سرپرست اداره کل محیط زیست: کانون مولد گرد و غبار در استان کرمانشاه وجود ندارد

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هیچ کانونی به عنوان مولد گرد و غبار تاکنون در استان مشاهده نشده و منشا همه گرد و غبارهای استان کرمانشاه از کشورهای همسایه است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، سعید دزفولی‌نژاد در نشستی که به مناسبت روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار و با حضور اعضای کارگروه مدیریت شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار و جمعی از دانش پژوهان و اساتید دانشگاه های استان برگزار شد، افزود: با توجه به اهمیت موضوع گرد و غبار با منشاهای داخلی و خارجی تاثیرگذار بر کشور، دوازدهم جولای به عنوان روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی مقابله با گرد و غبار به ابتکار ایران مشخص شده است، اظهار کرد: کمک به تاب‌آوری در برابر گرد و غبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام دانش پایه به عنوان شعار این روز بین‌المللی تعیین شده است.

دزفولی‌نژاد با بیان اینکه هم اکنون مردم با واژه گردوغبار در سراسر کشور آشنا هستند یادآور شد: پدیده گردو غبار در کشور وسعت یافته به طوری که هم اکنون علاوه بر مردمان استان‌های غرب و جنوب کشور به شمال کشور هم رسانده و مردمان شمال نشین را هم بی نصیب نگذاشته است که این امر زنگ خطری برای کشور است که باید از سوی همه کشورهای مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز در این نشست، نقش مسوولان و مردم را در مدیریت منابع آبی به منظور جلوگیری از ایجاد کانون مولد گرد و غبار در استان را بسیار مهم و اساسی خواند و گفت: منابع آبی ما محدودند و در صورتی که الگوی مصرف چه در بخش خانگی و چه در بخش کشاورزی و یا بخش های دیگر رعایت نشود، استان با چالش جدی مواجه خواهد شد.

افشین یگانه همچنین با اشاره به عوارض زیست محیطی پشه آئدس و بیماری تب دِنگی افزود: با توجه به تهدید بیماری دنگی مربوط به پشه آئدس، شایسته است دستگاه های ذیربط با جدیت تمام و تلاش جهادی نسبت به بررسی راه های مبارزه با این بیماری و پیشگیری اقدام لازم را انجام دهند.

وی گفت: شهرداری، آبفا و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به پاکسازی شیرابه سطل های زباله، شستشو کانال های آب شهر که به صورت راکد باقی مانده و لایروبی رودخانه های شهر از جمله قره سو و آبشوران به منظور پیشگیری از وقوع این بیماری اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران روز ۱۲ جولای هر سال بعنوان روز جهانی مقابله با توفان های ماسه و گردوغبار تعیین و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha