طرح تامین آب شبکه‌های فرعی سد بیدکان چهارمحال و بختیاری ۶۰ درصد پیشرفت دارد

شهرکرد-ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیشرفت فیزیکی طرح تامین و انتقال آب شبکه‌های فرعی اراضی سد بیدکان در بخش لاران شهرستان شهرکرد به ۶۰ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین برزگر روز پنجشنبه در بازدید از روند اجرای طرح تامین و انتقال آب شبکه‌های فرعی اراضی سد بیدکان تاکید کرد: اجرای شبکه تامین و آب‌رسانی زمین‌های پایاب سد خاکی بیدکان بخش لاران شهرستان شهرکرد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های زیربنایی بخش کشاورزی استان به‌شمار می‌رود.

وی حجم سد مخزنی خاکی بیدکان را ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب به‌صورت تنظیمی دانست و افزود: این سد ۱۵ سال قبل بهره‌برداری شده اما شبکه‌های تامین و انتقال آب آن هنوز عملیاتی نشده است.

برزگر تصریح کرد: در این راستا از سال گذشته قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای محرومیت‌زدایی، کاهش نرخ بیکاری و جلوگیری از هدررفت آب بسته شد.

وی یادآور شد: برای اجرای این طرح از محل اعتبارات مولدسازی، شبکه‌های آبیاری مصوبات سفر رییس‌جمهور شهید و منابع استانی یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه دولتی اختصاص داده شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از مجموع ۵۷ کیلومتر شبکه خط انتقال آب این طرح تاکنون لوله مورد نیاز برای ۴۰ کیلومتر خریداری و عملیات لوله‌گذاری آغاز شده است.

وی وسعت زمین‌های پایاب سد بیدکان بخش لاران شهرستان شهرکرد را ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار دانست و گفت: از محل مشارکت مردم و بخش خصوصی برای اجرای این طرح مردم روستاهای اسدآباد و وانان و شهر هارونی ۹۰۰ میلیارد ریال به‌منظور سرمایه‌گذاری تامین کرده‌اند.

برزگر مجموع حجم سرمایه‌گذاری این طرح در سال گذشته را ۲ هزار میلیارد ریال اعلام و تاکید کرد: تا ۲ ماه آینده ۴۰۰ هکتار زمین در هارونی، ۱۰۰ هکتار در اسدآباد و ۲۵۰ هکتار در وانان برای مشارکت مردم نهایی می‌شود.

وی افزود: امید است تا زمستان امسال پیشرفت این طرح تا سورشجان برسد و سال آینده تکمیل و تحویل بهره‌برداران شود.

برزگر تصریح کرد: با آغاز بهره‌برداری زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد زمینه اشتغال یک‌هزار و ۵۰۰ نفر فراهم و سالانه ۳۰ هزار تن محصول به ارزش سه هزار میلیارد ریال تولید می‌شود.

طرح تامین آب شبکه‌های فرعی سد بیدکان چهارمحال و بختیاری ۶۰ درصد پیشرفت دارد

به گزارش ایرنا، یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی و یک‌پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.
هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

بخش لاران چهارمحال و بختیاری شامل سه شهر سورشجان، سودجان و هارونی و ۱۵ روستا و آبادی شامل فتح‌آباد، آقبلاغ، خوی، وانان، اسدآباد، مصطفی‌آباد، کتک، مرغملک، دولت‌آبادخاکی، کریم‌آباد ، خلیل‌آباد، احمدآباد، قلعه‌سوخته، قلعه‌خاکی و اوج‌بُغاز با جمعیت نزدیک به ۳۳ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha