۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85543276
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

بیشترین خسارت ناشی از گرد و غبار در خوزستان برآورد شد

اهواز - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه میزان خسارت ناشی از گرد و غبار در برآورد سال ۹۷ در پنج استان کشور، ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است گفت: ۴۰ هزار میلیارد ریال از این خسارت مختص خوزستان بود که بخش عمده خسارت ناشی از این پدیده را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا داود میرشکار روز شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مهاجرت، خارج شدن سرمایه‌گذارن از کشور، عدم سرمایه‌گذاری در استان‌هایی همچون خوزستان که از نظر تولید می‌توانند بار اقتصادی خوبی برای کشور داشته باشند را از دیگر خساراتی دانست که در خسارت‌های ریالی ذکر شده برآورد نشده است.

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت این بحران که ناشی از تغییرات اقلیمی است همه دستگاه‌های اجرایی براساس قانون باید پای کار بیایند افزود: با توجه به میزان خسارت وارده به استان، ضرورت دارد با دقت نظر بیشتری مساله مدیریت گرد و غبار مورد توجه قرار گرد و باید اقدامات عاجلی در هفت کانون اصلی گرد و غبار در استان انجام شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر پیگیری راهکارهای کاهش و مقابله با گرد و غبار و افزایش توان تاب‌آوری در استان به عنوان یکی از الزامات پایداری در زندگی و تولید تاکید کرد.

وی به مرگ و میر ناشی از پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: گرد و غبار در حوزه اجتماعی و سلامت خانواده‌ها نیز مشکلات اساسی را ایجاد کرده است.

میرشکار آسیب به پوشش گیاهی، آسیب به کشاورزی و کاهش تولیدات محصولات غذایی، بروز انواع آفات و بیماری‌ها، آسیب به دام‌ و طیور، آسیب به تاسیسات برقی و زیرساخت‌های جاده‌ای را از دیگر خسارات گرد و غبار عنوان کرد.

وی با اشارهِ مصداقی به برخی آسیب‌های گرد و غبار اضافه کرد: به عنوان نمونه گرد و غبار در استان ایلام ۸۰ درصد زنبورهای عسل را از بین برده که خسارت سنگینی در حوزه اجتماعی و اقتصادی وارد کرده است. همچنین بخش عمده‌ای از جوجه‌های یک روزه با نیاز به اکسیژن بیشتر بر اثر گرد و غبار از بین رفته‌اند که این مساله نیز ضربه اقتصادی شدیدی به برخی از استان‌هایی درگیر با گرد و غبار وارد کرده است.

توسعه فضای سبز خوزستان مغفول مانده است

وی با اشاره به تشکیل کارگروه توسعه فضای سبز استان خوزستان تصریح کرد: توسعه فضای سبز در استان در کنار دیگر جنبه‌های توسعه‌ای از جمله موراد مغفول مانده است و همگام با توسعه استان نیست که همین موضوع نیز مشکلات عدیده‌ای در استان ایجاد کرد.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان، تصویب طرح جامع مقابله با گرد و غبار استان، تعیین وظایف در طرح‌ها مقابله با گرد و غبار دستگاه‌های اجرایی به تفکیک، پیگیری و نظارت بر اجرای طرح‌ها، ابلاغ شیوه نامه ملاحظات محیط زیستی توسعه و بهره‌برداری از معادن از حیث میزان آلایندگی و حساسیت مناطق نسبت به تولید گرد و غبار و افزایش دیپلماسی در پیگیری اقدامات کشورهای همسایه در کنترل کانون‌های گرد و غبار تاکنون در این حوزه انجام شده یا در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا بر اساس مطالعات موسسه آب و خاک، از مجموع یک میلیون هکتار بیابان‌های خوزستان، ۳۴۵ هزار هکتار آن کانون گرد و غبار است.

این کانون‌ها در هفت نقطه استان شامل کانون شماره یک در جفیر در جنوب غرب استان، کانون شماره ۲ در شمال خرمشهر، کانون شماره سه در شرق اهواز، کانون شماره چهار در جنوب و جنوب شرق اهواز، کانون شماره پنج در امیدیه، کانون شماره ۶ در ماهشهر و کانون شماره هفت در هندیجان پراکنده است.

طرح مقابله با گرد و غبار خوزستان، در پی توفان‌های شدید خاک و قطع آب، برق و تلفن در این استان، در اواخر سال ۹۵ آغاز شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha