زنان باردار ورزش هوازی سبک و منظم داشته باشند/ آثار مثبت طب فشاری برای درد کودکان

سمنان - ایرنا - پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در حوزه‌های تاثیر ورزش بر سلامت زنان باردار، موسیقی‌درمانی و طب فشاری برای کاهش دردهای ناشی از تزریقات در کودکان، دستاوردهای علمی کسب کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان روز سه‌شنبه در نشست خبری به پژوهش «اثرات مثبت ورزش و فعالیت بدنی روی مغز و بدن در طی آبستنی» اشاره کرد و گفت: ورزش در دوران آبستنی برای مادر و بچه نه تنها بدون خطر است، بلکه آثار مفیدی دارد. ورزش منظم در تنظیم وزن بدن، کاهش خطر دیابت حاملگی، و بهتر شدن خلق و خو کمک می‌کند.

علی رشیدی پور با اشاره به اینکه نمونه های توصیه‌شده برای زنان باردار شامل پیاده‌روی سریع، شنا کردن، قایقرانی، دویدن، دوچرخه‌سواری ثابت، تمرین با وزنه سبک، ورزش‌های با شدت کم، ادامه داد: زنان باردار همیشه قبل از شروع ورزش جدید باید با پزشک مشورت شود.

به گفته پژوهشگر سمنانی، کمتر شدن ناراحتی‌های جسمانی، کاهش بروز فشار خون بارداری و پره اکلامپسی، بهبود کنترل قند خون در دیابت دوران بارداری، کوتاه‌ترشدن مرحله فعال زایمان، بهبود عزت نفس، کاهش استرس و اضطراب و بهبود خواب، و جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن وزن، از آثار ورزش در دوران بارداری محسوب می‌شود.

آثار مثبت ورزش در سه ماه اول بارداری

وی با اشاره به رابطه مثبتی بین میزان فعالیت فیزیکی در سه ماه اول و دوم حاملگی و رشد و تکامل قشر مغز در نوزادان، گفت:افزایش فعالیت فیزیکی مادر با افزایش ضخامت قشر مغز همراه است که نشان دهنده رشد و تکامل بهتر است.

عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه تحقیقات آزمایشگاه این دانشگاه نشان می دهد که ورزش هوازی موش های آزمایشگاهی باردار حافظه کوتاه مدت و بلند مدت نوزادان را بهتر می‌کند، افزود: این روند بعضی از مولکول های زیستی را در مغز افزایش می‌دهد که منجر به افزایش مدارهای عصبی مغز و رشد و بلوغ سلولهای عصبی و افزایش فعالیت های شناختی و یادگیری و حافظه می شوند.

وی به نتیجه گیری این تحقیقات اشاره و اضافه کرد که افراد سالم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در روز توصیه می شود، برای دانش آموزان، فعالیت ورزشی بعد از آموزش مفاهیم سخت و دشوار برای یادگیری بهتر و ثبت اطلاعات در مغز توصیه می شود و در افراد مبتلا به اختلالات شناختی، فراموشی، بیماریهای مغزی مثل پارکینسون و آلزایمر ورزش روزانه مناسب است.

این پژوهشگر توصیه کرد: خانم‌های باردار حداقل ۲۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط برای مدت سه بار در هفته با اجازه و مشورت پزشک داشته باشند

تاثیر پخش موسیقی و طب فشاری بر کاهش درد کودکان

عضو هیات علمی گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز در این نشست به تحقیقات موسیقی درمانی و تاثیر طب فشاری در کاهش درد ناشی از تزریقات در کودکان اشاره کرد و گفت: درد تزریقات در تمامی سنین کودکی شایع است و بیش از ۹۰ درصد کودکان بستری در بیمارستان رویه‌های تهاجمی دردناک مثل رگ‌گیری را تجربه می‌کنند. باتوجه به عوارض درمان دارویی تسکین درد، امروزه به روشهای غیردارویی و طب مکمل توجه شده است.

زنان باردار ورزش هوازی سبک و منظم داشته باشند/ آثار مثبت طب فشاری برای درد کودکان

حسن بابامحمدی افزود: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار بر روی ۱۸۰ کودک سه تا ۶ ساله مراجعه‌کننده به اورژانس بیمارستان مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران انجام شد. کودکان به صورت تصادفی در یکی از سه گروه طب فشاری، موسیقی و کنترل قرار گرفتند. منظور از طب فشاری در این پژوهش فشار نقطه هوگو است.

نقطه هوگو کجای بدن است؟

وی با معرفی نقطه هوگو به عنوان مهمترین نقطه ضددرد بدن که در وسط نیمساز زاویه بین متاکارپ اول و دوم دست در حوالی بین شصت و انگشت سبابه قرار دارد، خاطرنشان کرد: موقعیت این نقطه در جایی است که جریان انرژی به سطح پوست نزدیکتر است و می‌تواند به آسانی با فشار، سوزن یا سرمای شدید تحریک شود. نقطه مورد نظر در دست کودک (دست مخالف سمت آنژیوکت)، توسط یک پرستار آموزش دیده به مدت سه دقیقه قبل از رگ‌گیری و تا پایان آن به وسیله قسمت نرمه انگشت شست و اشاره فشار متوسطی داده شد.

وی بیان کرد که ماساژ این نقطه کشش عضلانی در تمام بدن را از بین می‌برد و برای بهبود جریان خون و انرژی حیاتی در کل بدن مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهشگر در باره موسیقی‌درمانی نیز گفت: در این پژوهش نیز یک آهنگ بدون کلام کودکانه شاد و منطبق با فرهنگ ایران برای کودکان حین رگ‌گیری پخش می‌شد. به این صورت که پنج دقیقه آهنگ شاد بیکلام از سه دقیقه قبل از رگ‌گیری تا اتمام رگ‌گیری از طریق هدفون برای کودک پخش می‌شد.

وی یادآور شد که نتایج نشان داد هر ۲ روش موسیقی و طب فشاری در کاهش شدت درد ناشی از رگ‌گیری در کودکان موثر است. با توجه به تاثیر بیشتر موسیقی نسبت به طب فشاری در کاهش شدت درد ناشی از رگ‌گیری، می‌توان استفاده از این روش را در هنگام رگ‌گیری در کودکان پیشنهاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha