عزاداری محرم به وقت تاسوعا؛ سیستان و بلوچستان عزادار علمدار کربلا شد

زاهدان - ایرنا - مردم عزادار سیستان و بلوچستان همزمان با روز تاسوعا با حضور در هیئات و دسته‌های زنجیرزنی، عشق و ارادت خود را به حضرت عباس(ع) ابراز کردند.

به گزارش ایرنا، نهمین روز ماه محرم الحرام را باید روز احترام به ساحت مقدس حضرت عباس علیهم السلام دانست، تاسوعا مقدمه‌ای بر عاشورا و دهمین روز از ماه محرم خود فرهنگی سترگ است، درس آموز همه آزادگان و مبارزان راه حق و حقیقت و آزادگی که جاودانه ماندگار شد.

امروز دوشنبه ۲۵ تیرماه بار دیگر تاسوعای حسینی از راه رسید، روزی که ابوالفضل العباس نماد وفای به عهد برای آوردن مشک آبی از جان خود جانانه گذشت تا نشان دهد که چگونه باید به ولی نعمت زمان وفادار ماند.

شهادت حضرت ابوالفضل (ع) نقطه‌ عطف بسیار مهمی در واقعه‌ نینواست؛ رویدادی که نماد حق خواهی و حق‌طلبی است و جاودانه بر تارک تاریخ نقش بسته است.

امروز خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان همه بوی عزاداری امام حسین (ع) را می‌دهد، با وجود دمای بالای هوا هیات های عزادار در شهرهای مختلف بویژه زاهدان به برگزاری مراسم سینه زنی و زنجیرزنی پرداخته و خیابان ها به یاد علمدار کربلا میزبان علم های به اهتزاز درآمده هستند.

محور نوحه های مداحان بیان رشادت های حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و طبق یک آیین دیرینه در صبح تاسوعا، هیات‌های عزاداری با حضور در خیابان خرمشهر زاهدان عشق و ارادت خود به سیدالشهدا و علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این در مسیر دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی که با نظم خاصی حرکت می‌کنند موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی برپا شده و از مردم و عزاداران پذیرایی می‌کنند.

عزاداری محرم به وقت تاسوعا؛ سیستان و بلوچستان عزادار علمدار کربلا شد

برگزاری مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه سیستان و بلوچستان

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: مراسم عزاداری متمرکز صبح روزهای تاسوعا و عاشورا در ۵۰ نقطه جمعیتی این استان برگزار می شود.

حجت الاسلام سعید جان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن عرض تسلیت به مناسب ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، افزود: مراسم تجمع و عزاداری متمرکز در زاهدان امروز دوشنبه در روز تاسوعا ساعت هفت صبح در خیابان خرمشهر با حضور عزاداران برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم دسته‌روی، عزاداری و تجمع عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت زنده پخش خواهد شد، ادامه داد: مراسم شام غریبان نیز در جوار شهدای گمنام واقع در خیابان خرمشهر به صورت محوری در زاهدان برگزار خواهد شد.

مشاور امور فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: به صورت رسمی عزاداری‌های محرم الحرام همزمان با سراسر دنیا در بیش از ۲ هزار مسجد، هیات مذهبی، حسینیه، تکیه‌ها، خانه‌های دین و زندگی، هیات‌های خانگی و سیار آغاز شده و مردم این استان پهناور تا پاسی از شب به عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام می‌پردازند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسماتی همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیرغلامان حسینی از جمله برنامه‌های محرم الحرام امسال در سیستان و بلوچستان است.

عزاداری محرم به وقت تاسوعا؛ سیستان و بلوچستان عزادار علمدار کربلا شد

عزاداری تاسوعا و عاشورا با حرکت هیات‌ها به سمت امامزاده‌ها و گلزار شهدا

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان پیرامون آیین‌های سنتی عزاداری محرم در منطقه سیستان بیان کرد: مراسم سیاپوشی، مشعل گردونی، علم گردانی، گلدسته و تابوت گردانی، سقایی، شووی یا شبی گردونی، چاووشی، محتشم خوانی، سینه زنی و دورخوانی، زنجیر زنی، نوحه بحرطویل، نوحه جوش پاوکا، نوحه شنستکا(نشسته)، روضه‌خوانی زنان و نذورات مختلف پخت حلیم و شعله زرد، امتناع مردم سیستان از پخت غذا در سه روز قبل از واقعه عاشورا، پشت‌بام رفتن ریش‌سفیدان و تلاوت قرآن و ذکر دعا برای اعلام رسیدن ماه محرم و برگزاری مجالس روضه و عزاداری در منازل از جمله آداب خاص مردم سیستان در ماه محرم و ۱۸ روز پس از آن است.

محمدعلی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در عزاداری تاسوعا و عاشورا که از بامداد آغاز و تا عصر ادامه دارد هیات‌ها با حرکت از مقابل حسینیه‌ها و تکایا با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به سمت امامزاده‌ها و گلزار شهدا هر منطقه رفته و در این محل به عزادارای می پردازند، خیل عظیم جمعیت که یک پارچه سیاه‌پوش هستند شور خاصی به آیین عزاداری می‌دهند و بیشتر خیابان‌های منتهی به امامزاده‌ها و گلزار شهدا مملو از سوگوارانی است که در دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از رسوم سیستانی‌ها موضوع ( چووه شی یا چاووشی) است که عموما یکی از پیرمردان یا مداحان با صدای حزن‌انگیز و زیبا اشعاری در راستای قیام عاشورا را می‌خواند و مردم و جمعیت را آماده سینه‌زنی و شروع مراسم می‌کند.

بیشتر مردمان بلوچستان و برادران و خواهران اهل تسنن روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می‌گیرند، آنها بر این باورند که گرفتن روزه در این ایام اجر و ثواب بسیاری داردپژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در بین سیستانی‌ها مرسوم است که از شب چهارم محرم به بعد از حسینیه‌ها، دسته‌های عزا به صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی برای عرض تسلیت به مساجد و تکایای دیگر می‌روند، آنچه در این بین خیلی مهم و حزن‌انگیز است زمان رسیدن ۲ دسته زنجیرزنی به هم است که مداحان و پیرغلامان با خواندن اشعاری به صورت (نوحه و پاسخ نوحه) اجرا و همچنین به همدیگر بابت عزای حسینی تسلیت می‌گویند که این صحنه بسیار حزن‌انگیز است.

وی به آئین عزای محرم در منطقه بلوچستان اشاره کرد و گفت: مردم اهل تسنن سیستان و بلوچستان در ایام شهادت امام حسین (ع) آئین‌های خاصی را از جمله خرج‌دادن (اطعام‌دادن) و کمک به فقرا اجرا، و در شهرهای جنوبی استان در منطقه سرحد و مَکُران علاوه بر شیعیان، بسیاری از برادران و خواهران اهل‌سنت نیز با حفظ حرمت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) در آیین‌های ویژه شرکت می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه مردم اهل سنت در احترام به ماه محرم از برگزاری مراسم ازدواج و جشن‌های شادی خودداری می‌کنند، ادامه داد: در ایرانشهر و بزمان شیعیان بلوچ رسومات خاص خود را دارند با آغاز اولین روز از ماه محرم امامان جمعه، پیش‌نمازان مساجد و ملایان با سخنرانی در مساجد و محافل مذهبی، مردم را از اهمیت این ماه آگاه می‌کنند و با روایت احادیث مختلف سعی می‌کنند مظلومیت امام حسین (ع) و نقش وی در اسلام و همچنین عظمت این ماه پر برکت را به نمازگزاران منتقل کنند.

وی بیان کرد: بیشتر مردمان بلوچستان و برادران و خواهران اهل تسنن روزهای تاسوعا و عاشورا روزه می‌گیرند، آنها بر این باورند که گرفتن روزه در این ایام اجر و ثواب بسیاری دارد.

پژوهشگر ستاد میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: یکی از این رسوم قابل توجه که از گذشته‌های بسیار دور در دلگان که مردم آن از دوست‌داران مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، رواج داشته «خرج امام» است، به این صورت که بانی مجلس که عموما از افراد ریش‌سفید و یا معتمد روستا بوده مردم را قبل از نماز مغرب و عشا جهت عزاداری حضرت امام حسین (ع)به منزل خود دعوت و علاوه ‌بر خرج دادن و پخش نذورات مراسم روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی با حضور اهل سنت و تشیع برگزار می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha