کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

قزوین - ایرنا - دولت سیزدهم با برنامه ریزی راهبردی در بخش‌های مهم اقتصادی، فرهنگی، زیرساختی و دانش بنیان توانسته عملکرد و کارنامه درخشانی را در مسیر توسعه استان قزوین از خود برجای بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان قزوین در دولت سیزدهم با رشد چشمگیری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی همراه بوده که بخش قابل توجه آن مرهون نگاه مدیریت ارشد استان در راستای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه است.

قزوین را قطب صنعت و کشاورزی در کشور می‌شناسند، بر همین اساس راه‌اندازی و احیای واحدهای تولیدی در این استان می‌تواند علاوه بر تثبیت و اشتغال زایی به افزایش توان اقتصادی و ارزآوری در کشور منجر شود.

آنچه در استان قزوین بیش از گذشته اهمیت و نمود پیدا کرده مساله بحران کم آبی است که در همین راستا دولت سیزدهم با توجه به ظرفیت‌های عظیم و نهفته دشت قزوین مساله احیا و پایدارسازی این بخش از خاک‌های حاصلخیز کشور را در دستور کار خود قرار داده و توانسته با تدوین برنامه‌های پایدارسازی دشت قزوین، بازار آب و تکمیل طرح‌های آبی موانع بسیاری را از پیش رو بردارد.

ناگفته نماند که استان قزوین از آغاز به کار دولت سیزدهم و در حوزه دانش بنیان، به ویژه در بخش کشاورزی با دستاوردهای بسیاری همراه بوده و طرح‌های پایلوت بسیاری را در حوزه نظارت هوشمند بر نانوایی‌ها، احداث مزارع دانش بنیان به سرانجام رسانده است.

البته این تمام اقدامات حوزه دانش بنیان نیست، بلکه در بخش اقتصاد دانش بنیان نیز قزوین توانست از جایگاه بسیار بالایی بهره مند شود و رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهد.

احیای واحدهای نیمه تعطیل و راکد صنعتی، کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و همچنین اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از دیگر کارهای صورت گرفته در استان قزوین طی بازه زمانی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

با این نکته که در حوزه فرهنگی، گردشگری و اجتماعی نیز توفیقات بسیاری حاصل شده که در ادامه این گزارش به صورت مفصل به برخی از مهمترین عناوین آن خواهیم پرداخت:

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

رویدادی فاخر فرهنگی در قزوین با حضور مسوولان برجسته کشوری

هفتمین دوسالانه خوشنویسی کشور با موضوع یادبود استاد علاءالدین تبریزی با ارسال ۷۳۲ اثر در رده نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ دی ماه ۱۴۰۲ در استان قزوین برگزار شد.

تدوین و رونمایی از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با حضور حجت الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور و حضور محمدخزاعی رییس سازمان سینمایی کشور در استان قزوین با هدف دستور ساخت سه سینما در شهرستان‌های مختلف استان از دیگر اقدامات فرهنگی دولت سیزدهم در استان است.

تکمیل و افتتاح مجتمع فرهنگی و هنری کوثر الوند، برگزاری جشنواره فیلم فجر استان، برگزاری جشن مطهر به مناسبت بزرگداشت مقام معلم، برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی و تجسمی،‌ برگزاری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان قزوین از دیگر کارهای صورت گرفته در دولت سیزدهم است.

جشن مهر سینمای ایران به مناسبت روز سینما با شعار اخلاق، آگاهی و امید، برگزاری نخستین رویداد هنری، تعاملی و آموزشی با عنوان «یک صدا ایران» در محلات کمتر برخوردار، برگزاری انتخابات خانه مطبوعات استان قزوین پس از پنج سال وقفه، آیین یادبود خبرنگاران آسمانی، برگزاری نشست اهالی صنعت چاپ را باید از دیگر برنامه‌های هنری و فرهنگی استان در سه سال گذشته برشمرد.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

اختصاص ۳۰ هکتار زمین در استان قزوین برای راه اندازی شهرک تخصصی چاپ

براساس تفاهم نامه‌ای که از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر راه اندازی شهرک‌های تخصصی چاه در سطح استان‌های کشور منعقد گردید، احداث شهرک تخصصی چاپ در استان قزوین کلید خورد.

طبق این تفاهم‌نامه، حدود ۳۰ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی قزوین به عنوان درخواست اولیه متقاضیان و مدیران چاپخانه و شرکت‌های چاپ و بسته‌بندی جهت راه اندازی این شهرک آماده سازی می‌شود.

جذب ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش مشاغل خانگی با هدف حمایت از کسب و کارهای فراگیر در راستای اشتغال پایدار از منابع تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ از دیگر کارهای فرهنگی در استان قزوین در طول خدمتگزاری دولت سیزدهم بود.

ایجاد دفتر فعالیت برای انجمن‌های ناشران ادبی طراحان مد و لباس و صنایع خلاق استان قزوین در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد، اجرای ۲۵ رویداد مرتبط با هفته کتاب از قبیل بازدید از کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها دیدار با ناشران استانی و تجلیل از منتخبان آنان و برپایی کارگاه‌های داستان نویسی در مرکز استان و شهرستان‌ها و محفل ادبی در سوگ خورشید به مناسبت فرارسیدن سالروز ارتحال جانگداز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد را باید از دیگر اقدامات مهم فرهنگ و هنر استان در سه سال گذشته برشمرد.

برپایی نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان و همچنین چهار نمایشگاه کتاب در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه در سال ۱۴۰۲، احیای برگزاری بزرگداشت مفاخر ادبی کشور و همچنین راه اندازی کانون شعر و کودک نوجوانان، راه‌اندازی واحد پژوهش ادبی، تهیه پیش نویس تفاهمنامه تاسیس انجمن مفاخر استان، برگزاری بیش از ۱۵ نشست و بزرگداشت با محوریت نقد و بررسی آثار و اندیشه‌های مفاخر ادبی، برگزاری دوره آموزشی تجوید به زبان ساده در راستای طرح ملی بشری که با حدود ۲۵۰ نفر از مدیران و موسسات قرآنی و معلمان آموزش و پرورش برگزار شد، از عمده کارهای صورت گرفته فرهنگی در استان قزوین است.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

تکمیل طرح‌های آبی استان قزوین؛ مدیریت محدودیت کم آبی

سد بالاخانلو در نیمه نخست سال جاری آبگیری خواهد شد؛ اعتبارات مصوب سفر ریس جمهور برای این طرح ۲ هزار میلیارد ریال بود که یک هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال آن تخصیص داده شد و هم اکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این درحالی است که سد نهب برای افتتاح و بهره برداری آماده شده است، با این نکته که اعتبارات مصوب برای طرح سد نهب ۲ هزار میلیارد ریال بود که یک هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص داده شد و هم اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در همین دولت سیزدهم در خصوص کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب، اعتباری معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که با تخصیص ۷۰۶ میلیارد ریال هم اکنون ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ با این نکته که هفت کیلومتر ابتدایی شبکه آبیاری سد نهب آماده افتتاح و بهره برداری است.

یکی از مهم ترین طرح‌ها آبرسانی به استان از سد طالقان بود، درحال حاضر انتقال آبرسانی به شهر آبیک تمام شده و استان برای ادامه آبرسانی به سمت قزوین نیازمند جلب مشارکت سرمایه گذار از بخش خصوصی است.

گفتنی است، طرح انتقال آب از سد طالقان برای ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا، سد بالاخانلو با هدف تامین آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستا و سد نهب با هدف آبیاری زمین‌های پایین دست کشاورزی در تاکستان و بویین زهرا از عمده طرح‌های آبی استان به شمار می‌روند.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل صنعتی

دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود یعنی ۱۴۰۰ توانست ۲۵ واحد تولیدی را در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان قزوین احیا و راه‌اندازی کند.

سال نخست دولت، با ۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۸۳۳ نفر در واحدهای احیا شده مشغول به کار شدند که برای شروع فعالیت دولت گام بزرگی محسوب می‌شد.

دولت سیزدهم در سال دوم کارهای بزرگتری انجام داد، تا جایی که در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که ۵۶ واحد تولیدی با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال احیا شده و یک هزار و ۶۸۷ مشغول به کار شدند.

دولت سیزدهم در سال سوم یعنی ۱۴۰۲ توانست تعداد ۵۵ واحد تولیدی را با سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال احیا کند که پس از آن ۹۱۱ نفر مشغول به کار شدند.

عزم دولت سیزدهم و به ویژه شخص شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی در رونق واحدهای تولیدی و گردش چرخ کارخانجات بی بدیل بود و همواره در تمامی نشست‌های هیات دولت بر این مهم تاکید داشت که این اراده در حوزه اقتصاد ستودنی است.

خوشبختانه در استان قزوین نیز تیم مدیریت ارشد استان اهتمام ویژه‌ای بر صنایع دارند و به تعامل و همکاری متقابل دستگاه‌های اجرایی توانسته هارمونی خوبی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

قزوین رتبه پنجم جذب سرمایه گذار/رتبه هشتم شرکت‌های دانش بنیان

قزوین در ۹ ماهه سال گذشته توانست هفت درصد سرمایه گذاری خارجی مربوط به این استان را انجام دهد و رتبه پنجم کشور را نیز کسب کرد، در حوزه دانش بنیان ها هم این استان با ۱۹۲ شرکت توانست رشد ۷۵ درصد را به خود اختصاص دهد.

ارتقاء سطح علمی پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه به ۲

زیرساخت زیست بوم فناوری این استان تا ۲ سال پیش تنها در قزوین متمرکز بود، اما اکنون چهار مرکز رشد در چهار شهرستان آبیک، البرز، تاکستان و بویین زهرا این استان در حال افتتاح است؛ پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه به ۲ ارتقا پیدا کرده است و برنامه ریزی شده تا در آینده بسیار نزدیک جزو پنج پارک علم فناوری سطح یک کشور قرار گیرد.

ایجاد برج فناوری با کمک بخش خصوصی در دستور کار است

ضرورت احداث یک برج نوآوری در استان قزوین از عمده موضوعاتی بود که دی ماه سال گذشته مطرح شد، بر همین اساس معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین تاکید کرد شرکت هایی که مالیات می‌دهند می‌توانند بر اساس قوانین جدید در حوزه شرکت‌های دانش بنیان اعتباراتی را در ساخت و تجهیز این برج نوآوری هزینه کنند؛ به گفته این مسوول، برای زمین برج نوآوری در استان قزوین مشکلی نداریم و هم اکنون ۴۰ هکتار از اراضی پارک علم و فناوری بدون استفاده باقی مانده و حتی زمین شمال شهرستان آبیک نیز بدون استفاده است که می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

اشتغال یک هزار و ۵۰۰ نفر در شهرک‌های صنعتی قزوین

در طول مدت فعالیت دولت سیزدهم ۱۳۲واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک های صنعتی به چرخه تولید بازگشتند که با این کار ۱۵۰۰ نفر مشغول به کار شدند و سال گذشته نیز ۴۰ واحد صنعتی راکد احیا شده است.

همچنین دریافت سند تک برگی برای شهرک های صنعتی از دیگر اقدامات ارزشمند این مجموعه است که در این راستا برای ۱۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرک های صنعتی سند تک برگی و برای ۵۶۰ هکتار سند شش دانگ دریافت شده است.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

عملیات توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی قزوین

در راستای اجرای دستور استاندار قزوین در خصوص اعمال قانون نسبت به بازپس گیری اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و جلوگیری از دلالی و جریانات ناصحیح، کارگروهی ویژه با هدف پایش قراردادهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تشکیل شد.

ممنوعت نقل و انتقال موضوع قراردادها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با استفاده از وکالتنامه‌های مدنی و همچنین صدور ۸۰۰ اخطار مکتوب و اظهارنامه قضایی جهت فعال سازی قراردادهای راکد از دیگر اقداماتی بود که در دولت سیزدهم محقق شد.

تشکیل پنج شورای حل اختلاف و داوری با ظرفیت رسیدگی ۱۱۰ پرونده حاصل از گزارش پایش و فسخ ۳۰ قرارداد راکد، آزادسازی و خلع ید ۱۹۰ هکتار از اراضی در راستای جذب سرمایه گذاران دارای اهلیت صنعتی و واگذاری مجدد به متقاضیان واجد صلاحیت نسبت به تمام ادوار گذشته بی سابقه بود.

پیگیری آزادسازی دولتخانه صفوی و احیای این بنا به دستور رییس جمهور

خوشبختانه استان قزوین در دولت سیزدهم با حضور وزیر میراث فرهنگی همراه بود که برای توسعه برخی از نقاط گردشگری استان قزوین، هدف گذاری شد؛ در بخش مرمت بناهای تاریخی قزوین از محل سفر رییس جمهور یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که بخشی از این منابع برای مرمت و ساماندهی دولتخانه صفوی به عنوان بزرگترین مجموعه تاریخی استان هزینه خواهد شد؛ در بخش آزادسازی اراضی باقی مانده نیز زمین معوض برای تخلیه دبیرستان پاسداران و سالن های مجموعه تختی در اختیار ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان قرار گرفته که بناهای جدید در دست احداث هستند و با بهره برداری از آنها بناهای قدیمی تخریب می شوند.

بهسازی خانه‌های تاریخی قزوین

خانه های قدیمی قزوین نسبت به سایر بناهای تاریخی این شهر کمتر مورد معرفی قرار گرفته اند، در حالی که بازدید و حضور در این خانه ها به تنهایی می تواند یک روز از اوقات گردشگران را پر کند؛ براساس آخرین آمار ۶۵ خانه تاریخی در قزوین مربوط به دوره های مختلف تاریخی وجود دارد که بیشترین آنها مربوط به دوره قاجاریه هستند.

کارنامه پربار دولت سیزدهم در توسعه استان قزوین

ثبت ملی روستای اندج در الموت

روستای اندج واقع در بخش رودبار الموت شرقی قزوین با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی و استاندار قزوین به عنوان روستای ملی صنایع دستی در هنر گلیم بافی انتخاب و معرفی شد.

ثبت جهانی کاروانسرای سعد السلطنه

ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه در یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به عنوان نخستین اثر جهانی در استان قزوین دستاوردهای بزرگی در حوزه گردشگری دارد؛ با ثبت جهانی سعدالسلطنه، شکوه فرهنگ و عظمت تاریخی استان قزوین برای جهانیان بیش از پیش نمایان تر شده است.

ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس (نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی)

در جریان نشست گروه مشاوران علمی جیاس فائو (سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد)، باغستان سنتی قزوین به عنوان نظام میراث جهانی توسط این نهاد بین‌المللی معرفی و ثبت جهانی شد؛ جمهوری اسلامی ایران هم اکنون چهارمین کشور دنیا در تعداد ثبت جیاس است، از این پس باغستان سنتی قزوین به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور شناخته خواهد شد.

آغاز به کار پایگاه ملی محوطه‌های باستانی دشت قزوین

یک هزار و ۴۸۴ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، یک هزار و ۴۷ مورد آن مربوط به محوطه های تاریخی یا پیش از تاریخ است؛ با این نکته که محوطه های تاریخی نقش مهمی در پیشبرد مطالعات باستان شناسی و شناخت ما از گذشتگان دارند و با ثبت ملی آنها زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آنها ایجاد می شود، در همین راستا، تلاش می شود با جذب اعتبارات ملی و استانی در برخی از محوطه های مهم تاریخی و پیش از تاریخ استان قزوین از جمله تپه های باستانی سگزآباد و پیرامون قلعه حسن صباح سایت موزه باستان شناسی ایجاد شود.

نیم نگاه: آنچه در این گزاره کوتاه به رشته تحریر درآمد تنها بخشی از خدمات و اقدامات دولت سیزدهم در استان قزوین بوده که به همت شهید آیت الله سید ابراهیم رییسی محقق شد، به طور حتم در گوشه و کنار این دیار مینودری دستاوردها و اقدامات بسیاری وجود دارد که باید از این مجمل حدیث مفصل خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha