سایر شهرهای ایران و جهان نیز جزو سوگواری‌های ماه محرم قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha