میزان مصرف برق در کیش به اوج رسید/ مدیریت مصرف کیشوندان الزامی است

کیش- ایرنا- جزیره کیش به خط توزیع سراسری برق متصل نیست و بی توجهی به توسعه نیروگاه‌های تولید برق در این منطقه و ناترازی تولید و مصرف آن، به پاشنه آشیلی برای مردم جزیره تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، هرچند مدیریت این ناترازی برای جلوگیری از قطعی برق با همدلی مدیران منطقه و تلاشگران صنعت برق به وضوح قابل لمس است، اما نیم نگاهی به توان تولید و میزان مصرف برق در جزیره نشان می‌دهد که این ناترازی جدی است و باید چاره‌ای برای آن طی سال‌های آتی اندیشیده شود.

اما در کوتاه مدت و برای جلوگیری از خاموشی راه کار چیست؟ مدیریت مصرف برق، فعالیت‌های به هم پیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور منطقی کردن مصرف است تا بتوان با کارآیی بیشتر و هزینه کمتر به مطلوبیت یکسانی در زمینه برق دست یافت.

هدف از مدیریت مصرف برق کاهش میزان تولید و کاستن از رفاه جامعه نیست، بلکه کاربرد منطقی انرژی الکتریکی و استفاده صحیح از آن است که نتیجه آن همان حفظ رفاه اجتماعی و جلوگیری از خاموشی است.

میزان مصرف برق در کیش به اوج خود رسیده است

معاون توزیع شرکت آب و برق کیش با بیان اینکه میزان مصرف برق در جزیره به اوج خود رسیده است، گفت: نیازمند همکاری کیشوندان و مدیریت مصرف برای جلوگیری از خاموشی هستیم.

حسین حسین‌پور در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مصرف روزانه برق در جزیره کیش به 191 مگاوات رسیده است، اظهار کرد: در شرکت آب و برق کیش روزانه 176 مگاوات برق تولید می‌شود که به دلیل افزایش میزان مصرف در فصل گرما، 15 مگاوات نیز از ظرفیت نیروگاه جنوب جزیره تبادل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون شرکت آب و برق کیش با تمامی ظرفیت در حال تولید برق است و از سوی دیگر نیز میزان تبادل با نیروگاه جنوب تکمیل و به حداکثر رسیده است؛ در همین راستا اگر مصرف همچنان افزایشی باشد، بخشی از جزیره در طول روز دچار خاموشی خواهد شد.

معاون توزیع شرکت آب و برق کیش از کیشوندان خواست تا برای جلوگیری از قطعی برق، نهایت صرفه جویی خود طی مرداد ماه داشته باشند.

گرمای هوا راندمان نیروگاه کیش را کاهش می‌دهد

مرتضی رضایی مدیر روابط عمومی شرکت آب و برق کیش نیز در گفت و گو با ایرنا ساعات اوج مصرف برق در جزیره را از ۱۱ تا ۱۸ عنوان کرد و افزود: در ساعات اوج مصرف، حداکثر میزان برق از نیروگاه‌ها دریافت می‌شود و از سویی نیز به دلیل افزایش دما راندمان واحدهای نیروگاهی کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: چنان چه هریک از مشترکین به نوبه خود فقط یک لامپ اضافی را خاموش کنند، میزان قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد و همچنین استفاده نکردن از لوازم برقی غیر ضروری در ساعات پیک بار امری مهم می‌باشد.

رضایی عمده‌ترین مصارف برق در فصل تابستان را ناشی از کولرهای گازی دانست و بیان کرد: با تنظیم اسپلیت روی دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و بالاتر، بیش از ۲۰ درصد در مصرف برق کولر صرفه‌جویی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با خاموش کردن یکی از کولرهای گازی در منزل، می‌توان میزان مصرف برق را تا ۳۰ درصد کاهش داد، اضافه کرد: با سرویس به‌موقع کندانسور کولر گازی و شست و شوی مستمر فیلترها و شبکه داخلی کولر گازی نیز به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف برق کولر صرفه جویی می‌شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و برق کیش از کیشوندان خواست تا هنگام خروج از محل کار لامپ‌های اضافی را خاموش کنند و افزود: تنظیم نرم افزاری کامپیوترها در حالت آماده باش، قرار ندادن بخچال‌های ویترینی در معرض نور مستقیم خورشید، استفاده از لامپ های کم مصرف و توجه به برچسب انرژی لوازم خانگی در هنگام خرید از دیگر مواردی است که با رعایت آن‌ها می‌توان در مصرف برق صرفه جویی کرد.

وی اعلام کرد که کیشوندان حوادث و مشکلات خود در رابطه با برق و آب را به شماره تلفن ۰۷۶۴۴۰۷۰۰۰۰ اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، علاوه بر این استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعت‌های اوج مصرف، استفاده از وسایل برقی با راندمان مصرف کم، استفاده بیشتر از نور خورشید و خارج کردن دوشاخ وسایل برقی بی استفاده از برق راهکارهای دیگری برای کاهش مصرف برق است.

اعمال روش‌های مدیریت مصرف علاوه بر آنکه کمک مهمی در پایداری شبکه برق است، نقش مهمی در کاهش سبد هزینه خانوار دارد زیرا هرچه مصرف کم تر باشد، هزینه متعلقه هم کمتر خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha