رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه: اجرا و نظارت بر انتخابات را مردم انجام می‌دهند

کرمانشاه - ایرنا - رییس دفتر شورای نگهبان در کرمانشاه گفت که نهادهای حاکمیتی در ایران بستر ساز انتخابات هستند و نظارت و اجرا بر عهده عوامل مردمی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محسن مفید روز یکشنبه در نشستی خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار کرد: انتخابات در ایران به دلیل ساز و کارهای مختلف نظارتی سالم برگزار می شود هرچند ممکن است تخلفاتی مثل هر جای دیگر رخ دهد.

وی گفت: باوجود تلاش دشمن برای خدشه به سلامت انتخابات در کشورمان اما می‌بینیم که یک جریان سیاسی برخلاف جهت گیری دولت حاکم پیروز شده و از دل انتخابات بیرون می‌آید که نشان دهنده برگزاری سالم آن است.

وی اظهار کرد: همچنانکه در جامعه جرم و تخلف می‌بینیم در انتخابات هم نمی‌توانیم به دنبال یک مدینه فاضله باشیم که هیج تخلفی صورت نگیرد اما با قاطعیت می‌توان گفت که تخلف جدی موثر بر نتیجه انتخابات، نداشته‌ایم.

وی افزود: شورای نگهبان در برخی از صندوق ها که مستندی مبنی بر بروز تخلف وجود داشته باشد آن را باطل کرده است، نمونه اش هم ابطال برخی از صندوق های رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر کرمانشاه بود اما در انتخابات ریاست جمهوری (استان کرمانشاه) هیچ صندوقی باطل نشد.

حجت الاسلام مفید در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر شیوه شمارش دستی آرا گفت: در ابتدا آرای صندوق‌ها با تعداد تعرفه ها تطبیق داده می شود سپس عوامل اجرایی صندوق اقدام به قرائت و ثبت آرا می کنند که در این پروسه نیز ناظران شورای نگهبان هم بر قرائت و هم بر ثبت صحیح آرا نظارت جداگانه دارند و حتی به نمایندگان نامزدها نیز اجازه نظارت داده می شود.

وی در پاسخ به اینکه شورای نگهبان چگونه به تخلفاتی نظیر خرید و فروش آرا ورود می کند؟ گفت: در حقیقت این ظابطان قضایی هستند که باید در بحث خرید و فروش آرا ورود کنند و در حوزه جرائم مشهود نیز وظیفه ورود بر عهده فراجاست اما در صورت وجود مستندات کافی شورای نگهبان در خصوص صحت انتخابات اظهار نظر می‌کند.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر مستنداتی دال بر تخلف وجود داشته باشد آن وقت شورای نگهبان ممکن است که کلیت انتخابات را مخدوش نکند اما لااقل آرا چند صندوقی که تخلف مشهود داشته اند را مخدوش اعلام کند.

حجت الاسلام مفید تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز تخلفاتی نظیر خرید و فروش رای باید فرهنگ انتخاباتی اصلاح شود و حوزه اختیارات نمایندگان آنقدر شفاف شود که کسی نتواند با دادن وعده بیجا به نفع خود سوء استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای حاکمیتی بسترساز انتخابات هستند، گفت: هم اجرا و هم نظارت بر انتخابات توسط معتمدان مردم انجام می شود؛ جمهوری اسلامی ایران در برگزاری انتخابات طی حدود ۴۵ سال شاهد برگزاری ۱۴ انتخابات ریاست جمهوری، ۱۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۶ انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ۶ انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ۲ انتخابات مراجعه به آرای عمومی در خصوص قانون اساسی در صحت کامل بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha