استاندار ایلام: ایجاد بازارچه مرزی چیلات مطالبه به حق مردم دهلران است

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام با بیان اینکه راه اندازی بازارچه مرزی چیلات مطالبه به حق مردم دهلران است، گفت: پیگیری برای بازگشایی مرز چیلات با توجه و نگاه شهید جمهور در دولت سیزدهم به طور جدی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بهرام نیا شامگاه پنجشنبه در نشست ویژه کمیته‌های اربعین استان ایلام، با تسلیت تاسوعا و عاشورای‌حسینی با اشاره به سفر هیاتی از استان میسان عراق به ایلام در سوم تیرماه، اظهار کرد: این سفر با محوریت گشایش مرز چیلات دهلران و تحقق مطالبه دیرینه مردم این شهرستان، با ارسال دعوت‌نامه و هماهنگی رسمی برای سفر و دیدار استانداران ۲ استان ایلام و میسان عراق، قبل از برگزاری انتخابات و هماهنگی با وزارت امور خارجه انجام شد.

وی با اشاره به نشست مشترک استانداران ایلام ایران و میسان عراق، افزود: در این جلسه در قالب یک کمیته تخصصی، مزیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات گشایش مرز چیلات مطرح و مقرر شد کمیته‌ای در هر استان برای بررسی موضوعات و مشکلات مرتبط با بازارچه مرزی چیلات تشکیل شود و پس از تشکیل این کمیته نظرات و پیشنهادات مربوطه به استانداری میسان ارسال گردید.

استاندار ایلام تاکید کرد: پس از ارسال این نظرات و پیشنهادات، استانداری میسان به صورت رسمی از استانداری ایلام برای سفر به میسان دعوت کرد که مسئولان استان ایلام در قالب هیاتی متشکل از مقامات استان، شامل استاندار، نمایندگان استان(فلاحی و چراغی نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی)، معاونان استاندار، امام‌جمعه و فرماندار ویژه شهرستان دهلران، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری، مسئولان امنیتی و مرتبط با موضوع و نیز یکی از رسانه‌های محلی شهرستان دهلران در ۲۵ تیرماه به استان میسان عراق سفر کردند.

بهرام نیا با تاکید بر اینکه در سفر به استان میسان و در گرمای ۵۲ درجه سانتیگرادی، انگیزه‌ای جز خدمت به مردم و تحقق مطالبه دیرینه مردم شهرستان دهلران و حوزه جنوب(گشایش مرز چیلات) وجود نداشت، افزود: در نشست مشترک در میسان و با گفت و گوی تیم استانداری ایلام با تیم متناظر استانداری میسان، مقرر شد که مقام های محلی و مقام های حقوقی استان میسان با تهیه نامه‌ای متقن و مستند به دلایل محکم و اقناعی توسط مقامات محلی با دولت مرکزی عراق مکاتبه کند که با توجه به اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، قومی، مذهبی و نیز علایق ۲ طرف به فعال شدن مرز چیلات، مبادلات تجاری از مرز چیلات آغاز شود.

استاندار ایلام: ایجاد بازارچه مرزی چیلات مطالبه به حق مردم دهلران است

وی با اشاره به اینکه پیگیری برای بازگشایی مرز چیلات با توجه و نگاه شهید جمهور در دولت سیزدهم به طور جدی آغاز شده بود، ابراز کرد: یکی از بندهای ابلاغی ۱۸ گانه رئیس جمهور به استانداران، ارتباط با استانداران همجوار مرزی در جهت تقویت مبادلات اقتصادی بود و بر همین اساس استانداری ایلام با مکاتبه رسمی خواستار گشایش مرز چیلات و بارها از طریق وزرای کشور ایران و عراق، این موضوع پیگیری شد.

استاندار ایلام تصریح کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد از هفته آینده نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری سلامت و خدمات مهندسی در استان میسان شروع به کار کند و تا قبل از فعال شدن و رسمیت یافتن بازارچه چیلات، برگزاری این نمایشگاه‌ها تداوم داشته باشد.

بهرام نیا با اشاره به اینکه در چارچوب قانون، با اقتدار به فعالیت خود ادامه خواهیم داد، گفت: تا آخرین لحظه مسئولیت، به وظیفه خود عمل کنیم و خود را همیشه سرباز نظام می‌دانیم و خود را سرباز نظام، انقلاب و خدمتگذار مردم می دانیم و وظیفه داریم تا آخرین لحظه، به مردم خدمت کنیم.

تمرکز دولت سیزدهم بر راهگشایی از مشکلات

وی با بیان اینکه رسانه‌هایی که قضاوت عادلانه و نقد سازنده، درست و در چارچوب داشته باشند، می‌توانند در توسعه و پیشرفت استان نقش‌آفرین باشند، افزود: دست همه کسانی که برای اعتلای همه‌جانبه استان همگام هستند و بیشترین کمک را داشته‌اند به گرمی می‌فشاریم.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه هدف دولت سیزدهم و به ویژه شهید جمهور حل مسائل بود، افزود: راه اندازی بازارچه مرزی چیلات، یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان دهلران است که سال ۹۶ توسط هیات دولت مصوب شد که با مکاتبات مستمر با استاندار میسان عراق و نیز پیگیری‌های مداوم از طریق وزرای کشور ایران و عراق، فعال‌سازی بازارچه چیلات در دستور کار قرار گرفت.

بهرام‌نیا گفت: حضور در استان میسان توسط مسئولان دغدغه‌مند و به خاطر توسعه استان، با هدف گشایش در سفره مردم و فعلیت بخشیدن به آرزوی دیرینه و خواسته مردم استان به ویژه شهرستان دهلران و حوزه جنوب صورت گرفت و بر همین اساس بناست که پیگیر ترتیب سفر به استان‌های واسط و دیاله در راستای گشایش اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی مردم باشیم.

تاکید بر برگزاری باشکوه آیین اربعین

وی با اشاره به کنگره بزرگ اربعین‌حسینی، تصریح کرد: اربعین کنگره‌ای بزرگ و معنوی برای شکوفایی استان است، انتظار می‌رود که دلسوزان واقعی مردم و استان در راستای توسعه همه‌جانبه استان و گشایش وضعیت اقتصادی و سفره مردم کمک و همراهی کنند.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه همه مسئولان استان برای برگزاری باشکوه اربعین سال جاری پای کار هستند، گفت: با توجه به پیش بینی گرمای ۵۰ درجه در ایام اربعین امسال، از همه کسانی که دلسوز مردم هستند دعوت می‌کنیم که برای برگزاری باشکوه این کنگره بزرگ حضور داشته باشند تا بهترین خدمات به زوار اباعبدالله‌الحسین(ع) در استان ارائه شود.

سامانه جامع مدیریت راهپیمایی پارکینگ برای خدمات رسانی مطلوب به زوار راه اندازی می شود

بهرام نیا با اشاره با تاکید بر برنامه ریزی مدون و جدی کمیته های ستاد اربعین استان در راستای خدمات رسانی مطلوب به زوار، ابراز کرد: این کمیته‌ها باید از روز شنبه فعالیت جدی و مستمر خود را تا ایام اربعین را داشته باشند تا مشکلی در خدمات‌دهی به زوار نداشته باشیم.

وی یادآورشد: امسال هر شهرستان یک ستاد معین اربعین دارد و تمامی مدیران کل، در ستاد اربعین مستقر خواهند شد و یاری‌گر فرماندار مهران در خدمات‌دهی به زوار خواهند بود.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام با تاکید بر این‌که فرماندهی میدان اربعین، واحد است و به دلیل این‌که امورات بسیار زیاد است باید تصمیم‌گیری‌ها هم واحد باشد، گفت: سامانه جامع مدیریت راهپیمایی پارکینگ برای «شفاف‌سازی هزینه پارکینگ» و «مدیریت هوشمند» یک الگوی مناسب برای استان‌های زائرپذیر خواهد بود و در صورت راه‌اندازی این سامانه هیچ‌گونه وجهی از هیچ راننده‌ای دریافت نمی‌شود.

استاندار ایلام با بیان اینکه این سامانه از شنبه ۶ مردادماه به‌صورت آزمایشی وارد مدار می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر سامانه جامع مدیریت پارکینگ، نرم‌افزار اجرایی سامانه جامع مدیریت مواکب، نرم افزار اجرایی سامانه جامع مدیریت مواکب، مدیریت انبار و مانیتورینگ زنده از جمله نرم‌افزارهای بسیار خوب در اربعین امسال است.

به گزارش ایرنا، مرز مهران و پایانه شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از کانون های اصلی تردد زوار اربعین و عتبات عالیات در طول سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha