۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۲
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 85557740
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرهنگ سازی، عاملی بازدارنده در کاهش حوادث رانندگی

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۲
کد خبر: 85557740
فرهنگ سازی، عاملی بازدارنده در کاهش حوادث رانندگی

بروجرد - ایرنا - راننده جوان خودرو با سرعتی بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و انجام حرکات نمایشی و هیجانی جاده را مکانی برای تفریح و سرگرمی می‌پندارند و می‌خواهد، هر آنچه خشم، شادی و کمبودهایی که در فضای خارج از جاده و خودرو در وجودش انباشته شده و جایی برای نشان دادنش سراغ ندارند، را نمایش دهد.

به گزارش ایرنا، حرکات نمایشی و خطرآفرینی که برای دیگران ایجاد می کنند گویا چندان برای برخی مسوولان مرتبط اهمیت ندارد که با بی حوصلگی وقتی به آنها از برخورد با چنین افرادی گفته می شود در پاسخ می گویند: "توجه نکن !(بی خیال) حوصله داری؟! اگر وقت و حوصله دادگاه و شکایت و رفت و آمد را داری برو شکایت کن" عبارتی که تلویحا کاهلی و سستی در برخورد با چنین مواردی را یادآوری می کند.

این شیوه برخورد با فرد خطاکار صرف نظر از خسارتی که به جسم و روح و روان و خودرو دیگری وارد می کند او را جری تر می کند تا همان رفتار را تکرار کند، در صورتی که اگر بر عوامل بازدارنده تاکید بیشتری شود می توان به فرهنگ سازی در کاهش میزان حوادث رانندگی امیدوارتر شد.

همه ما روزگاری را به خاطر داریم که بستن کمربند ایمنی در اولویت نبود اما با ارائه آموزش های لازم و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در کنار عوامل بازدارنده و جرایم اعمال شده افراد به این نتیجه رسیدند که بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی علاوه بر نفع سرنشینان یک اولویت محسوب می‌شود.

شاید در جامعه ای که سالانه هزاران نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند، صحبت کردن از شوک و تبعات روانی که بر اثر حرکات خطرآفرین برخی رانندگان در جاده می بینی کمی لوکس به نظر برسد ولی لازمه رسیدن به پیشرفت یا همان توسعه ای که در محافل و جمع های رسمی و غیر رسمی از آن دفاع می شود فرهنگ سازی و پایبندی به اصول و قواعد مختلف در هر زمینه ای از ملزومات، مقدمات و ضروریات است.

صحبت از حوادث رانندگی و مرگ و میرهای ناشی از آن که می شود بی درنگ سه عامل جاده، خودرو و عامل انسانی به عنوان علل اصلی عنوان می شود که نقش هر کدام با درجاتی از شدت و ضعف تعیین شده است، اگر نمی توانیم به جاده و خودروی بهتر و با ایمنی بیشتر برسیم، می‌شود بر عامل انسانی تاکید و تمرکز بیشتری داشت تا در کنار نقش عوامل بازدارنده بتوان به کاهش میزان تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن امیدوار شد.

تصاویر خودروهای مچاله شده ای که روزانه از اخبار تصادفات می بینیم و ارزیابی های کارشناسان را که مرور می کنیم خودرو، جاده و راننده هر کدام به یک نسبت مقصر شناخته و یک طرف ماجرا هستند اما فراتر از آهن و جاده روح ها و روان های زخمی شده است، که دیده و خوانده نمی شوند!

حکایت یکنواخت کشته و زخمی شدن افرادی که اهمیت آن برای خوانندگان صفحه حوادث روزنامه ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی در ابعاد و تعداد کشته شدگان است در حقیقت تار و پود زندگی هایی را برای همیشه از هم باز می کند، رشته در هم تنیده شده چیزی به نام زندگی!

فراتر از آهن ها انسان ساخته شده از روح و عاطفه قرار دارد، موجودی که آموزش پذیر است و می توان در شرایط ناایمن راه و خودرو او را آگاه کرد که اتفاقا در شرایطی که راهها و خودروها به عنوان زیرساخت شرایط مناسبی ندارند ما به عنوان عامل انسانی برای جسم و جان و روان خود و عزیزانمان باید احساس مسوولیت بیشتری داشته باشیم به ناچار و ناگزیر و در این مسیر مسوولان مرتبط هم باید همکاری لازم را داشته باشند.

مروری بر آمار رسمی و پژوهشی تصادفات

آمارها می‌گوید از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵۱ هزار و ۹۹۶ نفر بر اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند و با احتساب حدود ۲۷ هزار مرگ در سال‌های ۸۳-۸۲ می‌توان گفت در دو دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ جمعا ۴۰۵ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان باخته‌اند.

طبق این آمارها، میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته است، اما از آن سال به بعد دوباره روند افزایشی داشته است. آمارها نشان می‌دهد به طور متوسط سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند، که حدود سه هزار نفر آن‌ها زیر ۱۸ سال هستند.

این نتایج حاکی از عمق یک فاجعه انسانی است، بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور تعداد موارد مرگ‌ومیر حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۴ در ایران ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر بود، آماری که زنگ هشدار را در دهه ۱۳۸۰ به صدا درآورد، این وضعیت با سخت‌گیری‌های نیروی انتظامی در قوانین راهنمایی و رانندگی، فرهنگ‌سازی پلیس و مواردی همچون سخت‌گیری‌ها برای بستن کمربند، اطلاع‌رسانی‌ها درخصوص رعایت سرعت مجاز، سبقت مجاز و افزایش ایمنی راه‌ها (افزایش طول جاده‌ه‌های چهار خطه، بزرگراه و آزادراه و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای ) موجب کاهش مرگ‌ومیر تصادفات شد، اما در سال‌های اخیر بار دیگر میزان مرگ‌ومیر تصادفات افزایش یافته است که هنوز پژوهش علمی‌ در خصوص علل و دلایل افزایش مرگ‌ومیر جاده‌ای در چند سال اخیر منتشر نشده است.

افزایش ۶۳ درصدی تصادفات فوتی در لرستان

بنا بر گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان، تصادفات منجر به فوت این استان نسبت مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد رشد داشته است، شهرستان خرم آباد با چهار فقره تصادف روزانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش دارد و شهرستان‌های بروجرد، دورود، الیگودرز و کوهدشت نیز یک نفر افزایش کشته شده در تصادفات داشته‌اند.

سرهنگ کریم فاخری افزود: بیشترین علت تصادفات در شهرهای لرستان بی توجهی به جلو با ۳۴ درصد ثبت شده، خستگی، خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه، استعمال دخانیات، تغییر مسیر ناگهانی و حرکت با دنده عقب دیگر دلایل عمده تصادفات فوتی در این استان هستند.

وی با تاکید بر لزوم نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلفات در شهرهای استان اظهار کرد: اقداماتی در خرم آباد و بروجرد انجام شده اما در سایر شهرهای استان نیز باید این برنامه اجرایی شود.

ضرورت فرهنگ سازی و آموزش

عوامل انسانی در کنار جاده و خودرو درصد قابل توجهی در بروز تصادفات دارند بنابراین باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگ‌سازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.

کارشناسان با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش به عنوان راهکاری موثر در افزایش ایمنی راه‌ها، معتقدند که آموزش به دانش آموزان مدارس روستایی، موتور سواران، رانندگان حمل و نقل عمومی شامل باری و مسافربری، کادر اجرایی و فنی اداره راهداری، آموزش بین دستگاهی، تهیه پوستر، تهیه کیف، جامدادی، دفتر با موضوع ایمنی برای دانش‌آموزان از جمله اقدامات موثر در راستای فرهنگ سازی و تشویق به قانون مداری است.

نکته قابل تامل دیگر که از سوی کارشناسان مرتبط می تواند قابل تامل باشد این است که نقش پلیس راهنمایی و رانندگی فقط کنترل سرعت رانندگان در جاده‌ها نیست بلکه آنها می توانند در فرهنگ‌سازی و ساخت برنامه‌های اثرگذار نیز مشارکت کند، اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موارد برخورد با رانندگان خاطی را به صورت مستندی درآورده و به مردم نشان دهد از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری می‌کند.

جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در این خصوص می گوید: فرهنگ سازی زمان بر است اما در عین حال بهترین راهکار برای کاهش تصادف های رانندگی در آینده است ولی در کنار آن با اعمال قانون و در نظر گرفتن عوامل بازدارنده و یا در نظر گرفتن جرائمی برای افرادیکه با شیوه های رفتاری و رانندگی پرخطر خود جان دیگران را به خطر می اندازند می توان به کاهش تصادف کمک کند و به مرور در افراد در کنار آگاهسازی و یادگیری به یک رفتار پایدار مناسب خواهند رسید.

معصومه زارعی با تاکید بر ارائه آموزش های لازم به افراد از همان کودکی گفت: آموزش و فرهنگ سازی از همان دوران ابتدایی در مدرسه ها باید جدی گرفته شود زیرا سن کودکی مناسب ترین زمان برای یادگیری است و هرگونه آموزش در ذهن افراد تا همیشه باقی می ماند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری دوره های آموزشی فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی می تواند از موارد موثر در کاهش حوادث جاده ای باشد، اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف، می توان در برنامه درسی هفتگی مدارس با استفاده از کادری مجرب و توانمند، ساعتی را به آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی اختصاص داد که تاثیر بسیار شگرفی در فرهنگ صحیح رانندگی نسل آینده خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha