۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85550057
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

یک پایگاه انتقال خون گیلان یکشنبه فعال است

۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۰
کد خبر: 85550057
یک پایگاه انتقال خون گیلان یکشنبه فعال است

رشت - ایرنا - مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: با توجه به تعطیلی سراسری تنها پایگاه انتقال خون رشت فردا (یکشنبه) برای اهداء خون در این استان فعال است.

دکتر گیتی ایزدی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس اطلاعیه شورای اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر کاهش ساعات کاری و تعطیلی مراکز دولتی، فردا تنها مرکز انتقال خون گیلان در رشت میدان فرهنگ از ساعت ۸:۳۰ تا ساعت ۱۳ آماده اهداء خون مردم و خدمت رسانی به اهداءکنندگان است.

وی با بیان اینکه مراکز انتقال خون بندرانزلی، آستارا، تالش، لنگرود، رودسر، لاهیجان و فومن فردا تعطیل خواهد شد اضافه کرد: اتوبوس سیار خونگیری نیز روز یکشنبه در ماسال کنار مسجد جامع این شهرستان مستقر می‌شود.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان در ادامه به اجرای پویش نذر خون حسینی در این استان اشاره کرد و افزود: معرفی فرهنگ نجات بخش اهداء خون به جامعه به ویژه جوانان و بانوان از اهداف اجرای پویش نذر خون است که تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

ایزدی‌پور ضمن قدردانی از مردم برای مشارکت در کار اهداء خون از آنان دعوت کرد تا در این کار نوعدوستانه همواره یاریگر انتقال خون گیلان باشند.

گیلان به علت گردشگرپذیربودن و آمار بالای تصادفات، جراحی‌های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان‌های نخست کشور به لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال "اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال"، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهداء خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهداء خون است.

هر یک واحد خون نجات دهنده جان سه انسان نیازمند به این مایع حیاتی است بیان کرد: خانم‌ها حداکثر سه بار در سال و آقایان چهار بار می‌توانند خون اهدا کنند؛ بنابراین توصیه می‌شود تا اهداکنندگان برای حفظ زنجیره خون رسانی به بیماران سالانه حداقل ۲ مرتبه خون اهدا کنند و مستمر باقی بمانند.

در سه ماه نخست امسال ۲۶ هزار و ۴۵۶ نفر برای مشارکت در این کار خیر به پایگاه‌های انتقال خون گیلان مراجعه کردند که از این تعداد ۲۳ هزار و ۴۹۵ نفر مجاز به اهداء شدند، ۲۲ هزار و ۷۲۴ نفر از اهداکنندگان خون مرد و ۷۷۱ نفر زن بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha