۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85554151
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بررسی توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی در سه منطقه مازندران

ساری- ایرنا- سرپرست شرکت شهرک های صنعتی مازندران از تدوین برنامه توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و گفت: شرکت با استفاده از توان فنی و ظرفیت مهندسین مشاور مجرب بومی اقدام به بررسی و شناسایی اراضی موجود در اطراف شهرک های صنعتی ساری ۱، ساری ۳ و ناحیه صنعتی لاله آباد بابل کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، علیرضا یوسف نژاد افزود: با توجه به دغدغه کمبود زمین صنعتی استان تمام برنامه ریزی ها و تلاش ها تا حصول نتیجه با استفاده از همه ظرفیت های موجود ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با بیان اینکه برنامه توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران در حال تدوین است، تصریح کرد: مطالعات توسعه سایر شهرک ها و نواحی صنعتی استان نیز با استفاده از دانش فنی موجود و بومی و همچنین ظرفیت مهندسین مشاور در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر این که توسعه و ایجاد شهرک صنعتی جدید اولویت اصلی اقدامات شرکت شهرک های صنعتی مازندران است، ادامه داد:‌ با توجه به اینکه میزان زمین های صنعتی در اختیار برای واگذاری به سرمایه گذاران در استان مناسب نیست، توسعه و ایجاد شهرک صنعتی نیاز جدی شرکت است.

یوسف نژاد یکی از مهمترین دغدغه‌های سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی مازندران را کمبود زمین صنعتی دانست و افزود: حمایت و تقویت صنایع کوچک و متوسط از وظایف ذاتی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است و باید با تمام قوا به سمت توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی موجود و یا ایجاد شهرک های صنعتی جدید گام برداشت.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا زمینه سرمایه گذاری به خصوص در بخش صنعت استان توسعه یابد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یکی از ارگان هایی است که می تواند سهم به سزایی داشته و در تحقق این امر مهم، نقش اساسی ایفا کند.

مازندران با ۲۲ شهرستان و ۶۳ نقطه شهری، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی دارد. میانگین وسعت زمین هر شهرک صنعتی استان ۵۰ هکتار است. کمبود زمین یکی از مهم ترین چالش‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نواحی و شهرک‌های صنعتی به شمار می رود. تولیدکنندگان واقعی هم برای آنکه صنعت خود را توسعه دهند نیازمند زمین بوده و مجبورند باتوجه به برآوردهایی که سرمایه‌گذار برای طرح توسعه‌ای انجام می دهد، جواز زمین یا واحد صنعتی راکد را در شهرک‌های صنعتی به دور از چشم و اطلاع شرکت شهرک های صنعتی به هرقیمتی که دلالان می‌گویند، خریداری کنند.

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند.

نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مازندران نشانگر نقش آفرینی تولید این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha