آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

ساری- ایرنا- المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای ورزش مازندران علاوه بر حضور هشت ورزشکار در کاروان المپین‌های ایران و سه داوری که از این استان در این رقابت‌ها حضور دارند، به دلیل حضور ۶ مربی مازندرانی یعنی حسن رنگرز، مهدی تقوی، اباذر اسلامی، حسین حسین‌زاده، مجید رمضانی و ایمان پورعزیز و همچنین یک سرپرست و یک ماساژور نسبت به ادوار گذشته از اهمیت بالاتری برخوردار است.

به گزارش ایرنا، مازندران امسال در رقابت‌های المپیک مانند چند دوره اخیر حضوری پررنگ دارد. مجموعه‌ای کامل از فعالان حوزه ورزش استان را می‌توان در گروه اعزامی ایران به المپیک پاریس مشاهده کرد. از ورزشکار و سرمربی و مربی گرفته تا داور، سرپرست و حتی ماساژور اهل مازندران در کاروان ایرانی المپیک حضور دارند.

هانیه رستمیان در تیراندازی(تپانچه ۲۵ متر)، حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد در کشتی آزاد، محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی، نیما عالمیان و نوشاد عالمیان در تنیس روی میز و محمدنبی رضایی در قایقرانی (هزار متر تک‌نفره کانوی کانادایی) هشت ورزشکار مازندرانی هستند که در المپیک پاریس به میدان می‌روند.

البته علاوه بر این هشت ورزشکار، ۲ مازندرانی دیگر هم در المپیک پاریس به میدان می‌روند. علی ارسلان کشتی‌گیر آملی که با پرچم صربستان در این رقابت‌ها روی تشک می‌رود و ایمان مهدوی اهل مازندران که در قالب تیم پناهندگان سهمیه کشتی المپیک را کسب کرده را هم می‌توان به فهرست ورزشکاران مازندرانی حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اضافه کرد.

از جامعه داوری ورزش مازندران نیز نیما صادقی داور بین‌المللی کشتی، حمیدرضا هاشمی داور شناخته شده ژیمناستیک و مرضیه خندان داور شاخص رشته تیراندازی سه چهره مازندرانی دعوت شده به المپیک ۲۰۲۴ پاریس هستند.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

اما جمع مازندرانی‌های حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به همین افراد محدود نمی‌شود. ۶ مربی اهل این استان هم در سه رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد و قایقرانی کاروان ورزش ایران را همراهی می‌کنند که هر کدام‌شان در ورزش مازندران و ایران پیشینه‌ای پربار دارند و با تکیه به همان تجربه‌ها به دنبال کمک به مدال‌آوری ورزشکاران ایرانی حاضر در رقابت‌ها هستند.

امید شایگان رئیس هیئت کشتی مازندران نیز به عنوان سرپرست تیم ملی کشتی فرنگی و امین حق‌پناه ماساژور اهل آمل هم در کادر این تیم ملی حضور دارند.

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، حسین حسین‌زاده و مجید رمضانی(مربیان تیم ملی کشتی فرنگی)، اباذر اسلامی و مهدی تقوی(مربیان تیم ملی کشتی آزاد) و ایمان پورعزیز(مربی تیم ملی قایقرانی) چهره‌های مازندرانی عرصه مربیگری در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هستند.

حسن رنگرز؛ سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی

شاخص‌ترین چهره عرصه مربیگری اهل مازندران در المپیک پاریس حسن رنگرز است. ستاره نوشهری دنیای کشتی فرنگی در اوایل دهه ۸۰ خورشیدی که سال ۱۳۸۰ ایران را پس از ۳۲ سال صاحب مدال طلای جهانی کشتی فرنگی کرد و طلا و برنز جهان را در ویترین مدال‌های خود دارد و در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به عنوان فنی‌ترین فرنگی‌کار جهان انتخاب شد. او ۲ بار نیز در رقابت‌های المپیک حضور یافت؛ المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و المپیک ۲۰۰۴ آتن فرصت‌هایی بودند که رنگرز برای اضافه کردن یک مدال المپیکی به کارنامه دوران قهرمانی‌اش از دست داد.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

رنگرز که پیش از مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست در ۲۵ سالگی و زودتر از تصورات از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد، پس از دوران روی تشک رفتنش حضور در عرصه‌های مختلف مدیریتی مرتبط با ورزش و کشتی را تجربه کرد. از نایب رئیسی فدارسیون کشتی و مشاور رئیس سازمان تربیت بدنی پیش از تشکیل وزارت ورزش و جوانان تا نایب‌رئیسی شورای کشتی آسیا و مدیرکلی ورزش و جوانان در مازندران در کارنامه او دیده می‌شود.

او که از سال ۲۰۱۶ مدرس اتحادیه جهانی کشتی است، شهریور ۱۴۰۱ پس از خداحافظی محمد بنا به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شد و سکان هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با سرمربیگری حسن رنگرز مهر ۱۴۰۲ در رقابت‌های کشتی فرنگی ۲۰۲۳ قهرمانی جهان توانست با یک طلا، یک نقره و سه برنز نایب‌قهرمان جهان شود. چند روز پس از این مسابقات نیز رنگرز و شاگردانش در المپیک آسیایی هانگژو با کسب ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز قهرمان شدند و فروردین امسال هم عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی قرقیزستان را کسب کرد. نتایج خوب تیم ملی کشتی فرنگی با هدایت رنگرز باعث شد که اردیبهشت ۱۴۰۳ پس از عملکرد خوب فرنگی‌کاران ایران در مسابقات گزینشی المپیک در قاره آسیا، اتحادیه جهانی کشتی به تمجید از شاگردان حسن رنگرز بپردازد.

کشتی فرنگی ایران در هر ۶ وزن المپیکی نماینده دارد و رنگرز امیدوار است که روند موفقیت‌های تیم ملی در زمان سرمربیگری‌اش با کسب نتایجی قابل قبول در المپیک ادامه یابد و البته بخشی از حسرت بزرگ زندگی‌اش را جبران کند. رنگرز در چند مصاحبه عنوان کرده که بزرگ‌ترین حسرت زندگی‌اش دست نیافتن به مدال المپیک است و تلاش می‌کند تا با کمک فرنگی‌کاران تیم ملی در المپیک پاریس، کار ناتمامش در المپیک‌های سیدنی و آتن را تمام کند.

مهدی تقوی؛ مربی تیم ملی کشتی آزاد

آزادکار محبوب اهل پل‌سفید و یکی از زیرگیرهای ماهر در کشتی آزاد ایران و جهان که به او در دنیای کشتی لقب جادوگر داده‌ بودند، قرار است در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به عنوان مربی حضور یابد و آزادکاران ایران را همراه با سرمربی و سایر مربیان راهنمایی کند.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

مهدی تقوی در دورانی که روی تشک می‌رفت یکی از ستاره‌های دنیای کشتی بود. دارنده ۲ طلای ۶۶ کیلوگرم کشتی آزاد جهان در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، از نظر بسیاری از کارشناسان به آن‌چه که شایسته‌اش بود نرسید. تقوی پیش از این‌که به سالگی برسد از دنیای کشتی فاصله گرفت. اما خداحافظی رسمی‌اش از دنیای قهرمانی سال ۱۳۹۷ رقم خورد که غلامرضا محمدی سرمربی وقت تیم ملی از او برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت کرد. کشتی‌گیر محبوب سوادکوهی پس از چند جلسه تمرین تصمیم گرفت برای همیشه از تشک کشتی خداحافظی کند.

تقوی آذر پارسال و پس از مدتی دور ماندن از عرصه کشتی با دعوت محسن کاوه که پس از خداحافظی پژمان درستکار سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را عهده‌دار شده بود، به عنوان عضو کمیته فنی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان کشور انتخاب شد و سپس در جمع اعضای کادر فنی تیم ملی قرار گرفت.

او تجربه ۲ دوره حضور در المپیک را دارد. اما بر خلاف درخششی که در ۲ دوره مسابقات جهانی داشت، دستش از رسیدن به مدال المپیک کوتاه ماند. در مرحله مقدماتی المپیک ۲۰۰۸ پکن شکست او مقابل رمضان شاهین از ترکیه و یک باخت مقابل گیاندری گازرون از کوبا سبب شد که در جایگاه نهم وزن ۶۶ کیلوگرم قرار بگیرد.

سال ۲۰۱۲ هم تقوی عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک لندن بود که با پذیرش شکست در نخستین مسابقه مقابل لیوان لوپز کوبایی از این رقابت‌ها حذف شد.

او حالا در کسوت مربی تیم ملی کشتی آزاد تجاربش از حضور در میادین جهانی و المپیک را همراه با فنون ناب ایرانی که مهارت خاصی در اجرای آن‌ها داشت برای آزادکاران جوان ایرانی مرور می‌کند تا سهمی در مدال‌آوری آزادکاران ایرانی از المپیک داشته باشد.

مجید رمضانی؛ مربی تیم ملی کشتی فرنگی

مجید رمضانی یکی از مربیان شاخص و سازنده کشتی فرنگی کشور است که سال‌ها پیش در میادین جهانی به عنوان کشتی‌گیر نیز عنوان کسب کرده است.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

مربی نوشهری تیم ملی کشتی فرنگی در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ مدال طلای وزن ۷۶ کیلوگرم کشتی جوانان جهان را کسب کرد.

رمضانی سال‌هاست که در کشتی مازندران و به ویژه نوشهر مربیگری می‌کند. سال ۱۳۹۰ مربیگری در کشتی را آغاز کرد و تجربه همراهی کشتی‌گیران در چندین دوره مسابقات معتبر جهانی را دارد.

چهره نام‌آشنای کشتی نوشهر را خیلی‌ها با شور و هیجانی که در کنار تشک برای هدایت کشتی‌گیران دارد می‌شناسند. او به مدد تجربه‌اش از مربیگری در عرصه‌های مختلف کشتی فرنگی، همراه با سایر اعضای کادر فنی در پاریس نقش مهمی برای هدایت فرنگی‌کاران ایران دارد.

حسین حسین زاده؛ مربی تیم ملی کشتی فرنگی

حسین‌زاده از چهره‌های شناخته شده کشتی فرنگی در آمل و مازندران است. مربی نام‌آشنایی که سال‌هاست در پرورش استعدادهای کشتی فرنگی به ویژه در آمل تلاش می‌کند و نتیجه تلاش‌هایش را چه در بخش انفرادی و معرفی و پرورش استعدادها و چه در هدایت تیم‌های باشگاهی می‌توان دید.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

او سال ۱۴۰۰ توانست تیم کشتی فرنگی فولادین ذوب آمل را در لیگی که پس از سال‌ها با حضور ۱۶ تیم برگزار شده و بود رقابت‌ نزدیک و حساسی بین تیم‌ها وجود داشت قهرمان لیگ برتر کشتی فرنگی ایران کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان در فینال آن رقابت‌ها حسین‌زاده توانست مهارتش در مدیریت فنی و روانی تیم را به خوبی نشان دهد. جایی که فرنگی‌کاران چهار وزن نخست تیم آمل چهار رقابت نخست را به کشتی‌گیران سینا صنعت ایذه واگذار کردند و در آستانه از دست دادن قهرمانی قرار داشتند، اما با هدایت این سرمربی هر ۶ مسابقه بعدی را با پیروزی پشت‌سر گذاشتند و قهرمان لیگ برتر کشتی فرنگی ایران شدند.

حسین‌زاده حالا در مهم‌ترین عرصه ورزش جهان تجارب خود را قرار است به کار بگیرد و سهمی در افتخارآفرینی برای ورزش ایران در المپیک داشته باشد.

اباذر اسلامی؛ مربی تیم ملی کشتی آزاد

نام کشتی‌گیر محمودآبادی که در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ عضو تیم‌های ملی آزاد جوانان، بزرگسالان و ارتش ایران بود، چند سال است که به عنوان یکی از مربیان تیم ملی در میادین مختلف کشتی شنیده می‌شود.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

اباذر اسلامی در کارنامه دوران قهرمانی‌اش طلای مسابقات ارتش‌های جهان سال ۲۰۱۰ فنلاند، ۲عنوان دومی و ۲ عنوان سومی جام جهان‌پهلوان تختی، قهرمانی مسابقات جام جمهوریت ترکیه، برنز رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جایزه بزرگ جمهوری آذربایجان، سومی جام حیدر علی‌اف آذربایجان و کسب عنوان در جام‌های اسماعیل‌اف روسیه، جایزه بزرگ اسپانیا و یاشار دوغو ترکیه را دارد.

او از مرداد ۱۴۰۰ با دعوت پژمان درستکار سرمربی وقت تیم ملی به جمع مربیان تیم ملی کشتی آزاد پیوست و توانست در رقابت‌های مختلف از جمله مسابقات کشتی قهرمانی جهان در صربستان اثرگذاری خود را اثبات کند.

آذر ۱۴۰۲ و پس از کناره‌گیری درستکار از سرمربیگری تیم ملی، اسلامی از سوی محسن کاوه که هدایت تیم ملی کشتی آزاد را عهده‌دار شده بود به عنوان عضو کمیته فنی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان کشور انتخاب شد. کاوه این مربی محمودآبادی را در کادر فنی تیم ملی حفظ کرد و او اکنون با تجربه‌ای که از مربیگری در چند میدان جهانی و آسیایی دارد در پاریس به عنوان یکی از مربیان مازندرانی کشتی ایران حضور می‌یابد تا مهم‌ترین تجربه دوران مربیگری‌اش رقم بخورد.

ایمان پورعزیز؛ مربی تیم ملی قایقرانی

مربی ۳۶ ساله بابلسری تیم ملی قایقرانی سال ۱۳۸۳ قایقرانی را آغاز کرد و یک سال بعد عضو تیم قایقرانی مازندران شد. سال ۱۳۸۵ به عضویت تیم ملی قایقرانی در آمد. چند سال پس از عضویت در تیم ملی با خداحافظی از دنیای قهرمانی وارد عرصه مربیگری شد و سال ۱۳۹۴ نخستین تجربه مربیگری‌اش برای تیم ملی را در مسابقات آسیایی ۲۰۱۵ ثبت کرد.

آزمون تجربه و اندیشه‌ ۶ مربی مازندرانی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

پورعزیز از نظر تداوم حضور در کادر فنی تیم ملی یک رشته ورزشی، باسابقه‌ترین مربی مازندرانی حاضر در پاریس است. او از سال ۱۳۹۴ تا کنون به عنوان مربی تیم ملی قایقرانی در رقابت‌های مختلف جهانی و آسیایی حضور داشت و نتیجه حضورش هم کسب چند مدال توسط قایقران بابلسری یعنی محمدنبی رضایی است که در المپیک پاریس حضور دارد.

رضایی سال ۲۰۱۵ با مربیگری ایمان پورعزیز توانست مدال طلای قایقرانی قهرمانی جوانان آسیا را کسب کند. پورعزیز سپس با تیم ملی به عنوان مربی عازم مسابقات جهانی ۲۰۱۷ رومانی شد. در آن مسابقات هم قایقران بابلسری با هدایت و راهنمایی‌های پورعزیز تاریخ‌ساز شد و توانست نخستین مدال جهانی ایران در آب‌های آرام را کسب کند.

مربیگری در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ چین، مسابقات جهانی زیر ۲۳ سال ۲۰۱۸ پرتغال، مسابقات جهانی بلغارستان، بازی‌های آسیایی جاکارتا، مسابقات جهانی ۲۰۱۹ رومانی، مسابقات قهرمانی جهان در مجارستان، کاپ جهانی ۲۰۲۰ در روسیه، رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال ۲۰۲۱ پرتغال و مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ تایلند بخشی از کارنامه ایمان پورعزیز در عرصه‌های بین‌المللی قایقرانی است که به کسب افتخاراتی برای ایران نیز منجر شد.

تلاش‌های پورعزیز برای هدایت محمدنبی رضایی قایقران بابلسری اردیبهشت ۱۴۰۳ و در آخرین روز از مسابقات قایقرانی آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک پاریس که به میزبانی ژاپن برگزار شده بود نتیجه داد و رضایی در فینال کانو یک نفره هزار متر مردان با ثبت زمان ۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه و ۹۸۰ صدم ثانیه مدال طلای رقابت‌ها را کسب کرد و سهمیه المپیک پاریس را برای ایران کسب کرد.

مربی بابلسری قایقرانی مجموعه تجارب از چندین رقابت جهانی و آسیایی را در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان به کار می‌گیرد تا شاید کسب موفقیت در المپیک را نیز بتواند به افتخارات ایران اضافه کند.

به گزارش ایرنا، رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از پنجم مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۱ مرداد ادامه دارد که از ایران ۴۰ ورزشکار عازم این رقابت‌ها می‌شوند.

امسال هشت ورزشکار مازندرانی راهی پاریس می‌شوند تا در چهار رشته ورزشی با حریفان به رقابت بپردازند و برای ایران افتخار کسب کنند. از مازندران ۲ نفر در رشته تنیس روی میز، سه نفر در کشتی آزاد، یک نفر در کشتی فرنگی، یک نفر در تیراندازی و یک نفر در قایقرانی برای ایران با شاخص‌ترین ورزشکاران این رشته‌ها به رقابت می‌پردازند.

جویبار، آمل، خلیل‌شهر بهشهر، بابلسر، بابل و ساری شهرهای المپیکی مازندران هستند که در این بین آمل و بابل با ۲ ورزشکار سهم المپیکی بیشتری نسبت به چهار شهر دیگر دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha