صادرات افزون بر ۱۴۶ میلیون دلار کالا از گمرکات مازندران

ساری - ایرنا - ناظر گمرکات مازندران گفت: طی پنج ماهه سالجاری ۸۱۹ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۴۶ میلیون دلار از طریق گمرکات استان مازندران به کشورهای مختلف صادر شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات استان مازندران، امیر جمشیدی روز شنبه اظهار کرد: طی پنج ماهه نخست سالجاری، ۸۱۹ هزار و ۲۴۰ تن کالا به ارزش ۱۴۶ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار از گمرکات مازندران صادر شده است.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات بیش از ۱۲۰ قلم کالا از گمرکات نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنار و آمل اظهار داشت: فرآورده های لبنی با ارزش ۴۹ میلیون دلار، سیمان با ارزش ۱۹ میلیون دلار، فلزات معمولی و مصنوعات آن با ۱۸ میلیون دلار و مصنوعات آن، مواد پلاستیکی با ۱۷ میلیون دلار، و محصولات از مواد معدنی با ارزش پنچ میلیون دلار پنج قلم اصلی صادراتی است که سهم ارزشی ۷۳ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته اند.

وی گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمشیدی در مورد مهم ترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران گفت: عراق با واردات ۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیون و ۴۰۶ هزار دلار اولین مقصد کالاهای صادراتی گمرکات مازندران از نظر ارزش، روسیه با ۵۸۵ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون و ۷۲۷ هزار دلار، ترکمنستان با ۴۵ هزار تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۰۷ هزار تن به ارزش هفت میلیون و ۶۵۱ هزار دلار و ترکیه با چهار هزار تن به ارزش چهار میلیون و ۲۹۴ هزار دلار پنج کشوری بودند که در مجموع بیش از ۷۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار از گمرکات مازندران وارد کردند.

این مقام مسوول تصریح کرد: صادرات به کشورهای فوق ۹۶ درصد وزن و ۸۵ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داده است.

صادرات افزون بر ۱۴۶ میلیون دلار کالا از گمرکات مازندران

مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

بندر فریدونکنار حدود ۶۹ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha