خط و نشان آملی‌ها برای شکستن رکورد المپیکی کشتی جویبار

ساری- ایرنا- کشتی آمل در سه دوره اخیر المپیک با کسب چهار مدال شامل یک طلا و سه برنز توسط قاسم رضایی، محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع رشد محسوسش در این رشته پرطرفدار را اثبات کرده و در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم سه چهره شناخته شده آملی یعنی علی ارسلان که برای صربستان به میدان می‌رود و زارع و ساروی می‌توانند این شهرستان را به صدر جدول شهرهای المپیکی ایران برسانند.

به گزارش ایرنا، حال و هوای المپیک در هر منطقه‌ای ارتباط مستقیمی با حضور نمایندگانی از آن جامعه در رویدادهای المپیک و افتخارآفرینی‌های آنان در این رویداد مهم ورزشی جهان دارد. مازندرانی‌ها در چند دوره اخیر همواره به واسطه درخشش کشتی‌گیران و وزنه‌برداران این استان شکل و شمایل متفاوتی از هیجان المپیک را تجربه کرده‌اند.

حدود ۲۰ درصد مدال‌های المپیکی ایران را مازندرانی‌ها در ۹ دوره از رقابت‌های المپیک کسب کردند. ۱۵ مدال از ۷۶ مدالی که به نام ایران در ادوار مختلف المپیک ثبت شده توسط ورزشکاران مازندرانی کسب شده و نکته قابل توجه این‌که هشت مدال، یعنی افزون بر نیمی از این ۱۵ مدال مازندرانی‌ها را کشتی‌گیرانی از ۲ شهرستان جویبار و آمل برای ایران کسب کردند.

چهار مدال جویباری‌ها و چهار مدال آملی‌ها، کشتی‌گیران این ۲ شهرستان را در جمع برترین‌های کشتی ایران از نظر میزان مدال‌آوری المپیکی قرار داده است. مدال‌هایی که همگی در سه دوره اخیر المپیک یعنی ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو کسب شده‌اند.

این ۲ شهرستان از نظر تعداد مدال‌ المپیکی با هم برابر هستند. اما از نظر رنگ مدال، جویباری‌ها با ۲ طلا و ۲ نقره که توسط حسن یزدانی و کمیل قاسمی در سه دوره اخیر کسب شده بالاتر از آملی‌ها قرار دارند.

چهار مدالی که کشتی‌گیران آملی از سه دوره اخیر المپیک کسب کرده‌اند شامل یک طلا و سه برنز می‌شود که توسط قاسم رضایی، محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع به دست آمده است.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس آملی‌ها شانس زیادی برای افزایش تعداد مدال‌های المپیکی این شهرستان دارند. حضور سه کشتی‌گیر صاحبنام اهل این شهرستان در المپیک پاریس احتمال این‌که آمل در تعداد و رنگ مدال از جویبار هم سبقت بگیرد را بالا برده است.

محمدهادی ساروی (۹۷ کیلوگرم فرنگی) و امیرحسین زارع (۱۲۵ کیلوگرم آزاد) برای ایران به میدان می‌روند و علی ارسلان (۷۴ کیلوگرم آزاد) هم برای صربستان روی تشک خواهد رفت. در بین آملی‌ها و مازندرانی‌ها هر سه کشتی‌گیر محبوب هستند و کسب مدال توسط آن‌ها را می‌توان به تاریخچه ورزش آمل و مازندران سنجاق کرد.

به بهانه حضور سه کشتی‌گیر آملی در المپیک پاریس و شانس کشتی این شهرستان برای تاریخ‌سازی در کسب مدال از المپیک، مدال‌آوری قاسم رضایی، محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع از سه دوره اخیر المپیک را مرور کرده‌ایم:

المپیک ۲۰۱۲ لندن؛ آغاز مدال‌آوری آملی‌ها در المپیک

قاسم رضایی – طلای ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی

خط و نشان آملی‌ها برای شکستن رکورد المپیکی کشتی جویبار
کسب مدال طلای وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۲ لندن توسط قاسم رضایی

نخستین مدالی که توسط ورزشکاران آملی در المپیک کسب شد مدال طلای وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود. رضایی در حالی که تا مرز پوشیدن دوبنده تیم ملی آذربایجان پیش رفته بود و قصد داشت تا در المپیک برای جمهوری آذربایجان روی تشک برود، سال ۲۰۱۲ به دعوت محمد بنا سرمربی وقت تیم ملی کشتی فرنگی دوبنده ایران را به تن کرد و در اردوها توانست شایستگی‌اش برای حضور در المپیک لندن را اثبات کند.

فرنگی‌کار آملی که تا پیش از المپیک کمتر کسی شانس کسب طلا برای او متصور می‌شد، پس از استراحت در مرحله نخست، به مصاف جنک ایلدم رفت و این حریف ترکیه‌ای را ۳ – ۱ شکست داد. در مرحله بعد توانست آرتور الکسانیان از ارمنستان را ۳ – ۰ شکست دهد و به نیمه‌نهایی راه یابد. او در نیمه‌نهایی هم موفق شد ۳ – ۰ حریف کوبایی خود یونیور استرادا فالکون را از پیش رو بردارد و مقتدرانه راهی فینال شود.

رضایی که با رسیدن به فینال ثبت نخستین مدال المپیک در ورزش آمل را قطعی کرده بود، در دیدار نهایی هم موفق شد ۳ – ۰ رستم توتروف از روسیه را شکست دهد تا مدال‌آوری از المپیک برای ورزش آمل با طلا آغاز شود.

مدال ارزشمند قاسم رضایی نقش مهمی در قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در المپیک لندن داشت.

المپیک ۲۰۱۶ ریو؛ ۲ پله پایین‌تر از لندن

قاسم رضایی – برنز ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی

خط و نشان آملی‌ها برای شکستن رکورد المپیکی کشتی جویبار
پیروزی قاسم رضایی در دیدار رده‌بندی ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ۲۰۱۶ ریو

دومین مدال المپیکی برای ورزش آمل نیز توسط قاسم رضایی کسب شد. رضایی که پس از المپیک لندن توانسته بود برنز قهرمانی قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴، نقره قهرمانی جهان و طلای جام پیت لاسینسکی در سال ۲۰۱۵ را کسب کند، با حفظ آمادگی خود برای کسب دومین مدال المپیکی‌اش در ترکیب تیم ملی باقی ماند و راهی المپیک ۲۰۱۶ ریو شد.

رضایی در دور نخست المپیک ریو با قرعه استراحت مواجه شد و در دور دوم لویلز خوزه پرز مورا از ونزوئلا را ۸ – ۰ شکست داد. در مرحله سوم به مصاف لوگو کابررا رفت و با پذیرش شکست ۴ – ۰ مقابل این فرنگی‌کار کوبایی، از صعود به مرحله نیمه‌نهایی باز ماند.

با فینالیست شدن کابررا، قاسم رضایی وارد گروه بازنده‌ها شد. در شانس مجدد دی ژیائو از چین را ۷ – ۰ شکست داد و به رده‌بندی راه یافت. او در دیدار رده‌بندی تا مرز شکست و از دست دادن مدال پیش رفت. حریف سوئدی وقت نخست را ۴ – ۰ به سود خود تمام کرده بود، اما رضایی در وقت دوم موفق شد چهار امتیاز کسب کند و ۴ – ۴ پیروز شود تا دومین مدال المپیکی‌ برای او و ورزش آمل سند بخورد.

المپیک ۲۰۲۲ توکیو؛ رونمایی از نسل جدید مدال‌آوران آملی

در این دوره از رقابت‌های المپیک ۲ کشتی‌گیر آملی حضور داشتند که هر ۲ نخستین بار بود در المپیک حضور می‌یافتند. محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی و امیرحسین زارع پدیده سنگین‌وزن کشتی آزاد پس از ۲ دوره پیاپی مدال‌آوری همشهری‌شان یعنی قاسم رضایی برای ایران، عازم توکیو شدند تا روند مدال‌آوری آملی‌ها در المپیک را که قاسم رضایی آغاز کرده بود ادامه دهند. هر ۲ کشتی‌گیر نیز موفق به کسب مدال شدند تا نام آمل از نظر تعداد مدال‌های المپیکی در کنار جویبار قرار بگیرد.

محمدهادی ساروی – برنز ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی

خط و نشان آملی‌ها برای شکستن رکورد المپیکی کشتی جویبار
کسب مدال برنز محمدهادی ساروی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

ساروی در این رقابت‌ها نخستین مدال کاروان کشتی ایران را کسب کرد. او در دور نخست آدم بودجلمین از الجزایر را ۹ بر صفر شکست داد. در مرحله بعد نایب‌قهرمان جهان «کایریل میلوف» از بلغارستان را ۶ - ۰ شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد. اما در این مرحله با پذیرش شکست ۴ – ۱ مقابل قهرمان المپیک و جهان، آرتور آلکسانیان از ارمنستان از فینالیست شدن بازماند و به دیدار رده‌بندی راه یافت.

ساروی در دیدار رده‌بندی آروی ساوولاینن از فنلاند را مقتدرانه و با نتیجه ۹ – ۲ شکست داد و مدال برنز المپیک توکیو را کسب کرد.

امیرحسین زارع - برنز ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۰ توکیو

پادشاه جوان سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان که در سه سال اخیر موفق به کسب ۲ طلا و یک برنز جهان و یک برنز المپیک شده، امسال یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا برای کاروان ایران است.

خط و نشان آملی‌ها برای شکستن رکورد المپیکی کشتی جویبار
کشتی امیرحسین زارع و ژیوی دنگ در دیدار رده‌بندی وزن ۱۲۵ کیلوگر المپیک ۲۰۲۰ توکیو

زارع در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کسب مدال برنز در ۲۱ سالگی خود را به عنوان مدعی جدید سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان معرفی کرد. او ابتدا با اولکساندر خوتسیانیفسکی از اوکراین سرشاخ شد و ۷ – ۰ حریف خود را شکست داد. دومین مسابقه‌اش را با اگزون شهلا از کوزوو برگزار کرد و ۱۳ – ۲ پیروز شد و به نیمه‌نهایی رسید.

سنگین‌وزن آملی در نیمه‌نهایی به سد محکم گئو پتریاشویلی برنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو و دارنده ۳ طلای جهان خورد و ۶ – ۳ شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. او در رده‌بندی با ژیوی دنگ از چین سرشاخ شد و با پیروزی ۵ – ۰ توانست مدال برنز المپیک ۲۰۲ توکیو را تصاحب کند و تعداد مدال‌های المپیکی آملی‌ها را به عدد چهار برساند.

در انتظار پوکر

آمل بیش از یک دهه است که رشد محسوسی در کشتی به ویژه کشتی فرنگی داشته و در صورت مدال‌آوری ساروی در المپیک ۲۰۲۴، برای چهارمین دوره پیاپی یک مدال کشتی فرنگی المپیک در فهرست افتخارات این شهرستان ثبت می‌شود. ضمن این‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند یک مدال المپیک پاریس را باید برای امیرحسین زارع کنار گذاشت. علی ارسلان هم که با نظر فدراسیون کشتی صربستان قرار است به جای کشتی فرنگی در رقابت‌های کشتی آزاد شرکت کند شانس بالایی برای کسب مدال دارد.

با این حساب آملی‌ها باید منتظر چهارمین دوره پیاپی مدال‌آوری در المپیک توسط کشتی‌گیران اهل این شهر باشند و به قول فوتبالی‌ها پوکر کشتی‌گیران‌شان در کسب مدال از المپیک را جشن بگیرند.

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از پنجم مرداد آغاز می‌شود و تا ۲۱ مرداد ادامه دارد. مسابقات کشتی المپیک پاریس از ۱۵ تا ۲۱ مرداد برگزار می‌شود که محمدهادی ساروی روز ۱۶ مرداد روی تشک می‌رود. علی ارسلان(صربستان) و امیرحسین زارع هم باید ۱۹ مرداد به مصاف حریفان بروند و برای کسب مدال بجنگند.

امسال هشت ورزشکار مازندرانی راهی پاریس می‌شوند تا در چهار رشته ورزشی با حریفان به رقابت بپردازند و برای ایران افتخار کسب کنند. از مازندران ۲ نفر در رشته تنیس روی میز، سه نفر در کشتی آزاد، یک نفر در کشتی فرنگی، یک نفر در تیراندازی و یک نفر در قایقرانی برای ایران با شاخص‌ترین ورزشکاران این رشته‌ها به رقابت می‌پردازند.

هانیه رستمیان در تیراندازی(تپانچه ۲۵ متر)، حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد در کشتی آزاد، محمدهادی ساروی در کشتی فرنگی، نیما عالمیان و نوشاد عالمیان در تنیس روی میز و محمدنبی رضایی در قایقرانی هشت ورزشکار مازندرانی هستند که در المپیک پاریس به میدان می‌روند.

جویبار، آمل، خلیل‌شهر بهشهر، بابلسر، بابل و ساری شهرهای المپیکی مازندران هستند که در این بین آمل و بابل با ۲ ورزشکار سهم المپیکی بیشتری نسبت به چهار شهر دیگر دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha