اجرای طرح حفظ ذخایر ژنتیکی گاو بومی در مازندران

ساری- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حفظ ذخایر ژنتیکی گاو بومی به عنوان اولویت جهاد کشاورزی استان در مسیر اجرا قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی عباس زاده روز چهارشنبه در بازدید از واحدهای پرورش گاو بومی در روستای گلورد شهرستان ساری، اظهار کرد: منابع ژنتیکی دام‌های بومی در پدافند غیر عامل، تأمین امنیت غذایی و حفظ تنوع ژنتیکی نقش حیاتی دارند.

وی با بیان اینکه نژادهای بومی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی همچون ژن مقاومت به بیماری و سازگاری با اقلیم استان هستند، افزود: مقرر شد در راستای حفظ و حراست از گاو بومی استان، طرح حفظ ذخایر ژنتیکی گاو بومی اجرایی شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برنامه‌های حفاظت از منابع ژنتیکی حیوانی در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های مختلفی روبرو بوده و تلاش برای حفاظت از آن‌ها بنا به دلایلی حداقل بوده که عمده‌ترین دلیل آن عدم وجود توجیه اقتصادی و آمیخته-گری با نژادهای خارجی است.

اجرای طرح حفظ ذخایر ژنتیکی گاو بومی در مازندران

عباس زاده تصریح کرد: راهبرد آینده برای نژادهای بومی بایستی برنامه ریزی جهت بهبود نژادی و حفاظت ژنتیکی شود که می‌تواند علاوه بر اقتصادی ساختن پرورش دام‌های بومی و ایجاد بانک‌های ژنی منطقه‌ای را در پی داشته باشد.

در استان مازندران نژادهای بومی مختلفی از گاو وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به نژاد گاو مازندرانی، گلپایگانی و سرابی اشاره کرد.

حفظ و احیای این نژادها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در راستای امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی در استان نقش موثری ایفا کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha