پیش‌بینی تولید هلو، شلیل و شفتالو در استان کرمانشاه ۵۰ هزار تن است

کرمانشاه - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد امسال پیش بینی می‌شود تولید میوه‌های هسته‌دار شامل هلو، شلیل و شفتالو با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال زراعی گذشته از مرز ۵۰ هزار تن عبور کند.

رحمان فیض قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان تولید از سطح زیر کشت ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات هلو، شلیل و شفتالو باغات میوه استان برداشت و روانه بازارهای مصرف در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عمده باغات هلو و شلیل استان در شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه و هرسین قرار دارد یادآور شد: هلو و شلیل استان از کیفیت مناسبی برخوردار است و این تولیدات به مصرف داخل استان و سایر مراکز استان ها می رسد.

فیض قربانی با اشاره به سنتی بودن عمده باغات هلو و شلیل در استان اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تلاش کرده ایم برای بالا بردن کیفیت محصول و نیز افزایش آن در واحد سطح به سمت احداث باغات با تکنولوژی روز دنیا حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ارقام هلو آلبرتا، هسته جدا، انجیری، زعفرانی، حاج کاظمی و شلیل شمس، رفعتی و مغان از جمله ارقام هلو و شلیل استان است که برداشت آن در استان از اوایل تیرماه شروع و تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی تولید هلو، شلیل و شفتالو در استان کرمانشاه ۵۰ هزار تن است

فیض قربانی با بیان اینکه امسال باغات استان شرایط بارشی خوبی را پشت سرگذاشتند افزود: شرایط بارش و عدم سرمازدگی و خشکسالی باعث شده تولیدات باغی استان مناسب باشد.

پیش‌بینی تولید ۱۵۰ هزار تن انگور در تاکستان‌های استان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: امسال پیش بینی می شود ۱۵۰ هزار تن انگور در تاکستان های استان تولید شود که در مقایسه با سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش تولید مواجه است.

فیض قربانی سطح تاکستان‌های استان کرمانشاه را نزدیک ۱۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار غیربارور بوده و مابقی بارور هستند.

وی با اشاره به وضعیت خوب تاکستان‌های استان در انواع ارقام گرمسیری و سردسیری گفت: از عمده ارقام انگور خاص مناطق گرمسیری می‌توان به انگور یاقوتی و از ارقام سردسیری هم می‌توان به بی‌دانه قرمز، بی‌دانه سفید و عسکری اشاره کرد.

صادرات انگور کرمانشاه به روسیه و عراق

فیض قربانی با بیان اینکه عمده انگور تولیدی در استان کرمانشاه به مصرف تازه خوری می‌رسد، گفت: عمده انگور تولیدی در کرمانشاه در بازار استان و دیگر استان ها عرضه شده و بخش کمی از آن هم راهی کشور عراق و روسیه می‌شود.

پیش‌بینی تولید هلو، شلیل و شفتالو در استان کرمانشاه ۵۰ هزار تن است

وی یادآور شد: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد انگور تولیدی در استان کرمانشاه نیز وارد چرخه فرآوری شده و تبدیل به کشمش می‌شود.

فیض‌قربانی با بیان اینکه برداشت انگور یاقوتی نوبرانه در استان کرمانشاه از اوایل خرداد شروع شده است، گفت: برداشت ارقام دیررس انگور در استان تا اواخر شهریور ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha