۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 85504159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: آمریکا بزرگترین چالش امنیتی در دریای جنوبی چین است

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه آمریکا بزرگترین چالش امنیتی در دریای جنوبی چین است، گفت: ایالات متحده با استقرار نیروهای نظامی خود در این دریا، منطقه را به محلی برای برگزاری مسابقه تسلیحاتی تبدیل می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، سان ویدونگ در نشست بلندپایه همکاری شرق آسیا در لائوس، اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین چالش امنیتی در دریای جنوبی چین از خارج این منطقه است.

وی با بیان اینکه نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در حال ترویج استقرار و اقدامات نظامی در دریای جنوبی چین هستند، خاطرنشان کردند: اقدامات آنها موجب تشدید اختلافات دریایی و آسیب دیدن حقوق و منافع مشروع کشورهای ساحلی این منطقه شده است.

سان تاکید داشت: استقرار سامانه های موشکی میان برد آمریکا در جزایر فیلیپین، این منطقه را به گرداب مسابقه تسلیحاتی می‌کشاند و منطقه آسیا و اقیانوسیه را زیر سایه درگیری‌های ژئوپلیتیکی قرار می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه چین افزود: پکن متعهد به مدیریت صحیح اختلافات با طرفین در دریای جنوبی چین از مسیر مذارکارت است.

پیشتر رئیس‌جمهوری فیلیپین در دیدار با همتای آمریکایی‌اش، اظهار کرده بود که مانیل مصمم به حفظ حقوق حاکمیت خود در دریای جنوبی چین است و پکن را به تشدید «آزار و اذیت» کشور متبوعش متهم کرد.

فیلیپین مدعی است که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوبی چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی است، جزایر مصنوعی می سازد.

از سوی دیگر مقام های چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل مذاکره‌ای بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین است و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha