فیلم| پایان ۱۲ ساعت عزاداری با اقامه نماز ظهر عاشورا در مراغه

مراغه- ایرنا- عزاداری عاشورای حسینی مراغه که از حوالی ساعت ۲:۳۰ بامداد با قرائت زیارت عاشورا در حسینیه «حاجی غفار» آغاز شده بود، پس از حدود ۱۲ ساعت با اقامه نماز ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی خاتمه یافت و تا ساعاتی دیگر و در عصر عاشورا از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ایرنا نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه روز سه‌شنبه قبل از اقامه نماز ظهر عاشورا و در جمع عزاداران حسینی این شهرستان گفت: ملت ایران در دوران دفاع مقدس نیز ادامه‌دهندگان راه عاشوراییان را از نزدیک مشاهده کرده‌اند؛ همانانی که برای دفاع از حریم دین به شهادت رسیدند.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی با بیان اینکه نمونه دیگری از واقعه عاشورا امروزه در غزه قابل مشاهده است، اضافه کرد: همانطور که امام حسین(ع) و یارانش در برابر ظلم ایستادند، مردم غزه نیز در مقابل ظالمان دوران ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از واقعه کربلا در هیچ برهه و مکانی به اندازه غزه در ماه‌های گذشته، به مردم بی‌دفاع و مسلمان ظلم نشده است تا جایی که کودکان در خاک و خون می‌غلطند و از غذا و دارو خبری نیست.

آیت‌الله پورمحمدی با بیان اینکه جنایتکاران صهیونیستی حتی به مردم بی‌دفاع و چادرنشین هم رحم نمی‌کنند، افزود: مردم غزه شعار «هیهات من‌ الذله» امام حسین(ع) را سر می‌دهند و با الهام از این شعار در برابر ظلم می‌ایستند.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری: از واقعه عاشورا درس بگیرم

فیلم| پایان ۱۲ ساعت عزاداری با اقامه نماز ظهر عاشورا در مراغه
زنان و کودکان بی‌دفاع غزه همچنان در خاک و خون می‌غلطند و از غذا و دارو خبری نیست

وی تاکید کرد: باید از واقعه عاشورا درس بگیریم و بزرگترین درس این واقعه این است که «در راه خداوند حتی اگر همه داشته خودمان را هم فدا کنیم، باز هم اندک است».

به گزارش ایرنا مردم این شهرستان حوالی ساعت ۲:۳۰ با حضور در حسینیه حاجی غفار در آین عزاداری «الله الله حسین وینه» یا «احرام‌بندی» حاضر شدند و پس از اتمام این عزاداری به محله‌های خودشان برگشتند و تا ظهر عاشورا با هیئت‌های عزاداری محله‌های خودشان به عزاداری پرداختند.

بسیاری از اهالی و خیران نیز با توزیع هزاران پرس غذا در خیمه‌های حضرت رقیه(س) و باب‌الحوائج(ع)، توزیع شربت، نان و بستی و اهدای خون در عزاداری عاشورای حسینی مشارکت کردند.

گفتنی است آیین‌های سنتی متنوع سوگواری حسینی در مراغه از قبیل «شاه حسین گویان»، «علم‌بندی»، «وا عباس»، «حجله‌گردانی حضرت قاسم بن الحسن (ع)»، «شمع‌گردانی (شمع پایلاماق)» و «الله الله حسین وینا»، اوج ارادت مردمان خطه آذربایجان را به سرور شهیدان کربلا به تصویر می‌کشد.

دهه اول محرم به عنوان سرآغازی بر آیین‌های سوگواری حسینی در مراغه، خیل عاشقان امام حسین (ع) را در این شهر تاریخی با شور و شوق وصف‌ناپذیر و در رسای امام و سرور شهیدان به حرکت در می‌آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha