مداخلات برخی دانشگاه‌ها به حفظ سلامت مردم کمک کرده است

تهران -ایرنا- دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، تجربیات ارسالی از سوی دانشگاه‌ها به دبیرخانه جشنواره پاسخگویی اجتماعی را مثبت و موفق خواند و گفت:برخی دانشگاه‌ها با مداخلات خود توانسته‌اند سطح سواد در جامعه را ارتقاء دهند، از برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند و بار بیماری‌ها را کاهش دهند. این مداخلات به حفظ سلامت مردم در کشور کمک کرده است.

به گزارش ایرنا از وبدا، غلامرضا حسن‌ زاده با اشاره به ایده شکل گیری کارگروه پاسخگویی اجتماعی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: پس از ابلاغ برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت از سوی وزیر بهداشت، برنامه‌ای تحت عنوان «عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی» در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین شد. این برنامه به دنبال افزایش بهره وری در نظام آموزشی کشور بود به گونه‌ای که با صرف منابع موجود، اثربخشی و کارایی را در دانشگاه ها ارتقا بخشد.

وی از شکل گیری ده کارگروه در ذیل این برنامه خبر داد و گفت: یکی از این کارگروه‌ها، پاسخگویی اجتماعی بود که در سال ۱۴۰۱ کارگروه کشوری آن پس از ابلاغ شیوه نامه اجرای برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی، با مسئولیت دکتر رستمیان تشکیل شد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، با بیان اینکه در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی به دنبال ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها هستیم، خاطر نشان کرد: معتقدیم دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها باید بتوانند بخشی از مشکلات کشور و منطقه خود را حل کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای مشکل ریزگردها وجود دارد؛ دانشکده بهداشت در این منطقه، باید برنامه ویژه‌ای برای مهار ریزگردها و کاهش آلودگی داشته باشد و یا اگر در برخی مناطق خاصی از کشور، حوادث جاده‌ای و یا میزان خودکشی بیشتر است، آیا دانشگاه و دانشکده‌های منطقه توانستند مداخلات لازم را برای کاهش آسیب مردم داشته باشند.

حسن زاده، کارگروه پاسخگویی اجتماعی را یکی از کارگروه‌های بسیار مهم در برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی دانست و تاکید کرد: در این برنامه ممکن است دانشکده‌های مختلف، در مواجهه با مشکلات متفاوت منطقه و استان خود، ماموریت‌های متفاوتی را بر عهده داشته باشد.

وی این کارگروه را در ارتباط تنگاتنگ با سایر کارگروه‌های برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی اعم از همگرایی، سلامت معنوی، کارآفرینی و مدیریت کیفیت آموزش دانست و یادآور شد: تعامل این کارگروه‌ها می‌تواند تضمین کننده آموزش پاسخگو در کشور باشد.

حسن زاده، تجربیات ارسالی از سوی دانشگاه‌ها را تجربیاتی مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه برخی از دانشگاه‌ها با مداخلات خود توانسته‌اند سطح سواد در جامعه را ارتقاء دهند، از برخی بیماری‌ها پیشگیری کنند و بار بیماری‌ها را در کشور کاهش دهند. این مداخلات به حفظ سلامت مردم در کشور کمک کرده است.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، برگزاری نخستین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت را پیشنهاد کارگروه پاسخگویی اجتماعی عنوان کرد و گفت: تجارب برتر دانشگاه‌ها در زمینه پاسخگویی اجتماعی در این جشنواره مطرح می‌شود. بدیهی است که اقدامات اثربخش با ضریب تاثیر بالا، حائز رتبه می‌شوند و جوایزی نیز دریافت خواهند کرد.

وی با ابراز امیدواری از طرح ایده‌های نو در این جشنواره گفت: امیدوارم بتوانیم برخی از ایده‌ها را در کشور اجرایی کنیم. همچنین در صورت تداوم این کارگروه در نظر داریم، بانک ایده‌های خلاقانه را در معاونت آموزشی راه اندازی کنیم.

حسن زاده، همچنین از برگزاری جشنواره‌های دیگر در ذیل کارگروه‌های مختلف خبر داد و گفت: جشنواره فناوری‌های ارتقا دهنده یادگیری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و همچنین در ارتباط با مدیریت کیفیت آموزش نیز همایش دیگری در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

نخستین جشنواره ملی تجارب برتر پاسخگویی اجتماعی در نظام سلامت، به همت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، ۳ مرداد ۱۴۰۳ در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha