توزیع افزون بر هشت هزار تن کود میان کشاورزان خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون هشت هزار و چهار تن کود شیمیایی میان کشاورزان استان توزیع شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال نیم درصد افزایش دارد. 

محسن نظام دوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بخش زیادی از کود شیمیایی توزیع شده در استان مربوط به اوره است به طوری که امسال ۶ هزار و ۸۷۱ تن از این نهاده در اختیار کشاورزان قرار گرفته و میزان توزیع آن نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش دارد.

وی افزود: خراسان شمالی استانی کشاورزی است و اقتصاد مردم به بخش کشاورزی وابسته است از این رو این شرکت تلاش است دارد هیچگونه کمبودی در خصوص تامین و توزیع کودهای شیمیایی در استان وجود نداشته باشد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: این شرکت امسال ۱۴ هزار و ۵۸۱ تن اقلام مختلف کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان را تامین، ذخیره سازی و یا توزیع کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف کود در استان شامل اوره است خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ هزار و ۵۶۷ تن کود اوره در استان تامین شده است که بخشی از آن در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

نظام دوست اظهار کرد: میزان تامین کود اوره در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد افزایش دارد.

وی گفت: بیشترین میزان مصرف کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان مربوط به شهرستان مانه سملقان است.

به گزارش ایرنا، میانگین مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهار هزار تا پنج هزار گرم نیز می رسد.

بیشترین کودهای مورد مصرف در خراسان شمالی ازته، فسفاته و پتاس است که کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی در خراسان شمالی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم در کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶ را دارد.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha