مازندران چگونه قطب کَشتی سازی ایران شد؟

ساری- ایرنا- رونق بازار ساخت کشتی‌های تفریحی و باری در مازندران با فعالیت‌های شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) و در نظر گرفتن برخی راهبردهای توسعه‌محور و با توان متخصصان بومی از سوی فعالان این حوزه در حاشیه دریای خزر در حال تحقق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تولید شناورهای مورد نیاز مازندران، انجام تعمیرات و بازسازی کشتی‌های خارجی، برنامه‌ریزی برای طرح توسعه با نگاهی به تجارت دریایی در دریای خزر، ایجاد رشته‌های تخصصی مرتبط در ۲ دانشگاه فنی استان و امکان‌سنجی برای راه‌اندازی دبیرستان تخصصی به منظور جذب دانش‌آموزان از مقطع متوسطه و پرورش آن‌ها در حوزه صنایع دریایی بخشی از فعالیت‌های شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در مازندران است که در صورت تحقق می‌تواند آینده پویا و روشنی را برای این مجموعه و صنایع دریایی در مازندران رقم بزند.

مازندران چگونه قطب کَشتی سازی ایران شد؟

شرکت صدرا دارای کارخانه‌ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران است که خدمات لازم و گسترده‌ای را در خلیج فارس و دریای خزر انجام می‌دهد. این مجموعه با تلاش مستمر برای ارتقای سطح فناوری با رعایت استانداردهای بین‌المللی، در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه‌های طراحی، ساخت و نصب تاسیسات فراساحلی نفت و گاز، کشتی‌سازی، ساخت پایانه‌های نفتی، بندرگاه‌ها، حفاظت ساحلی و پل شد و متعاقب آن گواهینامه‌های بین‌المللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را دریافت کرد. حالا نیز مدتی است که فرآیند توسعه را علاوه بر حوزه زیرساختی، در بخش نرم‌افزاری، بازرگانی و آموزش با جدیت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می‌کند.

از سوی دیگر وعده ساخت و ورود کشتی‌ تفریحی به آب‌های ساحلی مازندران باهدف رونق گردشگری دریایی با اراده دولت و پیگیری‌های مسوولان ارشد استان راهبردی است که می توانند تحول اساسی در گردشگری دریایی مازندران ایجاد کند.

مازندران چگونه قطب کَشتی سازی ایران شد؟

گردشگری دریایی در مازندران حکایتی پیچیده و پروعده دارد و اگر بخواهیم به پیشینه خبرهای مرتبط با رونق گردشگری دریایی در مازندران بپردازیم، دورترین خبرها، قول‌ها و پیش‌بینی‌های مثبت، به طور تقریبی به کمتر از یک دهه قبل برمی گردد. به عنوان مثال سال ۱۳۹۳ مدیرکل اسبق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از ورود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت مجهز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داده بود و گفته بود «این هتل شناور طی دو سه ماه آینده به استان منتقل می‌شود.» بهار ۱۳۹۴ نیز مدیرکل وقت همین دستگاه اعلام کرد «سه شناور خریداری شده که یکی از آن‌ها تیر به ایران می‌آید.» اسفند ۱۳۹۶ هم استاندار وقت مازندران اعلام کرد «برای نوروز ۱۳۹۷ کشتی کروز وارد مازندران می‌شود و تلاش بر این است که دو فروند کشتی تفریحی به آب‌های استان بیاید و بین بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد مسافران را جابه‌جا کند.»
از این دست خبرها طی یک دهه اخیر بارها اعلام شده است. سال‌ها از اعلام این خبرها و تدابیر مدیران و مسوولان وقت مازندران و کشور برای غلبه بر نادیده گرفتن مزایای گردشگری دریایی می‌گذرد اما با روی کار آمدن دولت جدید با اراده مسوولان ارشد استان پیگیری ها جواب داد و نخستین کشتی تفریحی و دریایی در بندر نوشهر پهلو گرفت.

مازندران چگونه قطب کَشتی سازی ایران شد؟

در این پیوند استاندار مازندران با بیان این که مازندران در راستای اجرای سیاست های اقتصاد دریا محور زیر ساخت بنادر این استان را ارتقا می دهد، گفت: ساخت ۲ کشتی تجاری سنگین سه هزار و ۵۰۰ تنی از جمله توسعه این زیرساخت است.

یوسف نوری امروز پنجشنبه در بازدید از بندر امیر آباد بهشهر اظهار کرد: با توجه به تغیرات اقلیمی و پسروی های آب دریای خزر در کنار رونق تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر زیر ساخت های بنادر مازندران نیازمند ارتقا است.

وی اظهار کرد: برخی از این زیر ساخت ها افزایش ناوگان حمل و نقل دریای است و بخشی دیگر با توجه به پسروی های آب دریای خزر مربوط به زیرساخت های بنادر این استان است.

استاندار مازندران با بیان این که امروز دانش آموختگان دانشگاه ها در کارخانه کشتی سازی صدرا کارهای بزرگی را در ساخت و تعمیر کشتی های تجاری در دست اقدام دارند، اظهار کرد: ساخت دو کشتی تجاری سه هزار و ۵۰۰ تنی در این مجموعه یکی از این اقدامات موثر است.

نوری ادامه داد: عملکرد ۶۰ ساله کشتی سازی صدرا فراز و فرودهای را پشت سر گذاشت و در شرایط فعلی این مجموعه در نقطه جوش تکاملی خود قرار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که کشتی سازی صدرا ظرفیت توسعه بیشتری را دارد، ادامه داد: با توسعه زیر ساخت های این مجموعه بزرگ کشتی سازی ۳۰۰ فارغ التحصیل دانشگاه های مازندران مشغول به کار می شوند.

این مقام مسوول تصریح کرد: یکی از سیاست های راهبردی ایران توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر است و برای تحقق این مهم باید ساز و کارهای آن فراهم شود.

در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسوولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی تمامی شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.

مازندران چگونه قطب کَشتی سازی ایران شد؟

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

همچنین بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری مناسبی برای صادرات دارد.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha