راه‌اندازی ۴۰ پایگاه مشاوره رایگان حقوقی در مساجد استان مرکزی هدف‌گذاری شد

اراک - ایرنا - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: راه‌اندازی ۴۰ پایگاه مشاوره رایگان حقوقی در ۴۰ مسجد نقاط مختلف این استان با هدف تسهیل در حل مشکلات حقوقی مردم در سال جاری هدف‌گذاری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محسن خیرمند» روز یکشنبه در نشست خبری، افزود: اولین پایگاه حقوقی در منطقه هجرت اراک کلید زده شده تا از ظرفیت و همکاری کلانتری‌ها، بسیج، ناحیه مقاومت و خیران و صلح یاران استفاده شود.

وی، درباره توسعه این پایگاه‌ها تصریح کرد: ایجاد پایگاه‏‌های مشاوره رایگان در مساجد و پایگاه‌‏ها و آگاه‏‌سازی نسبت به مسائل حقوقی آحاد مردم از ازدحام پرونده در محاکم قضایی جلوگیری می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی در ادامه به مقوله خودکشی پرداخت و گفت: یکی از عواملی که پدیده خودکشی را افزایش می‌دهد انتشار خبر درباره این معضل اجتماعی است.

خیرمند افزود: ۶۰ درصد اقدام به خودکشی به علت، عدم مهارت حل مسئله است و ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند به علت ابتلا به اختلال روانی است.

وی اضافه کرد: اگر ریشه بیمار روانی در جامعه شناخته نشود، خودکشی افزایش پیدا می‌کند و از طرفی امکان مداخله در خانواده به علت گرفتن برچسب انگ خودکشی، ممکن نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی درباره سرقت نیز گفت: این استان سال گذشته، توانست با همکاری بین بخشی، آمار سرقت را کاهش دهد.

خیرمند افزود: رویکرد نیروی انتظامی استان مرکزی در مقوله سرقت، از کشف و شناسایی سارق، به کشف اموال، تغییر کرده است و سال گذشته رتبه استان در مقوله سرقت از متوسط کشور کمتر بود و اکنون این روند کاهشی شده است.

وی به موانع پیشروی زندانیان بعد از سپری شدن دوران محکومیت اشاره کرد و ادامه داد: فردی که از زندان آزاد می‌شود باید شرایط اشتغال او در جامعه فراهم شود، در غیر این صورت امکان ارتکاب جرم وی وجود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: ۵۰ درصد مجرمان به علت فراهم نبودن فرصت اشتغال به تکرار جرم روی می‌آورند در حالی که شهرداری‌ها، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، دانشگاه‌ها و صنایع، وظیفه دارند تا فرصت اشتغال و کسب مهارت را برای این افراد فراهم کنند.

خیرمند افزود: بهزیستی مکلف است به افراد معتادی که یک سال از ترک آنان گذشته و بهبود یافته و پاک شده‌اند وام اشتغال پرداخت کند تا شخص دوباره به سمت مواد نرود.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سال جاری، مطالبه از دستگاه‌های اجرایی برای کمک به اشتغال افراد آزاد شده از زندان است تا این افراد در جامعه پذیرفته و بتوانند فرصت کسب درآمد داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استانداری کل استان مرکزی به مرخصی زندانیان اشاره کرد و گفت: افرادی که مرتکب جرایم خشن و سرقت شده‌اند، مشمول مرخصی نمی‌شوند ولی مرخصی، مانع از اشتغال نیست و در این راستا استان مرکزی با برپایی کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در زندان، پیشرو در سطح ملی شده است.

خیرمند گفت: کم شدن مرخصی زندانیان، یکی از شاخص‌هایی است که میزان سرقت را در استان مرکزی کاهش داده است.

وی افزود: سرعت خودروها در داخل شهرهای اراک و ساوه ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بیشتر از متوسط کشور است و برای کاهش شمار تصادفات، شهرداری اراک در هر ۲ رینگ شمالی و جنوبی در کمربندی اراک، متوسط سنج نصب کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استانداری کل استان مرکزی بیان کرد: یکی از معضلات حاشیه شهر اراک، وجود ضایعاتی‌های غیرمجاز است و ایجاد شهرک‌های ضایعاتی در شهرهای بزرگ استان هدفگذاری شده است.

خیرمند گفت: شهرک جمع‌آوری ضایعات در شهر ساوه در ۶ ماهه اول امسال احداث می‌شود و در خمین نیز در ۶ ماهه دوم شهرک صنوف مزاحم تاسیس خواهد شد.

خیرمند درباره وضعیت پارکینگ در شهرهای استان نیز گفت: ۸۵ درصد پارکینگ‌های اراک مجوز فعالیت ندارند که باید اتاق اصناف و شهرداری پای کار بیایند.

وی اضافه کرد: شهرداری اراک سال گذشته بعد از جمع‌آوری افراد متکی، نسبت به شناسایی نیازمندان واقعی، اقدام کرد و دستگاه‌های حمایتی نیز این افراد را مورد پوشش قرار دادند که منجر به کاهش آمار متکدیان اراک در سال گذشته شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: به زودی مرکزی با عنوان «شوق زندگی» در استان با هدف حمایت از اطفال، جوانان و زنان راه اندازی می‌شود که حمایت از این افراد هم عینی و هم منجر به توانمندسازی آنان است.

خیرمند افزود: ۷۰ مرکز جمع آوری ضایعات در اراک، شناسایی و تعطیل شده و اجازه صدور مجوز جمع آوری ضایعات در بافت اراک وجود ندارد.

وی ادامه داد: شهرداری اراک برای ساماندهی در حوزه پسماند، برای تمامی افراد فعال در این عرصه، شناسنامه صادر کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: شهرداری اراک در نیمه دوم امسال در ۲ منطقه ایستگاه ثابت و سیار جمع آوری پسماند راه انداری می‌کند و زباله خشک را ۹۰ درصد قیمت تمام شده از مردم خریداری خواهد کرد.

وی درباره ساماندهی وانت بارهای میوه نیز گفت: یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه وانت‌بار در اراک در این حوزه فعال بودند که با ورود شهرداری این تعداد به یک هزار و ۲۷۰ دستگاه وانت‌بار رسید.

۲۱۲شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، ۱۳۷ شعبه حل اختلاف و ۱۷۰ موسسه داوری به جمعیت یک میلیون ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارایه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha