«کدکن» تربت‌حیدریه قطب تولید آلو در خراسان‌رضوی است

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن شهرستان تربت‌حیدریه گفت: بخش «کدکن» این شهرستان به قطب تولید آلو در استان خراسان رضوی مشهور است که بیشتر آن توسط دلالان به کشور پاکستان صادر می‌شود.

عباس عباسیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیرکشت آلو در کدکن شهرستان تربت حیدریه حدود ۸۰۰ هکتار است.

وی بیان کرد: به جز خام‌خواری، بخش دیگر آلوی کدکن به خَرو و نیشابور ارسال و در آنجا فرآوری و به بازار عرضه می‌شود.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن اضافه کرد: از مجموع ۸۷ هزار هکتار وسعت کدکن، ۲۲ هزار هکتار آن به کشاورزی اعم از زراعی و باغی اختصاص و از این میزان نیز سطح زیر کشت آلو حدود ۸۰۰ هکتار است.

وی ادامه داد: هر سال دستکم پنج هزار تن آلوی تَر و از این مقدار، هزار تن آلوی خشک بدست می‌آید.

عباسیان در ادامه به معرفی طرح تحقیقات جو و نتایج آن اشاره و اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ عملکرد تولید جو بسیار پایین و این برای کشاورزان زیان هنگفتی به همراه داشت، در این راستا در گستره ۲ هزار متر اقدام به کشت جو از نوع رایج (بهمن) به صورت نمونه کردیم.

به گفته وی، در سال نخست میزان تولید جو از چهار و نیم تن به حدود هفت تن در هکتار رسید.

رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن گفت: در مزرعه الگویی یا کشت نمونه، علاوه بر آنکه مراحل کشت به صورت مکانیزه همراه با بذر اصلاح شده و از ریزمغزی‌ها نیز استفاده شد، امسال رقم تولید به ۱۱ تن در هکتار رسید و این موضوع برای ما و کشاورزان بسیار شگفت‌انگیز است.

وی ادامه داد: یکی از نتایج اجرای مزارع الگویی، افزایش اعتماد به نفس کشاورزان برای کاهش فاصله رکورد تا میانگین بود و لذا این تحقیقات تا ۲ سال دیگر ادامه خواهد داشت.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha