۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85541144
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: متعهد به حل مسائل دریایی با فیلیپین هستیم

۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 85541144
چین: متعهد به حل مسائل دریایی با فیلیپین هستیم

تهران- ایرنا- درحالیکه دعوا بر سر حق حاکمیت در برخی از مناطق دریای جنوبی چین بین پکن و مانیل ادامه دارد، چین اعلام کرد که متعهد به حل مسائل دریایی با فیلیپین است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه گلوبال تایمز، لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه گفت که پکن همواره متعهد به حل مسائل دریایی با مانیل از طریق گفت‌وگو و مشورت است.

این اظهار نظر در حالی است که دفاتر ریاست جمهوری چین و فیلیپین براساس توافق جدید امضا شده بین آنها و به منظور جلوگیری از هرگونه درگیری خارج از کنترل در منطقه «دریای جنوبی چین» خط تماس مستقیم بین یکدیگر ایجاد می‌کنند.

تا پیش از این، خطوط تلفن اضطراری در سطوح پائین تری بین چین و فیلیپین برای مدیریت و رفع اختلافات دریایی به ویژه در دو منطقه مورد مناقشه بین دوطرف وجود داشت.

در این دو منطقه مورد مناقشه، فیلیپین نیروهای چینی را به اقدامات خصمانه فزاینده متهم می‌کند و در مقابل چین می‌گوید که کشتی‌های فیلیپینی با وجود هشدارهای مکرر، به حریم آبی آن کشور تجاوز می‌کنند.

اختلافات مرزی بین چین و فیلیپین از سال گذشته شدت گرفته و این نگرانی را بوجود آورده است که در نهایت یک درگیری بزرگ نظامی روی دهد و آمریکا برای دفاع از متحد خود فیلیپین در آن مداخله کند.

بنابر اعلام ارتش فیلیپین، ژنرال «چارلز براون جونیور» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه با ژنرال «رومئو براونر» فرمانده ارتش فیلیپین در مانیل دیدار و در مورد راه‌های تقویت بیشتر روابط دفاعی، افزایش توانایی نظامیان برای عملیات مشترک و اطمینان از توانایی منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

تجارت از طریق دریای جنوبی چین ۵.۷۲ درصد از کل تجارت کالا برای ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

دریای جنوبی چین که محل مناقشه بین چین، فیلیپین و چند کشور دیگر است، به عنوان یکی از شلوغ ترین مسیرهای دریایی در جهان و به عنوان یک شریان حیاتی برای تجارت بین‌المللی عمل می‌کند و جریان ۶۴ درصد از کل کالاهای تخلیه شده در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ را آسان کرده است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha