۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85537844
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

راه فرار از پشه «آئدس» چیست + فیلم

۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۸:۴۴
کد خبر: 85537844
راه فرار از پشه «آئدس» چیست + فیلم

بجنورد- ایرنا- پشه‌ آئدس که موجب بیماری ویروسی تب دنگی با علائم درد عضلات، سردرد، تب و درد پشت چشم می شود، چند وقتی است که در برخی شهرها شناسایی شده و به گفته مدیرگروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی بهترین راه پیشگیری از آن جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است.

به گزارش ایرنا، چند وقتی است که نام پشه آئدس یا همان ببر آسیا را از رسانه ها می شنویم و هراس برخی از شهروندان را از این موجود ریز اما کشنده فراگرفته است.

موجودی که در برخی از استان های شمالی و هرمزگان مشاهده شده و نگرانی ها را از ابتلا به تب دنگی دوچندان کرده است.

اما این پشه چیست که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان را درگیر خود کرده و به سرتیتر بسیاری از رسانه های داخلی تبدیل شده است، آیا پیدایش این پشه، جدید و مربوط به چند ماه گذشته است و یا از قبل وجود داشته است.

پشه کشف‌شده آئدس مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه به باور کارشناسان از سال های بسیار دور در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی دیده شده است.

در کشور ما نیز برای اولین‌بار نیست که این پشه مشاهده شده، اما این دفعه شاید به دلیل همزمانی حضورش با کرونا، بازتاب بیشتری در افکار عمومی داشته است.

تنها راه فرار از پشه «آئدس» چیست + فیلم

محل زندگی پشه آئدس

یکی از کارشناسان سلامت در خراسان شمالی می گوید: پشه آئدس که بسیار خطرناک است در بشقاب‌های زیر گلدان و گیاه بامبو و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود، زندگی می‌کند.

علی رحمتی می افزاید: همچنین این پشه دوستدار لاستیک های کهنه است و حتی برخی بر این باورند که محل زندگی‏ این پشه در گذشته کشورهای آفریقایی بوده و تجارت بین‌المللی لاستیک‌های مستعمل آن را به دیگر کشورهای جهان منتقل کرده است.

وی ادامه می دهد: این‌پشه سازگار با اغلب اقلیم‌ها است و می‌تواند ویروس را به نسل بعد از خود با تخم‌گذاری منتقل کند.

تنها راه فرار از پشه «آئدس» چیست + فیلم

آئدس موجب چه بیماری می شود

رحمتی می گوید: پشه آئدس موجب بیماری عفونتی تب دنگی در انسان می‌شود.

وی ادامه می دهد: تب دنگی به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته می‌شود زیرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن، بیمار تصور می‌کند استخوان‌هایش در حال شکستن است.

رحمتی می گوید: تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل از علائم تب دنگی است و همچنین تب دنگی در تعداد کمی از بیماران امکان دارد به یکی از دو گونه خطرناک و کشنده تبدیل شود.

چگونه پیشگیری کنیم

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید: راهکارهای پیشگیرانه ای مثل به سازی محیط، استفاده از پشه‌بند در مکان های نامطمئن، استفاده از لباس های آستین بلند هنگام مسافرت به استان های آلوده، نصب توری پنجره به منظور مبارزه با این بیماری پیشنهاد می‌ شود.

دکتر فلوریا انفرادی می افزاید: تست سریع برای افراد مشکوک در مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.


تله گذاری براص صید پشه

انفرادی از تله گذاری برای پشه آئدس در خراسان شمالی خبر می دهد و می گوید: تله گذاری در نقاط مختلف استان از جمله فرودگاه و ترمینال‌ها انجام شده است.

وی ادامه می دهد: تاکنون موردی از پشه آئدس که موجب بیماری ویروسی «تب دنگی» می شود در استان شناسایی نشده است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان می کند: گرچه این بیماری تاکنون در استان مشاهده نشده اما باید آمادگی مقابله و پیشگیری از آن را داشته باشیم.

انفرادی می گوید: ۸۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری بدون علامت است و صرفا در آن خارش محل گزش رخ می‌دهد اما در ۲۰ درصد از موارد ممکن است علائمی مانند سردرد، درد پشت چشم، دردهای عضلانی و استخوانی به همراه اسهال، استفراغ و همچنین تب شدید را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند. این بیماری از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

پشه آئدس به «ببر آسیایی» مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha