استقبال از مشاوره تلفنی رایگان تا گره کور ساماندهی کودکان کار در سمنان

سمنان - ایرنا - افزایش ۱۳۸ درصدی اعتبارات اداره‌کل بهزیستی، اختصاص ۷۶۹ خانه نهضت ملی مسکن به مددجویان، گره کور ساماندهی کودکان کار، افزایش ۸۸ درصدی تماس با خط مشاوره رایگان ۱۴۸۰ و افزایش خدمات توانبخشی، از جمله موارد مطرح شده در نشست خبری مدیرکل بهزیستی سمنان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل بهزیستی سمنان و معاوناین اداره کل روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی در سالن همایش اداره‌کل بهزیستی سمنان گزارشی از تلاش‌ها در راستای خدمت‌رسانی به جامعه در حوزه‌های اجتماعی ارایه کردند که در ادامه به آن پرداخته شده است.

محمود منطقی با اشاره به افزایش ۸۸ درصدی تماس با خط مشاوره رایگان ۱۴۸۰ طی سه سال گذشته در این استان، گفت: مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی سمنان با مشاوران کارآزموده در زمینه‌های مختلف از جمله فرزندپروری، کنترل خشم، کاهش اختلافات زندگی مشترک و کاهش استرس فردی، آماده ارایه مشاوره رایگان به شهروندان این استان است.

وی افزود: افراد در تماس با سامانه ۱۴۸۰ نیازی به معرفی خود ندارند و مشاوره در زمینه‌های مختلف به صورت رایگان و با ناشناس بودن فرد مشاوره‌دهنده و فرد تماس‌گیرنده انجام می‌شود.

به گفته وی، تماس با مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در سمنان از ۱۹ هزار تماس در سال ۱۴۰۱ به ۲۴ هزار و ۴۰۰ تماس مشاوره‌ای افزایش یافت، که نشان از اعتماد شهروندان و موثربودن مشاوره‌ها و در نتیجه استقبال شهروندان دارد.

استقبال از مشاوره تلفنی رایگان تا گره کور ساماندهی کودکان کار در سمنان

وی ادامه داد: افزایش شمار افراد مشاوره دهنده در سامانه ۱۴۸۰ اداره‌کل بهزیستی سمنان با جذب مشاوران توانمند در دست پیگیری است.

توسعه خدمت رسانی بهزیستی سمنان با افزایش اعتبارات

مدیرکل بهزیستی سمنان با اشاره به افزایش ۱۳۸ درصدی اعتبارات این اداره‌کل از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، گفت: اعتبارات این اداره‌کل از ۸۷۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲هزار و ۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ با نگاه ویژه دولت سیزدهم افزایش یافت که این افزایش چشمگیر اعتبارات نقشی مهم در ارتقای خدمت‌رسانی به جامعه هدف داشته است.

وی با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی ویژه معلولان، بیان کرد: ۱۶۱ توانخواه از سمنان برای ۵۷ جایگاه شغلی در این آزمون سراسری شرکت کردند.

منطقی بیان کرد: ۲ هزار و ۳۳۲ نفر در استان سمنان از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس گرفتند و از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند.

مدیرکل بهزیستی سمنان گفت: ۷۶۹ خانه برای مددجویان این اداره‌کل در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

استقبال از مشاوره تلفنی رایگان تا گره کور ساماندهی کودکان کار در سمنان

۹۰ درصد کودکان کار در سمنان اتباع خارجی و فاقد اسناد هویتی هستند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی سمنان نیز در این نشست گفت: ۲۰۵ پرونده فعال در زمینه کودکان کار مربوط به این استان نزد مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

ساره امیرجان با بیان اینکه پرونده کودکان کار روند افزایشی دارد، افزود: ۹۰ درصد کودکان کار از اتباع خارجی و همه دارای سرپرست هستند و چالش اساسی در ساماندهی این کودکان، نداشتن اسناد هویتی است.

وی با بیان اینکه ۲۵۲ کودک‌کار تا پایان سال ۱۴۰۲ در سمنان شناسایی شدند، تصریح کرد: سمنان استانی اتباع‌پذیر محسوب می‌شود و به نسبت جمعیت این دیار، تعداد کودکان اتباع زیاد است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی سمنان اضافه کرد: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به کودکان کار فاقد اسناد هویتی خدمت ارایه دهند و این موضوع چالش اساسی در سامان‌دهی کودکان‌کار است.

مباحث حقوقی در ساماندگی تکدی‌گری و کودکان کار

وی بیان کرد: ۱۵ دستگاه در زمینه ساماندهی کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست وظیفه دارند و دبیری ستاد ساماندهی کودکان کار با بهزیستی است.

امیرجان با اشاره به برخی مباحث حقوقی در مساله مقابله با تکدی‌گری و کودکان کار، تاکید کرد: باید بین کودکان کار و متکدیان تفاوت قایل بود، چرا که مطابق با قانون، متولی جمع‌آوری متکدیان فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها هستند.

به گفته وی، طی ۲ سال متوالی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف خود در زمینه ساماندهی کودکان کار توسط بازرس ویژه اداره‌کل بازرسی استان، بررسی و گزارش نحوه عملکرد در این اداره‌کل موجود است.

وی ادامه داد: یک مرکز شبانه روزی و نگهداری موقت از کودکان کار و کودکان خیابانی و ۲ مرکز روزانه آموزشی و حمایتی در این استان به جامعه هدف در این زمینه خدمات ارائه می‌دهند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی سمنان یادآور شد: جذب، شناسایی، انتقال و نگهداری از کودکان کار و کودکان خیابانی، اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه، فراهم کردن زمینه تحصیل، ارایه آموزش های پیشگیری(خشونت، آزار، مواد مخدر)، ارائه آموزش های خودمراقبتی، از جمله خدمات ارائه شده در مراکز تحت نظارت بهزیستی استان به کودکان کار و کودکان خیابانی است.

استقبال از مشاوره تلفنی رایگان تا گره کور ساماندهی کودکان کار در سمنان

۶ هزار و ۵۰۰ توانخواه در سمنان زیرچتر بیمه سلامت هستند

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی سمنان نیز در این نشست گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ معلول در سمنان زیر پوشش بیمه سلامت نشان‌دار شدند و می‌توانند از پوشش کمک هزینه درمان بهره‌مند شوند.

معصومه میراج افزود: ۵۹ خدمت توانبخشی در تعرفه بیمه‌ای برای معلولان نشانه‌دار شد و ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه خدمات مربوط به افراد معلول زیر پوشش بیمه سلامت از سوی بیمه‌‎گذار پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اعتبارات محدود بهزیستی بیان کرد: با توجه به بالابودن هزینه خدمات درمانی، تقاضا برای دریافت کمک هزینه درمان زیاد است و بهزیستی برای کمک به مددجویان راهبرد ارجاع به بیمه برای بهبود پرداخت کمک هزینه درمانی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۲۹ هزار و ۲۹۸ نفر تحت پوشش اداره‌کل بهزیستی سمنان هستند.

سمنان که به «دارالمرحمه» معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

استان سمنان بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha