۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85551420
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شعر و شاعری در ماندگاری فرهنگ عاشورا نقش بسزایی دارد

قزوین - ایرنا - شاعر قزوینی گفت: شعر و شاعری با مضامین واقعه کربلا و عاشورای حسینی همواره نقش مهمی در ماندگاری و جاودانی نضهت حسینی دارد.

سید حمزه آقابابایی روز دوشنبه به مناسبت روز شعر و ادبیات آیینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شاعران حسینی با اشعار خود باعث ماندگاری قیام کربلا و نهضت عاشورا شدند و اشعار حماسی در باب کربلا عامل مهمی در ماندگاری و جاودانی نهضت حسینی داشته است.

وی اضافه کرد: خلوص و اراده باطنی شاعران به ابا عبدالله الحسین (ع) عامل دیگری در ماندگاری واقعی خونین کربلا داشته و شعرا با سرودن اشعار و ابیات متنوع به خوبی توانستند در انتقال فرهنگ قیام کربلا نقش آفرینی کنند.

آقابابایی به عاشورا در اندیشه شاعران عصر صفویه و بعد از آن پرداخت و تصریح کرد:شاعران نامداری همچون محتشم کاشانی، وحشی بافقی، عاشق اصفهانی، صباحی بیدگلی، وصال شیرازی، سروش اصفهانی، وقار شیرازی، محمود خان صبا حجت الاسلام نیر، ادیب الممالک فراهانی، علامه کمپانی، طوطی همدانی، اهلی شیرازی، ایرج میرزا، عثمان سامانی و حتی خود ناصرالدین شاه قاجار در وصف کربلا و عاشورا سروده‌اند.

این شاعر قزوینی بیان کرد: تاکید و توجه ائمه اطهار به بزرگداشت نام و یاد امام حسین (ع) و بیان قیام آن حضرت باعث شد شاعران و صاحبان علم و خرد هنر خود را در این باره به کار برند و اینک که ۱۴ قرن از حماسه همیشه جاوید عاشورای حسینی می‌گذرد، پیام این حماسه بزرگ بدون هیچگونه کم و کاستی به نسل حاضر رسیده است.

آقابابایی خاطرنشان کرد: از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین می‌خواهیم که با احیا و تقویت انجمن شاعران حسینی (ع) زمینه تقویت ابیات عاشورا و کربلا را در استان فراهم سازد و با دعوت از فعالان این عرصه برای نخستین مرتبه بتوانیم در حوزه ادبیات کربلا و عاشورا در سطح کشور به صورت پایلوت گام‌های موثری برداشته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha