۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85549721
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رفع نگرانی کشاورزان خراسان شمالی؛ هشت هزار تن کود ذخیره شد

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: هشت هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت پاییزه کشاورزان این استان تامین و ذخیره شد.

محسن نظام دوست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پنج هزار تن از این کود فسفاته و پتاسه و سه هزار تن کود اوره است.

وی افزود: هرساله با توجه به نزدیک شدن کشت پاییزه انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان تامین می شود تا در فصل کشت با خیال آسوده نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سهمیه کود استان ماهانه اختصاص داده می شود که با توجه به کشت پاییزه مابقی کودهای مورد نیاز را نیز تهیه و تدارک می بینیم و کشاورزان در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

توزیع بیش از هشت هزار تن کود

وی خاطرنشان کرد: چهار ماهه امسال هشت هزار و چهار تن کود شیمیایی میان کشاورزان استان توزیع شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال نیم درصد افزایش یافت.

نظام دوست اظهار کرد: بخش زیادی از کود شیمیایی توزیع شده در استان مربوط به اوره است به طوری که امسال ۶ هزار و ۸۷۱ تن از این نهاده در اختیار کشاورزان قرار گرفت و میزان توزیع آن نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: خراسان شمالی استانی کشاورزخیز و اقتصاد مردم به بخش کشاورزی وابسته است از این رو این شرکت تلاش دارد تا هیچگونه کمبودی در خصوص تامین و توزیع کودهای شیمیایی در استان وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، میانگین مصرف سموم کشاورزی در خراسان شمالی در واحد سطح در هر هکتار ۲۴۰ گرم است که این رقم در سطح کشور حدود ۶۰۰ گرم است.

این میانگین در سطح جهانی حدود یک هزار گرم است و حتی در برخی از کشورهای اروپایی و در مورد برخی از محصولات خاص این عدد به چهار هزار تا پنج هزار گرم نیز می رسد.

بیشترین کودهای مورد مصرف در خراسان شمالی ازته، فسفاته و پتاس است که کشاورزان باید با توجه به وجود برخی ریزمغذی ها در بازار از این نوع کودها هم برای افزایش تولید در واحد سطح استفاده کنند.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha