تولید زیورآلات بدل باید زیر نظر اتحادیه صنایع دستی باشد

اصفهان- ایرنا- رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: با توجه به اهمیت تولید و کیفیت زیورآلات بدل، این رسته هنری نیز باید زیر نظر اتحادیه صنایع دستی باشد.

مجدالدین تاج روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از رسته‌های صنایع دستی در سال‌های گذشته از نظارت این اتحادیه خارج شده‌ است و اکنون پایشی روی کیفیت مواد بکار رفته و ارزش هنری آنها صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: تولید زیوآلات بدل چهار سال است از حوزه نظارت این اتحادیه خارج شده و تحت نظارت اتحادیه خرازان قرار گرفته است و این اتحادیه نیز نمی‌تواند در باره تولیدات این رشته اظهارنظر کارشناسی کند.

تاج تاکید کرد: ما اکنون نمی‌توانیم روی کیفیت تولید زیورآلات بدل که بیشتر آنها مثل صنایع دستی ارزش فرهنگی، هنری و اقتصادی دارند، نظارت کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر ضرورت نظارت روی کارگاه‌های تولیدی، پایش روی مواد مورد استفاده در تولید و حتی نحوه ساخت این آثار اهمیت دارد در حالی که اکنون زیورآلات بدلی بی‌کیفیت خارجی وارد بازار کشور شده که علاوه بر تاثیر منفی روی تولیدات داخلی، استفاده از آنها برای سلامت پوست نیز زیانبار است.

وی با تاکید براینکه تولید زیورآلات بدل و نظارت بر آنها باید در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، تصریح کرد: در صورت توجه به کیفیت و نظارت اتحادیه صنایع دستی بر اینگونه زیورآلاتی که در آنها فیروزه و مس نیز بکار می‌رود، صادرات آنها می‌تواند عواید میلیاردی داشته باشد، زیرا گردشگران داخلی و خارجی علاقه زیادی به این دست سازه‌ها دارند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: بیش از یکهزار کارگاه در اصفهان در سال‌های اخیر بدلیل نبود نظارت روی ورود زیورآلات بی‌کیفیت خارجی، تعطیل شده‌اند در حالی که در آنها هنرمندانی فعالیت داشتند که برای تولید زیورآلات از طرح، نقشه و تصاویر برگرفته از ذهن خلاقانه خود استفاده می‌کردند اما اکنون آنها به مشاغل دیگر روی آورده‌اند.

به گزارش ایرنا، اصفهان یکی از مراکز مهم تولید زیورآلات در ایران است و تولید زیورآلاتی که در آن از مس و فیروز استفاده می‌شود، به نام اصفهان شناخته می‌شود.

اصفهان با ۱۹۶ رشته صنایع دستی بعنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در جهان شناخته شده است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان اصفهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha