فیلم | پنج نکته کلیدی موسسه تحقیقات برنج کشور برای کشت دوم در شمال

ساری- ایرنا- «مرتضی نصیری» و «رحمان عرفانی» ۲ تن از اعضای هیات علمی و از کارشناسان ارشد موسسه تحقیقات برنج کشور بر لزوم رعایت نکات فنی در مدیریت کشت مجدد و رتون برنج در شمال تاکید کردند و گفتند: آب مطمئن، توجه به تاریخ کشت،استفاده دقیق از کودهای شیمیایی ، پروش درست نشاء و آتش نزدن کاه و کلش پنج نکته کلیدی که شالیکاران باید درکشت دوم اهتمام کنندتا خطرپذیری رسیدن هدف محصول به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران همزمان با آغاز برداشت محصول برنج از ۲۱۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان حدود نیمی از شالیکاران کشت دوم برنج را در بیش از ۱۰۰ هکتار از زمین های شالیزاری آغاز کردند.

شالیکاران مازندرانی این روزها در حالی به برداشت برنج مشغول هستند، که در کنار آن خزانه برنج برای نشاء در کشت دوم را آماده می کنند، وضعیتی که اگر کشاورزان به نکات کلیدی کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور بی توجهی کنند با ضرر و زیانی قابل توجهی مواجه خواهند شد.

کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به ۲ صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا " دونوج " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود.

در هر صورت، مهم ترین چالش کنونی برای انجام هر یک از ۲ روش، تامین آب مورد نیاز است که به خاطر تشدید خشکسالی از یک سو و گسترش سطح زیر کشت مجدد از سوی دیگر، خطر پذیری برنجکاری را دوچندان کرده است.

کارشناسان موسسه تحقیقات برنج کشور توجه به زمان کشت دوم را بسیار مهم توصیف کردند و می گویند: زمان نرمال کشت دوم برنج در استان تا دهم مرداد است و گذر از این زمان برای کشت دوم با خطرپذیری زیادی همراه خواهد بود.

موضوع مهم دیگری که شالیکاران باید در انجام کشت دوم به آن توجه کنند، آتش نزدن کاه و کلش کشت اول در مزارع است. کارشناسان معتقدند آتش زدن کاه و کلش به هر بهانه ای که باشد نادرست است و با منافع بلند مدت خود کشاورز در تضاد است برای این که آتش علاوه بر این که عناصر اصلی خاک را از بین می برد، زمین را از بهترین و مهم ترین تغذیه کننده خاک یعنی کاه و کلش محروم می کند.

شالیکاران در کشت دوم باید در استفاده از سه کود پایه و مهم اوره، فسفات و پتاس دقت لازم را داشته باشند، یعنی باید حدود ۳۰ درصد مصرف کود اوره را به نسبت کشت اول استفاده کنند، استفاده حدود ۵۰ درصدی کود فسفر به نسبت کشت اول و استفاده تقریبا کامل کود پتاس مورد تاکید است.

فیلم |پنج نکته کلیدی موسسه تحقیقات برنج کشور برای کشت دوم در شمال

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha