۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85541101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۰ آیین تعزیه‌خوانی در سبزوار اجرا شد 

۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۵
کد خبر: 85541101
۱۰۰ آیین تعزیه‌خوانی در سبزوار اجرا شد 

سبزوار- ایرنا- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: ۱۰۰ آیین تعزیه‌خوانی در دهه نخست محرم با هدف ترویج فرهنگ حسینی در شهر سبزوار و مناطق روستایی این شهرستان اجرا شد.

سیما بهادران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آیین های تعزیه به همت انجمن تعزیه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار در راستای احیای فرهنگ اهل بیت (ع) و ترویج فرهنگ عاشورایی برپا شده است.

وی افزود: اجرای تعزیه مسلم بن عقیل و طفلان مسلم، حضرت قاسم بن الحسن (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شهادت حضرت امام حسین (ع) و آتش زدن خیمه ها از مهم‌ترین مجالس تعزیه در شهرستان سبزوار است.

بهادران گفت: آنچه به عنوان تعزیه مشهور است گونه‌ای از نمایش مذهبی منظوم است که در آن برخی افراد اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرّم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بیت پیامبر (ص)، در مراسم خاصی برخی از داستان‌های مربوط به واقعه کربلا را پیش چشم سوگواران حسینی بازآفرینی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعزیه خوانی نباید محدود به ایام خاص سال شود، افزود: باید با اجرای این هنر مذهبی در تمام طول سال فرهنگ عاشورایی و محرّم را همیشه زنده نگه داشت.

بهادران اظهار کرد: آیین های تعزیه خوانی تا پایان ماه صفر در این شهرستان ادامه دارد و استقبال مردم سبزوار از برنامه های مذهبی بی نظیر است و در هر مجلس تعزیه این شهرستان هزاران نفر مشتاقانه حضور می یابند.

سبزوار یکی از کانون های اصلی برگزاری تعزیه در ایران است و کتاب «روضه الشهدا» اثر ملاحسین واعظ کاشفی (سبزواری) که بُن مایه اصلی اشعار تعزیه در کشور است، شاهدی بر این مدعاست.

شهرستان سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha