۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۳
کد خبر: 85545779
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید رئیس جمهور فیلیپین بر راه حل دیپلماتیک برای مناقشه دریایی با چین

تهران- ایرنا- فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین، امروز (1 مرداد) با انتقاد به اقدامات چین در دریای جنوبی، اعلام کرد که دیپلماسی تنها راه‌حل قابل قبول برای حل اختلافات است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه نیکی آسیا، فردیناند مارکوس جونیور رییس جمهور فیلیپین در نشستی پیش از جلسه مشترک با کنگره این کشور، گفت: مردم فیلیپین همچون گذشته بر حقوق و حاکمیت خود تاکید می‌کنند.

وی افزود: صلح و فرهنگ‌سازی همیشه اولویت ما بوده، ما همواره سعی می‌کنیم با همتایان خود راه هایی برای کاهش تنش در مناطق ملتهب بیابیم، بدون اینکه موقعیت و اصول خود را به خطر بیندازیم.

وی افزود: دریای غرب فیلیپین نه زائیده تخیل ما بلکه متعلق به ماست.

تنش در روابط فیلیپین و چین از سال گذشته بر سر آب‌هایی که بخشی از منطقه اقتصادی انحصاری مانیل را شامل می‌شود اما پکن ادعای مالکیت آن را دارد، بالا گرفته است.

در تازه‌ترین تحول، دولت فیلیپین یکشنبه شب (دیشب به وقت محلی) اعلام کرد که این کشور با چین به توافقی دست یافت که امید می‌رود به تقابل در منطقه به شدت مورد مناقشه «شول» واقع در دریای جنوبی چین پایان دهد.

وزارت خارجه فیلیپین در مانیل در بیانیه ای خلاصه و بدون اشاره به جزئیات این توافق، اعلام کرد: دو طرف بر لزوم ادامه کاهش تنش در دریای جنوبی چین و رفع اختلافات از طریق مذاکره و رایزنی ادامه داده و پذیرفتند که این توافق به مواضع یکدیگر در دریای چین جنوبی لطمه‌ای وارد نسازد. اما مارکوس در سخنرانی سالانه خود از حقوقی که متعلق به خود میداند دست نکشیده است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که همان دیروز مانیل اعلام کرد که به تازگی پیشنهاد آمریکا برای کمک به عملیات دریایی‌اش در جزیره «توماس شول دوم» را رد کرده و به دنبال اتکای به خود در این اقدام و مدیریت مناقشات دریایی با چین است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha