کسب مدال طلای جهانی؛ آرزوی قهرمان فیتنس اسپرت+فیلم

همدان- ایرنا- قهرمان فیتنس اسپرت کشور تنها نماینده استان همدان در این رشته ورزشی طی سه سال اخیر عناوین مختلف قهرمانی جهان و کشور را کسب کرده و آرزویش این است که با کسب مدال طلای جهانی زحمات و تلاش‌های مربی‌ و خانواده‌اش را جبران کند.

به گزارش ایرنا؛ فیتنس یکی از پرطرفدارترین رشته‌های بدنسازی است که بر تناسب اندام، افزایش توان بدنی، فرم‌دهی و تفکیک عضلات بدن تمرکز دارد.

«امیرحسین نوروزی» جوان ۱۹ ساله ملایری با ۱۲ سال فعالیت ورزشی، سه سال است که به صورت حرفه‌ای در رشته «فیتنس اسپرت» زیر نظر استاد «حمید امیری» فعالیت می‌کند.

استعدادش را استاد «حمید امیری» در رشته فیتنس اسپرت شناخت و در مدت زمان کمی توانست در کمتر از ۲ سال چهار عنوان کشوری، ۲ عنوان استانی و یک جهانی کسب کند، این بخشی از اهداف مهم امیرحسین بود که در دفتر آروزهایش ثبت کرده بود.

همانطور که نوروزی می‌گوید: چهار سال است که رشته فیتنس اسپرت وارد ایران شده و قبل از اینکه این رشته وارد ایران شود، استاد امیری همه چیز را درباره این رشته می‌دانست و من را به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای در این رشته پرورش داد و از دور دوم مسابقات کشوری، به عنوان تنها نماینده استان در این مسابقات شرکت و در اولین حضورم مقام ششم کشوری را کسب کردم.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی اختصاصی با «امیرحسین نوروزی» قهرمان فیتنس اسپرت داشت که در پی می‌خوانید:

ایرنا: از خودتان بگویید، ورزش را از چه سالی آغاز کردید؟

نوروزی: از بچگی زیر نظر استاد امیری ژیمناستیک کار کردم و ۱۲ سال است که ورزش می‌کنم و در این رشته مقام‌های متعددی را کسب کردم، استاد امیری از همان بچگی برنامه ۱۰ سال آینده من را برنامه‌ریزی می‌کرد که در این رشته و رشته‌هایی که استعدادم را شناسایی کرده بود، باید ادامه راه دهم.

مدتی هم پارکور کار کردم، رشته‌های ورزشی که کار کردم، نیاز به آمادگی بدنی داشت و مربی من تمام این موارد را با من کار کرده بود و بدنم آمادگی لازم را برای ورود به رشته «فیتنس اسپرت» را داشت، هم اکنون ۱۹ سال دارم و سه سال است که به طور حرفه‌ای فیتنس کار می‌کنم.

کسب مدال طلای جهانی؛ آرزوی قهرمان فیتنس اسپرت+فیلم

ایرنا: گفتید ورزش حرفه‌ای شما فیتنس اسپرت است، از چه سالی و در چه مسابقاتی درخشش ما آغاز شد؟

نوروزی: زیر نظر استاد امیری سه سال پیش وارد رشته فیتنس شدم و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم، هم اکنون هم که عناوین مختلفی کسب کردم، مربی‌ام برای پنج سال آینده من نیز برنامه‌ریزی کرده و همیشه یک مربی خوب و باتجربه و با علم است که ورزشکار را می‌سازد و به موفقیت می‌رساند.

اولین سال برگزاری مسابقات فیتنس اسپرت نتوانستم حضور پیدا کنم و از دوره دوم مسابقات زیر نظر استاد امیری شرکت و در اولین حضورم مقام ششم کشوری و در دومین حضورم در مسابقات کشوری، مقام سوم را کسب کردم.

بعد از آن مسابقه‌ای در قزوین در دسته آزاد استانی برگزار شد که مقام دوم را کسب و دو هفته بعد از آن در مسابقات کارگری، مقام اول کشوری را کسب کردم، در انتخابی تیم ملی رشت در سال گذشته نیز موفق به کسب مقام دوم شدم.

مسابقات انتخابی تیم ملی رشت که خاتمه یافت، در مسابقات مستر یونیورس اسپرت جهانی شرکت کردم و مقام سوم جهانی را کسب کردم، با کمک و حمایت رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، ایران میزبان این مسابقات شد و از ۱۱ کشور جهان در این مسابقات حضور داشتند.

این مسابقات با حضور داوران خارجی و ایرانی و با کیفیت بالایی برگزار شد، در دسته های متفاوت است و من در رشته فیتنس اسپرت زیر ۲۳ سال جوانان به صورت اُپن شرکت کردم.

این دومین بار بود که بعد از رامسر، مسابقات جهانی فیتنس در ایران برگزار می‌شد و برای دومین بار، امسال بود که در تهران برگزار شد و من شرکت کردم و مقام سوم و مدال برنز این مسابقات را کسب کردم، پارسال طی یک ماه نیم، سه مسابقه دادم و دست خالی برنگشتم؛ در مسابقات استانی دوم و کشوری در مقام اول و دوم شدم.

ایرنا: برنامه آینده‌تان چیست، آیا تصمیمی برای حضور در مسابقات جهانی دارید؟

نوروزی: مهرماه امسال قرار است ایران میزبان مسابقات جهانی فیتنس اسپرت به میزبانی کیش باشد و من هم در حال آماده‌سازی هستم و بعد حضور در انتخابی تیم ملی در مشهد، در این مسابقات شرکت می‌کنم و آرزویم این است که بتوانم مدال طلای این رشته را بدست آورم.

در حال حاضر ۷۰ درصد آمادگی لازم را برای حضور در مسابقات دارم و این میزان آمادگی را باید مربی‌ام بگوید.

ایرنا: بیشتر از استانداردهای این رشته ورزشی و روند برگزاری مسابقات برایمان بگویید، تمرین و تغذیه شما به چه نحوی است؟

نوروزی: فیتنس سه دسته است، فیتنس استایل، فیت مدل و فیتنس اسپرت، این مسابقات در ۲ رانت برگزار می‌شود، در رانت اول فیگور بدن و رانت دیگر حرکات نمایشی است که در یک دقیقه و ۳۰ ثانیه هر فرد شرکت کننده می‌تواند اجرا و سناریو داشته باشد، اجرا و سناریو متفاوت است و مثلا یکی در سناریو کت و شلوار، یکی با لباس کماندویی و حالت پلیسی حرکت می‌زند، در هر صورت باید در این مسابقات سناریویی ارائه دهیم و زمان خیلی مهم است.

موزیک هم در این مسابقات خیلی مهم است، انعطاف، خلاقیت بدنی، مهارت و جهش بدنی و حرکت‌های هوایی باید داشته باشیم و همه این موارد را جمع‌بندی و امتیاز می‌دهند.

رده سنی زیر ۲۳ سال در مسابقات کشوری به دو دسته تقسیم می‌شود، یکی زیر ۲۱ سال و بالای ۲۱ سال است، ۱۶ تا ۲۱ و ۲۱ تا ۲۳ سال است، دسته‌های ما آزاد است و وزنی و قدی نیست و سنین بالای ۲۳ بزرگسالان است که باز هم دو دسته می‌شود، زیر ۲۳ سال رده جوانان است، اما در قوانین جهانی زیر ۲۳ سال اُپن برگزار می‌شود و دو دسته نشدیم و همه آزاد بودند.

من هر روز زیر نظر مربی‌ام تمرین دارم، یک روز در میان وزنه می‌زنم و یک روز در میان ورزش‌هایم حرکتی است و چون مسابقات در دو رانت برگزار می‌شود، سه هفته مانده به مسابقات، تمرینات ما در روز دو وعده است، یک وعده صبح و یک وعده شب با کمک استاد «حمید امیری» تمرین می‌کنم و برنامه تغذیه‌ای، حرکتی، سناریو و وزنه همه زیر نظر مربی است.

تغذیه رکن اول این رشته ورزشی است و قبل از ساعت ۱۱ شب باید بخوابیم و اول صبح بیدار شویم و اگر بخواهیم حرفه‌ای کار کنیم، تغذیه ما باید کامل باشد در رده خودمان باید به استانداردهای اصلی جهانی برسیم.

کسب مدال طلای جهانی؛ آرزوی قهرمان فیتنس اسپرت+فیلم

ایرنا: قصد دارید در این رشته بمانید یا در شاخه‌های دیگر نیز ورود کنید؟ استقبال از این رشته ورزشی چطور است؟

نوروزی: دوست دارم علاوه بر فیتنس اسپرت، در رشته‌های دیگر هم موفق شوم، رشته پرورش اندام، بدنسازی و فیتنس، شاخه‌هایشان مرتبط است و تلاش می‌کنم با کمک مربی‌ام، چه در رشته فیزیک و با رشته‌های دیگر بتوانم مانور دهم و می‌خواهم تمرین کنم شاید به نتیجه برسم، استاد امیری به من گفت می‌توانم در شاخه دیگر مثلا در دسته فیزیک موفق شوم.

طرفداران پرورش اندام و فیتنس شاید بعد از فوتبال، پر طرفدارترین ورزش است، هر کسی که لایف استایل و بدن خوبی دارد، می‌تواند وارد این رشته شود، امروز هر باشگاهی را که می‌بینیم جوانان به باشگاه بدنسازی می‌روند و این ورزش رواج خوبی پیدا کرده است، برای این ورزش به خصوص فیتنس، اول باید یک بدن و استایل خوب داشته باشیم، در این چهار سال اولین دوره‌ای که من شرکت کردم، هفت نفر شرکت کننده بود، الان به ۲۰ نفر رسیده و این امر نشان می‌دهد که این رشته طرفدار زیادی پیدا کرده، بدون اینکه جوانان سمت استفاده از داروی بدنسازی بروند.

در ورزش فیتنس یک ورزش پاک به جامعه معرفی می‌شود آن هم بدون استفاده از دارو، یعنی رژیم به طور کامل با تغذیه خوب رعایت می‌شود، معیار فیتنس با پرورش اندام متفاوت است، پرورش اندام می‌گوید بدن درشت و بزرگ باشد، اما فیتنس نباید بدن درشت باشد، درون مسابقه اگر بدن کات عمیق داشته و حجم بدن زیاد باشد و آبگیری کرده باشیم، اوت می‌شویم و اجازه مسابقه نمی‌دهند.

برای ساختن یک بدن نچرال باید زیاد هزینه کنی و تغذیه سالم باید استفاده کنیم و تمام این آماده سازی‌های من زیر نظر استاد امیری انجام می‌شود.

ایرنا: با این تفاسیر رشته فیتنس اسپرت خیلی نیاز به تجهیزات ورزشی ندارد، پس عمده‌ترین مشکل و دغدغه شما چیست؟

نوروزی: عمده‌ترین مشکل ما این است که برای اعزامی مسابقات با هزینه شخصی خودمان باید برویم، استاد امیری همیشه پشتیبان ما بوده و ۹۰ درصد هزینه‌ها را او کمک کرده و رفت و آمد و تامین خوابگاه و غذا همه با هزینه شخصی است، از ورزش باید حمایت شود؛ اگر حمایت نشود، جوانان راحت وارد مسیر دیگری می‌شوند، مگر اینکه مربی بسیار خوبی داشته باشند.

هزینه‌هایی که ما برای اعزام به مسابقات جهانی داریم، حدود ۳۵۰ میلیون ریال است و برای هر مسابقه حداقل ۵۰ میلیون ریال هزینه می‌خواهد، در حالی‌که برای اعزام به مسابقات هیچ حمایتی نمی‌شویم، تغذیه ما برای پرورش اندام و فیتنس و رفتن به باشگاه باید کامل باشد که پرهزینه است و اگر از ما حمایت شود، اشتیاق و انگیزه‌مان برای حضور در مسابقات بیشتر و ذهن‌مان آرامتر می‌شود و راحت به ورزش می‌پردازیم.

از طرفی در این ورزش طراح لباس هم باید داشته باشیم، طراح هم تهران یا شیراز و یا جاهای دیگر است و برای ما هزینه بالایی دارد، با توجه به اینکه تنها نماینده استان همدان در رشته فیتنس اسپرت هستم و اولین مقام استانی، کشوری و جهانی را در این استان، من کسب کردم، حداقل باید مورد حمایت قرار گیرم، در حالی‌که تاکنون هیچ حمایتی از من نشده است.

پدر و مادر ما وقتی می‌بینند از ورزش چیزی عاید ما نمی‌شود، اجبار می‌کنند که ورزش را رها کرده و فقط به درس و دانشگاه بپردازیم، اما اگر ببینند حمایت می‌شویم و حتی یک اسپانسر داریم، خانواده هم دلگرم می‌شوند.

کسب مدال طلای جهانی؛ آرزوی قهرمان فیتنس اسپرت+فیلم

ایرنا: آیا استان همدان می‌تواند از امتیاز میزبانی این مسابقات استفاده کند؟

نوروزی: احتمال دارد بتوانیم میزبانی بگیریم، استاد «حمید امیری» پیشنهاد این میزبانی را داد، اما رشته فیتنس اسپرت باید حمایت شود تا ورزشکاران این رشته زیاد شود و بتوانیم میزبانی بگیریم، من بسیار امیدوارم که یک تیم خوب داشته باشیم و بتوانیم میزبانی این مسابقات را بگیریم.

امیدواریم مسابقات انتخابی تیم ملی همدان میزبان شود، با حضور استاد امیری، صد درصد در مسابقات بعدی سه یا چهار نفر آماده داریم، این در حالیست که در رشته «فیتنس اسپرت» ورزشکارانی همچون «محمدامین امیدی» و «علی علی‌حسینی» از ملایر اضافه شد و در مسابقات کشوری مقام‌ پنجم و در رشت مقام چهارم را کسب کردند.

و سخن آخر:

نوروزی: به جوانان توصیه می‌کنم اگر استعداد دارند؛ می‌توانند وارد هر رشته ورزشی شوند و بهترین نتیجه را بگیرند و اگر استعداد، بدن و استایل خوبی دارند و خوش‌فیس هستند، نگذارند این استعدادشان هدر برود، با حضور در این مسابقات شاید دیدگاه ذهنی‌شان عوض شود، اگر این رشته ورزشی را در شهر و استان خودمان ارائه دهیم، خیلی بهتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha