۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 1018
کد خبر: 85544027
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیریت مصرف آب در یزد کویری همچنان ضروری است

۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبر: 85544027
محمد حسین فلاح
مدیریت مصرف آب در یزد کویری همچنان ضروری است

یزد- ایرنا- بهار امسال، بهار خوش یمنی بود و بارندگی‌های قابل توجهی را به دنبال داشت و شاید تصورها بر این بود که با این بارش‌ها دیگر مشکل کمبود آب نداریم اما تابستان امسال نشان داد همچنان با مشکل کم‌آبی روبرو هستیم و تنها راه برون رفت از آن مدیریت مصرف و صرفه‌جویی است.

شرایط آب در استان خشک و کویری یزد در هفته‌های گذشته و در اوج گرمای تابستان به گونه‌ای شد که فشار آب در بسیاری از مناطق استان و بویژه شهر یزد با افت روبرو شد و حتی در برخی مناطق با قطع آن روبرو بودیم.

همین، زنگ خطری بود تا شرکت آبفای یزد با صدور چندین هشدار که برخی از آنها هشدار قرمز بود از شهروندان بخواهد در مصرف آب مدیریت کنند تا تابستان را به سلامتی پشت بر بگذاریم.

وقتی با مسوولان آبفا گفتگو می کردیم از اینکه چرا به یکباره مصرف شهروندان اوج گرفته اظهار تعجب می کردند و عاجزانه از مردم می خواستند تا مصرف را مدیریت کنند؛ هر چند گرمای کم سابقه مزید بر علت شده و مصرف را افزایش داده بود اما این گرما با اندکی شدت و ضعف در سالهای قبل هم وجود داشت اما امسال مصرف، کمی بی‌رویه شده بود!

بارش های بهار امسال در حدی نبود که تصور شود دیگر خشکسالی به سراغ ما نخواهد آمد و نکته مهمتر اینکه حتی اگر دیگر خشکسالی هم روی نامیمون خود را نشان ندهد باز هم بر اساس آموزه های دینی و عقل سلیم، اصل و نفس صرفه جویی نه فقط در مصرف آب بلکه در مصرف همه نعمت های الهی باید در دستور کار باشد.

مدیریت و صرفه جویی، اما و اگر و زمستان و تابستان ندارد بلکه امری پسندیده و دستور دین مبین اسلام است و از این رو نباید تصور کنیم اگر نعمتی به وفور یافت شد پس حق داریم هر طور خواستیم مصرف کنیم.

نباید تصور کنیم اگر باران آمد دیگر اجازه داریم بریزیم و بپاشیم و رعایت نکنیم؛ مگر آیندگان ما در این نعمت الهی و حیاتی، سهیم نیستند و نباید از آن بهره مند شوند؟

مسئله آب و بحران کم آبی موضوعی نیست که تنها به امروز و دیروز و امسال محدود شود موضوعی است که حداقل در سال های اخیر بسیار درباره آن خوانده یا شنیده‌ایم، بحرانی که برای مدیریت آن همه ما در آن سهم داریم و باید برای حفظ این سرمایه عظیم بکوشیم.

مدیریت و صرفه جویی، اما و اگر و زمستان و تابستان ندارد بلکه امری پسندیده و دستور دین مبین اسلام است و از این رو نباید تصور کنیم اگر نعمتی به وفور یافت شد پس حق داریم هر طور خواستیم مصرف کنیم

یزدی های عزیز و همیشه قناعت‌جو باید همچنان مصرف این مایع حیاتی را مدیریت کنند و قدر آن را بدانند چون آب یک نعمت بی بدیل است که جایگزین ندارد.

یزد در ۲ دهه گذشته با غول خشکسالی روبرو بوده و همین امر ضرورت انتقال و تامین پایدار آب را در استان ضروری نموده است و طی سال های گذشته همت مسوولان بر همین امر استوار بوده اما در هر شرایطی، صرفه جویی و مدیریت باید در دستور کار باشد.

بسیاری از ریخت و پاشها از همان جایی نشات میگیرد که به نظر ما اهمیتی ندارد؛ مثل حمام گرفتن، شستن ظروف، شستن حیاط و خودرو و حتی شستشوی روزانه مواد غذایی یا میوه‌ها.

یادمان باشد اگر هر فرد و هر خانواده ای مصرف آب را به حداقل ممکن رسانده و فقط در حد نیاز از آن استفاده کند قطعا علاوه بر اینکه با مشکل افت فشار یا قطعی روبرو نمی‌شویم، اجر اخروی هم شامل حال ما می شود.

آب، نعمتی است که جایگزین ندارد پس در حفظ آن بکوشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha