۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85557900
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزمایش ۲۰۳ محموله کشتی در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول

دزفول-ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: محصولات کشاورزی ۲۰۳ محموله کشتی از سال ۱۴۰۰ تاکنون در آزمایشگاه این مرکز مورد آزمایش قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سید محمود طبیب غفاری روز یکشنبه در نشست خبری در سالن نشست‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول مهمترین وظیفه مراکز تحقیقات کشاورزی را خلق دانش و آموزش برای پیاده کردن دانش در عرصه عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه این مرکز از شهریور سال ۱۴۰۰ تجهیز شده است و نمونه‌گیری در آن انجام می‌شود، افزود: ۹۳ محموله کشتی غیرتراریخته و ۱۱۰ محموله کشتی تراریخته از سال ۱۴۰۰ تاکنون وارد آزمایشگاه این مرکز شده و پاسخ داده شده است.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با تاکید بر اینکه محموله تراریخته و غیرمجاز برای سلامت مردم مناسب نیست، گفت: طبق روال، کشور واردکننده محصول خوداظهاری و اعلام می‌کند محصولی که ارسال کرده تراریخته است یا خیر؛ در صورتی که اعلام کند تراریخته است چهار ژن بر روی آن آزمایش می‌شود، اگر وجود یکی از ژن‌ها مثبت باشد ادعای آنها رد می‌شود.

آزمایش محصولات کشاورزی ۲۰۳ محموله کشتی در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول

طبیب غفاری گفت: از بین ۹۳ محموله کشتی غیرتراریخته که آزمایش شدند ادعای یک یا ۲ نمونه رد و به پژوهشگاه بیوتکنولوژی ارسال شد.


وی با تاکید بر اینکه متولی نمونه‌گیری از محموله‌های بندر ماهشهر اداره دامپزشکی است، افزود: بقیه نمونه موردنظر نیز ضبط می‌شود.


رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: اعتبارات خوبی از محل بودجه سه درصد نفت و گاز استان خوزستان برای تجهیز این آزمایشگاه اختصاص داده شد که قابل تقدیر است.
وی بر ضرورت دارابودن گواهی سلامت محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها باید به عنوان مطالبه گر، مراکز خرید مانند میوه و تره بار را مجاب کنند تا محصولی را از کشاورز خریداری کنند که گواهی سلامت داشته باشد زیرا گواهی سلامت مصرف کننده را متقاعد می‌کند محصول سالم است.
طبیب غفاری بیان کرد: علاوه بر تولیدات کشاورزی میزان مصرف فست فودها نیز در بین مردم افزایش یافته و در کنار آن امواج آنتن‌های موبایل نیز موجب افزایش بیماری‌ها به ویژه سرطان شده است که این موارد باید مدیریت شوند.

تقاضای همکاری خیرین سلامت برای تجهیز آزمایشگاه و پیشگیری از بیماری‌ها

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: برای تامین منابع مالی و خرید تجهیزات آزمایشگاه این مرکز رایزنی‌های زیادی با انجمن خیرین سلامت دزفول انجام شده ولی تاکنون در این زمینه همکاری نشده است حال آنکه پیشگیری از بیماری باید در اولویت کاری خیرین سلامت باشد.
وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان بابت اختصاص اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه این مرکز قدردانی کرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز همکاری‌های خوبی با این مرکز داشتند و اکنون تجهیزات، خریداری شده و در مرحله تنظیم مراحل اجرایی کار است تا بر اساس مجوزهای اخذ شده میزان پسماند نیترات و فلزات سنگین ارزیابی شود.

طبیب غفاری به سابقه ۵۰ سال فعالیت مرگز تحقیقات صفی آباد اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده با وجود محدودیت میزان آب کشاورزی و سخت‌تر شدن شرایط اقلیمی، نظام تولیدات کشاورزی از ۳۰ میلیون تن در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ میلیون تن برسد، نفوذ دانش در عرصه کشاورزی، دامداری و شیلات است.

وی ادامه داد: امسال یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری و ۵۰ هزار تن گندم بذری برداشت شده که این عملکرد با استفاده از روش بهینه کاشت، مدیریت مصرف کود و مبارزه با علف‌های هرز حاصل شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: یکی از استانداردهای مورد نیاز برای واردات محصول این است که گواهی شود محصول تراریخته است یا خیر؛ پس از آن نیز باید مشخص شود محصول برای مصرف دام قابل استفاده است یا خیر.

وی افزود: ۲۵ روز تا یک ماه برای انجام این اقدامات نیاز بود که هزینه زیادی نیز برای کمپانی حمل به همراه داشت از این رو تلاش کردیم این زمان را کاهش دهیم که مورد موافقت قرار گرفت.

علت یابی استفاده کم کشاورزان از دانش روز در دست تهیه است

طبیب غفاری گفت: کشاورزان در حال حاضر کمتر از دانش روز در مزارع استفاده می‌کنند که بالابودن سن بهره برداران می‌تواند به عنوان یکی از دلایل آن باشد زیرا افراد با سن بالا در برابر یادگیری و تغییر مقاوم تر هستند.

وی مراکز تحقیقاتی را بازوی علمی مراکز جهاد کشاوزی دانست و در خصوص الزام آور بودن توصیه‌ها به کشاورزان اظهارکرد: توصیه‌های مراکز تحقیقاتی به تولید کننده‌ باید در راستای افزایش تولید، صرفه اقتصادی کشاورز و همراه با سیاست گذاری درست باشند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد و معیشت کشاورز گفت: الگوی کشت نیز باید مبنای اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: عامل محدود کننده در الگوی کشت در ایران کمبود آب است بنابراین الگوی کشت باید براساس آب برنامه‌ریزی و پس از آن امنیت غذایی تامین و سفره مردم پشتیبانی شود.

طبیب غفاری با بیان اینکه محصولاتی مانند نان و فرآورده‌های گندم تضمین کننده امنیت غذایی هستند، اظهارکرد: هر ایرانی حدود سه هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انرژی در روز از طریق غذا جذب می‌کند که حدود ۴۲ درصد آن براساس گندم و فرآورده‌های گندم است البته سایر محصولات نیز باید براساس نیاز سفره در الگوی کشت تعریف شوند.

وی ادامه داد: کشت برنج یکی از مواردی است که باید در الگوی کشت مورد توجه قرار گیرد؛ در این راستا قرار بود این موضوع در سند، تامین اعتبار شود و ممنوعیت کشت با پرداخت معوض براساس کف تولید تامین شود ولی چنین موضوعی اتفاق نیفتاد همین امر نیز باعث شد الگوی کشت به صورت کامل اجرا نشود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول تصریح کرد: مجلس باید اعتبار موردنیاز برای معوض کشت برنج را اختصاص و در اختیار وزارت کشاورزی و بانک‌ها قرار دهد تا با اعلام خسارت، کشاوز بتواند از فواید آن بهره مند شود.

سازمان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی از ۱۹ موسسه تحقیقاتی، ۳۴ مرکز استانی و ۳۶۰ ایستگاه تحقیقاتی تشکیل شده است؛ این سازمان ۵۰۰ آزمایشگاه فعال و ۱۰۵ هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود ۱۰ هزار کارمند دارد که از این تعداد سه هزار نفر عضو هیات علمی و محقق هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha