تعیین نرخ خدمات سرای محلات تهران باید با تایید شورای شهر باشد

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران از الزام نرخ گذاری خدمات سرای محلات شهرداری با تایید شورای شهر خبر داد و گفت: از این پس هرگونه نرخ گذاری در سرای محلات شهر باید با نظر نهایی شورا انجام شود.

سیداحمد علوی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تصمیمات اتخاذ شده، دبیرخانه راهبردی مدیریت محلات شهرداری ملزم شدند تا هرساله همچون سایر بخش‌های شهرداری تهران؛ نرخ‌های پیشنهادی خود را در قالب یک لایحه به شورا پیشنهاد بدهند تا پس از بررسی و تایید نهایی مصوب و اعلام شود.

وی یادآور شد: پیش از این هر گونه نرخ گذاری در سرای محلات شهرداری بصورت مستقل و بدون مصوبه شورای شهر انجام می‌گرفت اما قرار شده تا از این پس سرای محلات نیز همچون سایر بخش‌های دیگر شهرداری مشمول قانون نرخ گذاری‌ها شوند و بر این اساس عمل کند.

علوی یادآور شد: مصوباتی که هم اینک در سرای محلات وجود دارد و بعضا در حال اجراست مربوط به خود شهرداری است و هیچ یک به صحن شورا نیامده و به تصویب اعضا در صحن علنی نرسیده است.

تعیین نرخ خدمات سرای محلات تهران باید با تایید شورای شهر باشد

این عضو شورای شهر همچنین اعلام کرد: برنامه ریزی‌های مناسبی برای ساماندهی سرای محلات شهرداری صورت گرفته است؛ گرچه فرایند اجرای برنامه‌ها کمی کُند پیش می‌رود اما بر اساس قانون در حال انجام است و امیدواریم تا پایان این دوره شورا (دوره ششم) به سرانجام برسد.

علوی همچنین به برگزاری نشست‌های ستاد مشارکت‌های محلات اشاره کرد و گفت: این سلسله نشست‌ها بطور هفتگی با مسوولیت مهدی چمران برگزار می‌شود و در این جلسات یکایک دستورالعمل‌های مورد نیاز سرای محلات بررسی می‌شود و با تصویب در دبیرخانه راهبری به سرای محلات ابلاغ می شود. تاکنون نیز ۴ دستورالعمل ابلاغ شده وانشالله مابقی نیز پس از تصویب ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: در این دستورالعمل‌ها مشخص شده که سرای محلات از چه ظرفیت‌هایی می‌توانند برخوردار باشند و یا آنکه چه ظرفیت‌هایی باید برای آنها پیش بینی شود.

علوی یادآور شد: هم اینک اداره سرای محله‌ها برعهده هیات امنای محلات است و آنان در مدیریت و برنامه ریزی‌های قانونی محلات نقش مهمی برعهده دارند.

تعیین نرخ خدمات سرای محلات تهران باید با تایید شورای شهر باشد

به گزارش ایرنا، ستاد راهبری محلات شهر تهران با رای اعضای شورای شهر به تصویب رسیده است؛ در این ستاد، مشکلات محلات بررسی و تصمیمات لازم برای رهایی شهروندان اتخاذ می‌شود.

در ستاد راهبری مدیریت محلات؛ دو عضو از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، علوی و نادعلی، شربیانی از کمیسیون شهرسازی و معماری، قائمی از کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، نجفی از کمیسیون خدمات شهری، امانی از کمیسیون برنامه و بودجه و سروری از کمیسیون نظارت و حقوقی شورا عضویت دارند.

سرای محله نهادی زیرمجموعۀ شهرداری است که اهالی محل به‌صورت داوطلبانه آن را اداره می‌کنند؛ سرای محله معمولا «خانه‌هایی» را اداره می‌کند که هر کدام به یکی از جنبه‌های فرهنگی، هنری، تفریحی، ورزشی یا دینی در محله اختصاص دارند برای مثال «خانۀ هنر و ادبیات» یا «خانۀ سلامت و محیط‌زیست».

بنابر تعریف شورای شهر تهران؛ اهداف سرای محلات افزایش مشارکت مردمی در ادارۀ شهر از طریق به‌کارگیری توانمندی و ظرفیت مادی و معنوی آنان و استفادۀ مثبت از امکانات محله، ایجاد رکن اجرایی در سطح محله متناسب با رکن مشورتی و نظارتی انجمن شورایاری، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنان محله، تطابق هرچه بیشتر تصمیمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری با خواست و مطالبۀ واقعی مردم، تلاش در جهت احیا و برجسته‌کردن هویت و جایگاه محله و افزایش همکاری میان شهروندان و شهرداری برای انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی است.

در حال حاضر مناطق ۲۲ شهرداری تهران دارای سرای محله است که اقدامات مختلف فرهنگی ورزشی و هنری در این خانه‌ها صورت می‌گیرد اهالی محل، مساجد، سمن‌ها و دیگر نهادهای مدنی و اجتماعی در محل در فعالیت این خانه‌ها مشارکت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha