طرح‌های کوتاه مدت تامین آب از برنامه‌های وزارت نیرو است

بیرجند - ایرنا - رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی ایران گفت: طرح‌های کوتاه مدت و اضطراری تامین آب شرب از برنامه‌های وزارت نیرو است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می‌شود تا مردم با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی علی پوراحمد روز چهارشنبه در جلسه شورای مدیران شرکت آب منطقه‌ای که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: بسیاری از این طرح‌ها در استان‌های مختلف اجرا و مساله تامین آب شرب به خوبی مدیریت شد.

وی بیان کرد: طرح‌های بلندمدتی نیز در دست اقدام است که در آینده نزدیک مردم از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی کشور گفت: طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور برنامه‌ ریزی شده که تاکنون بالغ بر ۶ هزار روستا از آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شده اند و مابقی براساس برنامه زمان بندی تعیین شده به نتیجه خواهند رسید.

وی افزود: وضعیت تامین آب خراسان جنوبی در بخش‌های آب شرب، کشاورزی و صنعت شکننده است لذا باید برنامه‌ ریزی‌ها به گونه‌ای پیش برود که در آینده با مشکل تامین آب در استان مواجه نباشیم.

عمده طرح‌های اولویت دار سال آتی به بهره برداری می‌رسد

پوراحمد اظهار کرد: در دولت سیزدهم شاهد پیگیری‌های مکرر وزیر نیرو برای اجرای دقیق و به موقع طرح‌های اولویت دار در سطح کشور بودیم که عمده آنها در سال‌ آتی به بهره‌ برداری می‌رسد.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد مصارف آب خراسان جنوبی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود لذا توجه بیش از پیش به حفاظت و مدیریت منابع آب زیرزمینی در این استان بسیار ضروری است.

رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی با تاکید بر اینکه برای رصد منابع آب زیرزمینی در استان باید شبکه پایش جامع و دقیق وجود داشته باشد، افزود: از این طریق باید پیش بینی کنیم وضعیت منابع آب زیرزمینی در سال‌های آتی چگونه خواهد بود و قبل از اینکه دچار تنش یا کمبود شویم چاره‌اندیشی شود و برای منابع تامین آب جایگزین داشته باشیم.

طرح جامع تامین آب شرب و صنعت استان تدوین شود

وی گفت: طرح جامع تامین آب شرب و صنعت بلندمدت استان باید با اولویت تدوین شود تا پس از تصویب توسط وزارت نیرو، اجرای پروژه‌های متناسب با آن آغاز شود.

پوراحمد با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی کمترین چاه غیرمجاز را داریم ادامه داد: اینکه در این استان چاه غیرمجاز عمیق وجود ندارد نشانه قانومند بودن مردم و ارتباط خوب شرکت آب منطقه ای با مردم است که این تعامل می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از منابع آب زیرزمینی داشته باشد.

وی ضمن قدردانی از تعامل و همکاری بین مدیران استان گفت: اجرای کامل سند سازگاری با کم آبی مهمترین عامل در مدیریت منابع آب استان است که باید توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گیرد و با توجه به اینکه مهمترین اولویت استان موضوع آب است، انتظار داریم از محل اعتبارات استانی تخصیص بیشتری به اجرای پروژه‌های تامین آب داده شود.

حکمرانی آب در خراسان جنوبی بدون تنش اجتماعی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مساله آب بارها مطرح شده که هم نیاز فوری و حیاتی مردم بوده هم بحث صد درصد حاکمیتی است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: حکمرانی آب در استان را مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و همکارانشان انجام می‌دهند که قابل قدردانی است چون کار کردن در این زمینه در خراسان جنوبی با وجود تنش آبی، سختی خاصی دارد که واقعا مشابه استان‌های شمالی کشور نیست.

وی تصریح کرد: با همه سختی‌هایی که درخصوص تامین و حفظ منابع آبی و آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد اما کارها به نحو احسن انجام می‌شود و در سه سال گذشته مساله امنیتی، مردمی و تنش اجتماعی به خاطر آب در استان نداشته ایم.

طرح سازگاری با کم آبی با موفقیت در حال اجرا است 

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: خدمات ویژه‌ای که در سه سال اخیر دولت سیزدهم و با توجه به مدیریتی که در وزارت نیرو در حوزه آب و برق در استان انجام شد ویژه و فوق العاده بوده است.

وی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های برق‌رسانی در این مدت شاهد تحول در حوزه برق استان بودیم، تصریح کرد: طرح سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی با موفقیت در حال اجرا است که به همین سادگی نیست و هر جای کشور نمی‌شود این طرح را به راحتی انجام داد اما فهم مشترکی در استان برای اجرای طرح سازگاری با کم آبی ایجاد شده است.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه طرح انتقال آب دریای عمان به استان نیز در حال انجام است افزود: امیدواریم این کارهای زیرساختی که انجام شد پایه‌ای برای رونق و تحول خراسان جنوبی باشد.

توسعه خراسان جنوبی نیاز به تامین آب دارد

وی بر لزوم تامین آب برای توسعه استان تاکید کرد و گفت: ظرفیت جمعیت‌پذیری بالایی در استان داریم، اگر شرایط را برای زیست بهتر مردم فراهم کنیم و پایه توسعه را بر صنعت به ویژه معدن قرار دهیم، باز هم این ظرفیت جمعیت‌ پذیری بیشتر خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تامین برخی زیرساخت‌های توسعه معدنی از جمله برق، اقدامات خوبی در استان انجام شده است، عنوان کرد: در حوزه آب باید کارهایی انجام شود تا برای تامین منابع آب در این زمینه مشکل نداشته باشیم.

سدهای تغذیه‌ای برای تقویت منابع آب زیرزمینی

وی گفت: پروژه‌هایی که تعریف شده از جمله سدهای تغذیه‌ای برای تقویت منابع آب زیرزمینی و طرح انتقال آب دریای عمان، ظرفیت خوبی برای توسعه استان است.

عباس‌زاده اظهار امیدواری کرد؛ با ادامه این روند و تلاشی که وزارت نیرو انجام می‌دهد، مزه آن برای مردم بماند و حرکت پرشتاب برای توسعه استان به ویژه در بخش معادن برای تامین آب متوقف نشود.

وی یادآور شد: سهم استان از طرح انتقال آب در فاز اول ۶۰ میلیون مترمکعب است که در افق طرح تا سه برابر یعنی ۱۸۰ میلیون مترمکعب قابل افزایش است.

۱۴ محدوده ممنوعه بحرانی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز گفت: اکنون از ۳۵ محدوده مطالعاتی استان، ۱۴ محدوده ممنوعه بحرانی و ۱۲ محدوده ممنوعه است و وضعیت ناپایدار آب زیرزمینی سبب شد که ۶ محدوده از محدوده‌های مطالعاتی ممنوعه استان به محدوده مطالعاتی بحرانی تبدیل شود.

عباس سارانی با اشاره به طرح‌های آبرسانی استان بیان کرد: تامین اعتبار طرح بزرگ آبرسانی از آهنگران به پنج شهر و ۱۴۷ پارچه روستا و طرح‌های آب رسانی به شهرهای بیرجند و طبس در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد وابستگی استان به منابع آب زیرزمینی است و میزان آبدهی چشمه‌ها حدود ۴۰ درصد، قنوات ۲۲ درصد و چاه‌ها ۲۴ درصد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: در قالب این طرح ۱۵ پروژه در اولویت اجرا قرار دارد که مهمترین آن مدیریت مصرف آب است.

تغییر الگوی کشت لازم است

وی با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری یادآور شد: این سند در دو فاز تعریف شده که با هدف کاهش مصرف در تمامی بخش‌ها در حال انجام است و در فاز اول سند باید ۱۶۴ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی کاهش باید.

سارانی با بیان اینکه در استان به طور متوسط  سالانه ۲۶ سانتی‌متر کاهش سطح آب آبخوان‌ها را داریم ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته حدود چهار میلیارد مترمکعب کسری مخزن داشته‌ایم که این میزان در سال آبی گذشته ۱۳۶ میلیون مترمکعب بوده است و اگر تمهیداتی برای جبران و مدیریت مصرف شکل نگیرد، دچار وضعیت بحرانی‌تری خواهیم بود.

پیشرفت طرح آبرسانی به بیرجند و طبس

وی پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی به بیرجند را ۳۹ درصد و طبس را ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: آبرسانی به بیرجند جزو طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است که آب از فاصله ۶۰ کیلومتری به بیرجند منتقل خواهد شد و برای طبس نیز ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به موضوع تامین آب داشته و انتظار داریم در سال‌ جاری این طرح ها به پایان برسد تا بخشی از نیاز مردم طبس و بیرجند مرتفع شود.

سدهای تغذیه مصنوعی از سفر استانی اعتبار گرفت

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌های گذشته برای کنترل سیلاب، مهار روان آب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی ۶ سد تغذیه مصنوعی در دستور کار قرار دارد که سه سد بندان با ۵۹ درصد، گزیک با ۱۵ درصد و آهنگران زیرکوه با ۴۱ درصد در سنوات گذشته آغاز شد و در سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان اعتبار دریافت کرد.

سارانی با اشاره به اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۶ سد تغذیه مصنوعی استان در سفر هیات دولت به استان گفت: از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان اخیرا توسط وزارت نیرو برای تکمیل پروژه‌ها به خصوص سد تغذیه‌ای بندان اختصاص یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha