هشدار محیط زیست‌ به شهرداران غرب خراسان برای دفن غیراصولی زباله‌ها

سبزوار- ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: اصول زیست‌محیطی در فرایند دفن زباله‌ها در بیشتر شهرهای غرب خراسان رضوی رعایت نمی‌شود که به شهرداران سهل‌انگار این شهرها اخطار داده شد تا این وضعیت را ساماندهی کنند.

محمدرضا بسملی، روز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: اخطاریه لازم به این شهرداری ها داده شد و اگر هرچه سریع تر مشکلات زیست محیطی محل های دفن زباله را برطرف نکنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی از جمله مشکلات زیست محیطی تمام محل های دفن زباله منطقه را نداشتن حصار در اطراف زباله‌گاه‌ها عنوان کرد که علاوه بر ایجاد برخی مشاغل کاذب و غیربهداشتی توسط زباله گردها، باعث هجوم حیوانات وحشی به محل دفن و انتشار بیماری ها از طریق جابه جایی حیوانات می شود.

رییس محیط زیست سبزوار افزود: یک گرگ با تغذیه از زباله ها می تواند بیماری و آلودگی آن را حدود ۱۰۰ کیلومتر جابه جا کند و پرندگان نیز قادرند این آلودگی ها را تا فواصل صدها کیلومتری منتقل کنند.

بسملی خاطرنشان کرد: در برخی از زباله‌گاه‌ها، سوزاندن زباله باعث ایجاد آلودگی شدید هوای اطراف می شود و در بعضی شهرها نیز پراکنش پسماندهای سبک از جمله پلاستیک ها در زمین های پیرامون، به ویژه مزارع مجاور، باعث آلودگی خاک و نیز ایجاد آلودگی بصری می‌شود.

وی گفت: از سویی خوردن اجزای مختلف زباله مانند پسماندهای آلی توسط حیوانات باعث سرایت انواع بیماری ها شده و حتی بلعیدن پلاستیک ها می تواند به تلف شدن دام های اهلی و وحشی منجر شود.

هشدار زیست‌محیطی به شهرداران غرب خراسان برای دفن اصولی زباله‌ها

این مسوول محیط زیست، بازدید مستمر از سایت های دفن زباله را از موارد در دستور کار محیط زیست دانست و گفت: اکنون بازدید کارشناسان این اداره با هدف بررسی وضعیت زباله‌گاه‌های شهرها و روستاهای مختلف شهرستان های سبزوار، داورزن، خوشاب و ششتمد به منظور مدیریت پسماند در این مناطق در حال انجام است.

بسملی، طرح "تفکیک زباله از مبدا" را اصولی‌ترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، حجم زباله‌ها، صرفه‌جویی در زمان، کاهش تعداد خودروها و نیروی انسانی برای جمع‌آوری و حمل زباله و در کل کاهش چشمگیر هزینه های تمام شده مدیریت پسماند عنوان کرد.

رییس محیط زیست سبزوار گفت: این امر با مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقای فرهنگ جداسازی زباله امکانپذیر است و شهرداری ها باید برای اجرای این طرح تلاش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha