شور حسینی در «درپرچین»

بجنورد-ایرنا- روستای «درپرچین علیا» از توابع شهرستان اسفراین یکی از مناطق کم برخوردار استان خراسان شمالی است که با وجود محرومیت های فراوان و نبود مسجد و حسینیه با شور حسینی زنده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ پشت پرچین ها و لابه لای تپه ها که راه شنی و سوشه آن را به شهر اسفراین متصل می کند دهستان میلانلو است؛ تپه ای از طلای سبز و قدمتی دور مرکز این دهستان پای کوهستان و میان دره "درپرچین" نام دارد به همین زیبایی روستایی بکر که با کمی جستجو زنانی با دامن پرچین عشایر و مردمانی قوی را در خاطر تداعی می کند.

منطقه ای زیبا که از دست تراشنده تکنولوژی بیشتر در امان مانده و مردم در ابتدایی ترین سبک با کمترین امکانات در این حوالی به سر می برند اما دلخوش اند به نام "حسین" و حال روضه سید الشهدا و یاران شهیدش و نقطه اتکا و حرکت هایشان نور جمعی و اراده "لبیک یا حسین" هاست.

با اینکه در اولین جستجوها برای بررسی مشخصات اولیه و پیمایشی این روستا، محرومیت های بیشماری به چشم می خورد از جمله مسجد ندارد، شبکه سراسری برق ندارد، گاز لوله کشی ندارد اما این روستا کاروان پیاده به سمت حرمین شریفین دارد، مدافع حرم دارد و خادم الشهدا و نام مبارک زهرای اطهر و خدمت به اهل بیت (ع) بر همه قلب هایشان می درخشد.

شوق تپیدن‌های حسینی در «درپرچین»

«حسین قوامی»، از فعالان و همراهان کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان اسفراین و یکی از مدافعان حرم با ارسال تصاویری که گویای مراسم عزاداری در منطقه ای کم برخوردار اما با اراده قلبی استوار بود، از لحظه های همدلی و عزم حسینی مردم این روستا گفت و می افزاید: اینجا مسجد یا حسینیه ندارد و مردم سال های قبل برای شرکت در عزاداری شهدای کربلا به روستاهای همجوار می رفتند اما امسال همراه تنی چند از اهالی، خانه کوچک و غیر مسکونی را به عنوان مسجد برای اقامه نماز و برگزاری مراسم سوگواری آماده کرده اند.

وی می گوید: این روستا مردمی با ایمان دارد اما از لحاظ توان مالی بسیار ضعیفند، تمام مسجدی که راه انداختیم ۲ پرچم "یا حسین" دارد که آنهم از یک کاروان های پیاده امانت گرفتیم و دست به دست هم دادیم تا زمزمه تمسک و توسل های یا ابا عبدالله این مردم خاموش نشود.

نفس های تپنده و محکم مردم روستا و شور و شوق دل های سوگوار حسین نیاز به دست های همیار و همدل مردم و مسوولان دارد، تا آن صفای زلال و بکر پایان ناپذیر و جریان های روینده و رونده در کوهستان های شاه جهان و روستای "درپرچین" ادامه یابد.

شوق تپیدن‌های حسینی در «درپرچین»

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری در شمالشرق کشور واقع است که نیمی از جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha