مادر کبودرآهنگی به هشت بیمار زندگی دوباره بخشید

همدان- ایرنا- مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مادر کبودرآهنگی که دچار مرگ مغزی شده بود با اهدای ریه، کبد، کلیه ها، قلب، لوزالمعده و نسوج به هشت بیمار نیازمند به عضو پیوندی زندگی دوباره بخشید.

ویدا سمیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فرایند برداشت اعضا و پیوند عضو این بانو در تهران صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹ بیمار نسبت به اهدای عضو رضایت دادند که این آمار در نیمه نخست سال گذشته ۶ مورد بوده است.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: ۶ نفر دیگر امکان اهدای عضو داشتند اما خانواده های آنها از این کار امتناع کرده و رضایت ندادند.

سمیعی بیان کرد: بدن انسان سه تا پنج روز بعد از فوت و دفن از بین می رود بنابراین بهتر است با رضایت به این کار خدا پسندانه زمینه بازگشت مادری بر سر سفره و پدری بر سر زندگی را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: فرایند دیالیز برای بیمار سخت، دشوار و خسته کننده است در حالیکه با رضایت خانواده و اهدای یک عضو بدن به بیمار نیازمند پیوند عضو، می توان بار مشقت بیماری و هزینه بالا را از دوش خانواده و دولت برداشت.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره صدور کارت اهدای عضو نیز گفت: بیش از ۲۳ هزار کارت عضو به تقاضای شهروندان چاپ شده اما افراد برای دریافت آن اقدامی نکرده اند.

سمیعی اضافه کرد: در این راستا سایت www.ehdasenter.ir راه اندازی شد و افراد با مراجعه به این سامانه و ثبت مشخصات هویتی می توانند به صورت آنلاین کارت اهدای عضو دریافت کنند.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: مهمتر و موثرتر از دریافت کارت اهدای عضو، این است که افراد علاقه مند به اهدای عضو، این موضوع را پیش از بروز بیماری به خانواده و نزدیکان اطلاع دهند تا خانواده ها نسبت به رضایت در اهدای عضو اقدام کنند.

سمیعی بیان کرد: برخی مواقع فرد نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرده اما خانواده مطلع نبوده و نسبت به اهدای عضو عزیزشان رضایت نمی دهد و پس از مرگ بیمار حین جمع کردن وسایل او وقتی کارت اهدای عضو را می بینند از کار خود پشیمان می شوند بنابراین می طلبد افراد علاقه مند مشارکت در کار خداپسندانه اهدای عضو موضوع را به خانواده اطلاع دهند.

۱۸ مورد اهدای عضو سال ۱۴۰۲ در استان همدان صورت گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha