تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان، مشکل آب این کلانشهر را برطرف می‌کند

اصفهان- ایرنا- عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تامین مالی و تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان ضروریست و با تکمیل آن، مشکل آب آشامیدنی مناطق شهری اصفهان برطرف خواهد شد.

حامد یزدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از نقاط شهر اصفهان در روزهای اخیر با مشکل کمبود فشار و قطع آب مواجه شدند که افزایش مصرف ناشی از گرمای بیش از حد هوا، دلیل اصلی بروز این مساله است.

وی ادامه داد: کلانشهرهایی مانند اصفهان باید پیش‌بینی لازم برای چنین روزهایی را داشته باشند و از بروز اینگونه بحران‌ها جلوگیری کنند.

دبیر دوم کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصفهان در سال‌های گذشته نیز با مشکل جدی در زمینه محیط زیست و آب آشامیدنی با مشکل مواجه بوده است.

وی اضافه کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان پروژه‌ای است که برای رفع کمبود آب آشامیدنی و تامین شبکه آب اصفهان تعریف شده و در ۲ سال گذشته نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و ۲ مترمکعب بر ثانیه آب به این شبکه اضافه شده اما نیاز منطقه بیش از این است.

یزدیان با بیان‌اینکه تکمیل این پروژه نیازمند اختصاص بودجه دولتی است، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه و خط انتقال سامانه دوم آبرسانی در سال‌های گذشته از محل منابع استانی انجام شده اما بدلیل نداشتن ردیف اعتبار ملی، تامین مالی این پروژه از سوی دولت انجام نشده است.

وی تاکید کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان باید جزو طرح‌های ملی قرار گیرد تا بودجه ملی دریافت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تامین مالی، سامانه دوم آبرسانی اصفهان تا یکی ۲ سال آینده تکمیل و مشکل آب آشامیدنی مناطق شهری اصفهان برطرف خواهد شد.

گلایه شهروند اصفهانی از وضعیت آب در مناطق مرکزی اصفهان

به گزارش ایرنا، شرکت آبفای اصفهان روزی یکشنبه هفته جاری با صدور اطلاعیه‌ای مشکلات بوجود آمده برای شهروندان را ناشی از اُفت فشار شبکه عنوان و هرگونه برنامه‌ریزی برای قطع جریان آب در اصفهان را رد کرده بود.

طرح سامانه دوم آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان با هدف تأمین، انتقال و تصفیه آب شرب برای شهرستان‌های زیرپوشش شامل اردستان، اصفهان، بُرخوار، خمینی‌شهر، تیران و کرون، خور و بیابانک، دهاقان، شاهین‌شهر و میمه، فلاورجان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و نطنز توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در مرحله اجرا قرار دارد.

هم‌اینک بخش عمده آب آشامیدنی اصفهان و شهرهای اطراف آن از تصفیه‌خانه«باباشیخعلی» و چاه‌های آب استان تامین می‌شود که برای رفع کمبود آب، سامانه دیگری نیز در دست تکمیل است.

این سامانه از ۲۷ کیلومتر تونل تشکیل شده است و یک تصفیه‌خانه و خطوط انتقال دارد که آب را به مخازن نگهداری آب «پیلاف» در مجاور دانشگاه صنعتی اصفهان و مخزن «گَوَرت» در شرق استان منتقل می‌کند.

ظرفیت نهایی انتقال سامانه آبرسانی استان پس از اتمام همه مراحل ۹.۵۷ مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.

استان اصفهان ۲۸ شهرستان و حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به ۸۰ درصد از آنها در شهرها زندگی می‌کنند.

این استان در سال‌های اخیر از کم‌آبی و خیزش گرد و خاک در اثر خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی رنج می‌برد.

تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان، مشکل آب این کلانشهر را برطرف می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha