۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۸
کد خبر: 85552718
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست «کواد» بدون ذکر نام چین به عنوان نگرانی امنیتی پایان یافت

تهران- ایرنا- وزیران امور خارجه هند، ژاپن، آمریکا و استرالیا که در توکیو نشست چهارجانبه امنیتی موسوم به «کواد» (Quad) را تشکیل دادند، برخلاف تحلیل‌های پیشین مبنی بر موضع سخت این کشورها در قبال چین، در بیانیه پایانی مشترک خود از نام بردن پکن به عنوان نگرانی جدی در منطقه دریای جنوبی چین خودداری کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره نتیجه این نشست نوشت: دیپلمات‌های ارشد ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند در نشست روز گذشته (دوشنبه به وقت محلی)، مجموعه‌ای از اقدامات در زمینه تقویت ایمنی دریایی، امنیت سایبری و همچنین حمایت از سایر کشورهای آسیا-اقیانوسیه در جهت بهبود دفاع از خود در در زمان افزایش تنش های دریایی ارائه دادند.

این گزارش می افزاید: پس از این نشست، یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن، پنی وانگ وزیر امور خارجه استرالیا، سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کردند که در مورد تنش های منطقه ای (دریایی) «به طور جدی نگران» هستند و بر «مخالفت شدید» خود به تغییرات یکجانبه بر وضعیت موجود تاکید کردند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کواد در بیانیه مشترک خود با احتیاط و نام نبردن از چین، نظامی گری در موارد مورد مناقشه، انجام مانور و ارعاب در دریای جنوبی چین را نمونه ای از نگرانی های خود در این منطقه برشمرد.

در جریان نشست کواد، وزیران امور خارجه این چهار کشور بر شماری از ابتکارات در زمینه مقابله با حملات سایبری، تضمین امنیت دریایی و مقابله با اطلاعات نادرست، توافق کردند.

بر اساس بیانیه مشترک گروه امنیتی کواد، ابتکار عمل آنان در این زمینه شامل، حمایت از نصب شبکه ارتباطی امن در پالائو (Palau) (کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام) و ساخت و ایجاد ظرفیت امنیت سایبری در فیلیپین و هند است.

بلینکن پس از این نشست و در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: ما متعهد به ارائه منابع و قدرت جمعی خود جهت اقدام به نفع مردم منطقه ای هستیم که اشتراکاتی با یکدیگر داریم.

وی افزود: ما کار با شرکای خود را به منظور اطمینان از آزادی دریانوردی، هوانوردی و جریان بدون مانع تجارت قانونی دریایی که برای امنیت منطقه حیاتی است، ادامه می دهیم.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ژاپن نیز با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: وضعیت جهانی به شکل فزاینده ای نامطمئن شده و هدف کشورهای عضو کواد، حفاظت از پایه های رفاه در منطقه هند و اقیانوسیه است؛ چراکه به دنبال کسب همزیستی جامعه بین الملل و رفاه مشترک هستیم.

آسوشتیدپرس گزارش داد: پکن علاوه بر مناقشات دریایی با کشورهای حاضر در دریا جنوبی چین، اختلافات سرزمینی نیز با هند دارد که در این نشست به شکل باز به آن پرداخته نشد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت: کشورهای عضو کواد برای دست یافتن به جهانی تلاش می کند که مشاجرات و اختلافات با قوانین، توسط گفتمان و همکاری و نه با زور حل می شود.

به گزارش ایرنا، در حالی نشست چهارجانبه امنیتی کواد در توکیو روز دوشنبه بدون نام بردن از چین در بیانیه مشترک به کار خود پایان داد که پیشتر خبرگزاری کیودو در مورخ هشتم مرداد جاری و پیش از برگزاری این نشست، به نقل از یک مقام دولتی ژاپن گزارش داده بود: انتظار می ورد در این نشست موضع سخت و قوی تری در قبال افزایش حضور نظامی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام اتخاذ و احتمالا بیانیه مشترکی پس از مذاکرات صادر شود.

کیودو در آن تاریخ نوشت: در بیانیه مشترکی که پس از آخرین نشست این گروه در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در نیویورک منتشر شد، وزرای امور خارجه این چهار کشور بدون نام بردن از پکن، «نظم مبتنی بر قوانین بین المللی دریایی، از جمله در رابطه با ادعاهای در دریاهای جنوبی و شرقی چین» را خواستار شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha