۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۰۸
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85551865
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نسوج مرد ۵۹ ساله همدانی به بیماران نیازمند اهدا شد

همدان- ایرنا- مسوول فراهم آوری و پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۳۷ بخش از نسوج یا بافت های سلولی مرحوم "محمدرضا دَمَوی" مرد ۵۹ ساله همدانی که دچار مرگ مغزی شده بود، به بیماران نیازمند اهدا شد.

دکتر «ویدا سمیعی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با اهدای نسوج مرحوم «محمدرضا دموی» دهمین اهدای عضو استان همدان در سال‌جاری ثبت شد.

وی با بیان اینکه اهدای عضو، تولد دوباره زندگی در کالبد انسان‌های دیگر است، افزود: «محمدرضا دَمَوی» ۵۹ ساله که به دلیل تصادف در بخش ICU جنرال ۲ بیمارستان بعثت بستری شده بود، دچار مرگ مغزی شد.

مسوول دفتر فراهم آوری و پیوند اعضاء معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: پس از تایید تیم جراحی و پزشکان، با بخشش خانواده مرحوم دموی، ۳۷ جزء نسوج وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

سمیعی با بیان اینکه اهدای عضو امروز در جامعه نهادینه شده است، بیان کرد: زمانی‌که خانواده‌ایی تصمیم می‌گیرند با اهدای اعضای عزیزانشان بعد از مرگ او را جاودانه کنند، این اقدام خداپسندانه آنها دارای اجر و ثواب بالایی است و شروع زندگی برای دیگر بیمارانی است که در انتظار پیوند اعضا هستند.

وی یادآور شد: نسوج بدن شامل بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن و منظور از نسوج پیوندی یعنی برداشت بخش هایی از بدن افراد مرگ مغزی شده مثل قرنیه چشم، مغز استخوان، دریچه‌های قلبی، عروق، تاندون و پوست است که برای برخی بیماران قابل استفاده است.

۳۷ جزء نسوج مرد ۵۹ ساله همدانی به بیماران نیازمند اهدا شد


به گزارش ایرنا؛ از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ مورد اهدای عضو در استان همدان انجام شده است.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد بر اساس آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

ارگان‌هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha