آغاز تولید هفت رقم بذر در کشت و صنعت مغان با همکاری ترکیه

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: تولید هفت رقم بذر با کیفیت و با برند مغانه در کشت و صنعت مغان با همکاری شرکت ازمیر ارمغان ترکیه آغاز شده است.

صمد بهزاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روند تولد سه رقم بذر ذرت، ۲ رقم بذر پنبه، یک رقم بذر سویا و یک رقم بذر بادام زمینی در شرکت کشت و صنعت مغان با همکاری شرکت ترکیه‌ای شروع شده و نخستین بذر تولیدی در این مجتمع کشاورزی امسال به دست زارعان داخلی می‌رسد.

وی اصالت، استاندارد و سلامت را سه مولفه مدنظر کشت و صنعت مغان در تولید بذر در این مجتمع تولیدی و تحقیقاتی کشور ذکر کرد و افزود: این بذرهای تولیدی با برند ایرانی مغانه روانه بازارهای داخلی برای کشت و زرع محصول خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به ایجاد بانک بذر محصولات کشاورزی در این واحد تولیدی برای تامین بخشی از نیاز کشور و خود شرکت به بذر مرغوب و نهاده اصلی تولید، اضافه کرد: سالانه بالغ بر پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تولید می‌شود.

وی حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب را برای توسعه کشاورزی علمی و نوین بسیار مهم خواند و گفت: برای همین منظور شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ایجاد بانک بذر را کلید زده و با جدیت این هدف را دنبال می‌کند.

بهزاد، تولید مشترک بذر محصولات کشاورزی با همکاری شرکت ترکیه را اقدامی در راستای تولید بذر محصولات راهبردی کشور عنوان کرد و افزود: تولید و مصرف بذر مرغوب، یکی از راهکارهای اساسی افزایش بهره‌وری و ارتقای راندمان تولید در عرصه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین از تولید و تکثیر ۲ رقم بذر گندم باسیلو و اوکلید خبر داد و برندسازی به خصوص در حوزه بذر و نیز توجه به زنجیره ارزش و تولید محصولات کشاورزی صادرات‌محور را یکی از برنامه‌های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد.

وی اضافه کرد: کشت و صنعت مغان در نظر دارد تا با توجه به توانمندی تولید ارقام گندم در این منطقه و مناطق معتدل و سردسیر استان اردبیل، علاوه بر تامین بذور مورد نیاز خود، منطقه، استان و سایر استان‌های شمال غرب کشور، نسبت به صادرات این ارقام با برند مغانه به کشورهای خارجی نیز ‌برنامه‌ریزی و اقدام کند.

بهزاد تاکید کرد: خودکفایی در حوزه‌های زراعی و تامین بذر نقش چشمگیری در استقلال کشور دارد و تجربه نیز نشان داده است که تولید بیش از پیش به امنیت غذایی کشور انجامیده و حتی به اقتدار غذایی منجر شده است و بر همین اساس، شرکت کشت و صنعت مغان، تلاش خود را برای تولید بذر به منظور تامین نیاز کشور و حتی صادرات آن متمرکز کرده است.

به گزارش ایرنا، پاییز سال گذشته، بانک بذر محصولات کشاورزی برای تامین بخشی از نیاز کشور و خود شرکت به بذر مرغوب و نهاده اصلی تولید، در کشت و صنعت مغان ایجاد شد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان سالانه پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت با برند مغانه تولید می کند و در حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب کشور نقش بسیار مهم و موثری دارد.

این شرکت ملی که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha