مدیرعامل: شرکت کشت و صنعت مغان در مسیر جهانی شدن قرار دارد

اردبیل- ایرنا- مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با تولید محصولات جدید و اجرای طرح‌های نوین از جمله تولید بذر و نهال با اهداف صادراتی، در مسیر جهانی شدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صمد بهزاد روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر پارس آباد با اشاره به آغاز روند همکاری پس از امضای تفاهمنامه با یک شرکت ترکیه ای برای تولید بذر اظهار کرد: به منظور ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و برای تامین نیازهای شرکت و صادرات، تولید انواع بذر در این مجتمع آغاز شده است.

وی هدف و رویکرد اصلی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از این اقدام را ارتقای تجاری، توسعه صادرات غیرنفتی بخش کشاورزی و ارزآوری ذکر کرد و افزود: این بنگاه اقتصادی با قدم گذاشتن در مسیر تولید بذر و مالکیت لاین بین‌المللی این محصول، در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به آغاز تولید سه رقم بذر ذرت در این مجتمع تولیدی اضافه کرد: میانگین تولید ذرت در منطقه مغان حدود ۵۰ تن در هر هکتار است در حالی که با کاشت بذر تامین شده توسط این شرکت، میانگین تولید این محصول دو برابر شده و به ۱۰۰ تن در هکتار افزایش می یابد.

وی استفاده بهینه از منابع کشاورزی، تامین نیاز کشور و کمک به امنیت غذایی را از جمله اهداف و رویکردهای جدید شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد و ادامه داد: راه‌اندازی ایستگاه پرورش نژاد گاو جرسی با ۸۰۰ راس با همکاری یکی از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، اتفاق جدیدی در این مجتمع تولیدی محسوب می شود که کلید خورده است.

بهزاد، چربی بالای شیر، اقتصادی‌تر و بازارپسند بودن شیر این نژاد را از جمله اهداف تعیین شده برای حرکت به سمت اصلاح روند تولید در بخش دام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به قدمت و پراکنده بودن درختان مجتمع باغات میوه گفت: برای بهبود تولید در بخش باغات، حذف قطعات غیراقتصادی، نوسازی و جایگزینی درختان قدیمی با ارقام پربازده در دستور کار شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قرار گرفته است.

وی با اشاره به ایجاد مرکز تولید نهال با برند مغانه جهت صادرات به کشورهای آسیای میانه در مسیر جهانی کردن فعالیت این مجمع کشاورزی افزود: این امر علاوه بر تبدیل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به قطب تولید نهال، موجب کسب درآمد ارزی برای شرکت می شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از پیگیری برای ایجاد مرکز تولید بذور برای صادرات به کشورهای فیلیپین، مالزی و قزاقستان خبر داد و اضافه کرد: این مجتمع تولیدی افتخار کشور است و باید به شکل علمی مدیریت شده و از حیثیت تولیدی آن در ایران و در جهان دفاع کنیم و جایگاه آن را در سطح دنیا معرفی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بروز مشکلات حقوقی در واگذاری محصول بخش باغات و فروش سردرختی میوه به سرمایه گذاران در سالهای گذشته افزود: در این زمینه تدابیری اتخاذ شده و از اول امسال، همه مراحل داشت و برداشت محصول و میوه باغات به پیمانکار برنده واگذار شده است.

بهزاد اظهار کرد: از اول فروردین سالجاری کل عملیات باغداری در اختیار پیمانکار و سرمایه گذار قرار داده شد و این امر، علاوه بر مدیریت هزینه‌ها، موجب آزادسازی نیروهای شاغل در بخش باغات و به کار گیری آنها در بخش توسعه باغات جدید شد.

وی در ادامه با اشاره کشف و برخورد حقوقی با تخلف انجام شده در کارخانه لبنیات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: مدیریت این بنگاه اقتصادی کنترل داخلی را با حساسیت بالا تشدید کرده و در این زمینه با تخلف انجام شده از طریق همکاری مدیریت، حراست و دستگاه‌های امنیتی برخورد شد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

این شرکت ملی سالانه پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت با برند مغانه تولید می کند و در حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب کشور نقش بسیار مهم و موثری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha