فاز دوم آب‌رسانی پایاب سد بیدگان شهرکرد بهره‌‎برداری شد

شهرکرد – ایرنا – همزمان با پنجمین روز از گرامی‌داشت هفته دولت فاز دوم آب‌رسانی پایاب سد بیدگان بخش لاران شهرستان شهرکرد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، استاندار چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه در این آیین گفت: فاز دوم آب‌رسانی پایاب سد بیدگان یکی از طرح‌های مهمی است که با بهره‌برداری از آن می‌تواند تحول اقتصادی اساسی در بخش لاران که از جمله مناطق محروم استان به شمار می‌رود ایجاد کند.

غلامعلی حیدری افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با بهره‌برداری کامل از این طرح آب‌رسانی ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی به زیر کشت می‌رود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر جهاد کشاورزی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) یک هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را زیر پوشش برده و بیش از ۱۰ کیلومتر انتقال آب انجام و لوله‌گذاری انجام شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای فاز دوم آب‌رسانی اراضی پایاب سد بیدگان ۲هزار میلیارد ریال اعتبار (۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد مشارکت مردم) اجرا شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح آب‌رسانی اراضی پایاب سد بیدگان پروژه‌ای مخزنی با مخزن ۹میلیون مترمکعب و آورد آب این پروژه ۱۴ میلیون مترمکعب است.

حسین برزگر افزود: سال‌های سال این شبکه آبیاری فراهم نبود و از سال گذشته با انعقاد قرارداد جهادکشاورزی با قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) فاز ۲ آب‌رسانی اراضی پایاب سد بیدگان در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در فاز دوم آب‌رسانی اراضی پایاب سد بیدگان ۷۰۰ هکتار سامانه آبیاری تحت فشار با طول لوله‌گذاری ۱۸ ۸کیلومتر اجرا شده است.

برزگر ادامه داد: با اجرای فاز ۲ آب‌رسانی اراضی پایاب سد بیدگان زمینه اشتغال یک‌هزار نفر فراهم و ۴۵۰ خانوار از شهر هارونی و روستاهای اسدآباد و وانان از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: تلاش می‌شود تا زمستان ۹ کیلومتر از خط اصلی و ۱۰ کیلومتر از خط فرعی این پروژه تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، ۲۵۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که ۱۵ درصد مساحت کل ستان را شامل می‌شود که از این میزان ۱۴۳هزار هکتار معادل ۵۷ درصد کشت و زراعت، ۴۶ هزار هکتار معادل ۱۹ درصد باغ و ۶۲ هزار هکتار نیز به صورت آیش استفاده می‌شود.

با وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر و ضعف منابع آبی چهارمحال و بختیاری اما با انجام طرح‌های به زراعی و مدیریت مزرعه میزان تولیدات کشاورزی استان با همت ۸۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی به ۲ میلیون تن افزایش یافته است.

همچنین در این مدت با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز از حدود یک میلیارد مترمکعب به ۷۴۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

بخش لاران چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۳۳ هزار نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha